“Sociale media en corona zorgden mee voor het succes van onze hoeveverkoop”

Al verschillende jaren wilden Hans en Petra aan hoeveverkoop doen. In 2020 zetten ze eindelijk die stap. Iemand van Ferm kwam uitleggen hoe ze het best hun producten bekend konden maken en zo ging de bal aan het rollen. Wat begon met een groot openingsweekend, is nu nog steeds een succes. “We verkopen tussen 100 l en 200 l geitenmelk per week”, aldus Hans.

Omschakeling naar geiten

De familie Dierckx molk 8 jaar lang koeien op het ouderlijke bedrijf van Hans, toen ze besloten om zo’n 100 m verder een gloednieuw bedrijf te starten voor melkgeiten. “Een vriend van ons had ook melkgeiten en deed ons nadenken over een omschakeling. We hebben hem toen regelmatig geholpen op zijn bedrijf en zijn ook heel wat andere bedrijven gaan bezoeken. Zo kregen we uiteindelijk ook de geitenmicrobe te pakken. Mijn vrouw verklaarde mij eerst voor gek voor het idee, maar nu zouden we het allebei niet meer anders willen”, zegt Hans.

“We zijn in 2008 gestart met 400 lammetjes. In 2015 hebben we een jongveestal bijgezet en zijn we uitgebreid naar 1.100 geiten. De eerste 7 jaar hebben we heel hard moeten werken en knokken om ons brood te verdienen. Dat gaat de laatste 5 jaren gelukkig al beter. De melkprijzen zijn nu beter.

Oorspronkelijk wilden we het bij 1.100 geiten houden, maar zo’n 3 jaar geleden vertelde onze zoon Fons dat hij graag mee in het bedrijf wilde stappen. We hebben dan wat aanpassingen in de stal gedaan, en nu hebben we plaats voor 1.300 geiten. Hij is nu voorlopig zelfstandig helper. We zullen een vennootschap oprichten als we meer duidelijkheid hebben over de interesses van onze andere kinderen, Lotte en Jorre.

Lotte is voorlopig niet van plan om mee in het bedrijf te stappen, maar Jorre misschien wel. Hij zit nu in het 5de middelbaar en twijfelt nog.”

Geen extra stal

“Eigenlijk wilden we een stal bijbouwen toen Fons mee in het bedrijf stapte”, vertelt Hans. “We hebben dan ook een bouwvergunning aangevraagd. We kregen goed advies en we hadden net een blad uitgehangen voor een vooronderzoek toen het stikstofarrest er kwam. ANB kon ons geen positief advies meer geven omdat zij gewoon geen kader hadden om advies te geven. We hebben de aanvraag toen stopgezet en de huidige stal verbouwd, in plaats van een stal bijgebouwd. Door het uitbreken van 2 voergangen en het installeren van een automatisch krachtvoersysteem is er nu plaats voor meer geiten.

Als Jorre binnen 1-2 jaar ook aangeeft om graag mee in het bedrijf te stappen, is er opnieuw uitbreiding nodig. Dan zullen we misschien toch nog een nieuwe vergunning aanvragen. Dat valt nog af te wachten. We hopen natuurlijk dat we hun allebei de toekomst kunnen geven die zij voor ogen hebben.”

Fons zou graag het ouderlijk bedrijf verder zetten.
Fons zou graag het ouderlijk bedrijf verder zetten. - Foto: SN

Marketing van eigen producten

“Voor we startten met onze hoeveverkoop in 2020, hadden we eigenlijk nog geen goede naam voor ons bedrijf en ook geen sociale media. Iemand van Ferm heeft ons dan wat tips gegeven over hoe we onze opening het best konden aanpakken. Lotte is daarop begonnen met het ontwerpen van een logo en met heel het gezin zijn we op zoek gegaan naar een leuke naam”, vertelt Petra. “Na wat brainstormen zijn we dan bij ‘Melktap Kleinigeitje’ uitgekomen. Lotte heeft toen wat rondvraag gedaan bij haar vriendinnen, en zij vonden het ook een leuke naam. Aan de hand van die naam begon Lotte dan met het ontwerpen van ons logo.

Toen dat af was, hebben we meteen alles op alles gezet om stickers en polo’s te laten maken. Tegen onze officiële opening waren die af en konden de mensen onze producten én ons goed herkennen.

Om de opening aan te kondigen hebben we een Facebookpagina aangemaakt. Via die weg deelden we het nieuws van ons evenement en nodigden we veel mensen uit. De opening vond plaats tussen de eerste en tweede lockdown, waardoor er voor de rest niet veel te doen was. We hadden wel wat mensen verwacht, maar geen 500. Het was zalig druk.

Natuurlijk wilden de mensen graag in onze stallen kijken, maar omwille van de bioveiligheid ging dat eigenlijk niet. We hebben dan voor een oplossing gezorgd en bouwden een soort van brug naast de stal. Mensen konden daarover wandelen en door de open gordijnen naar binnen kijken. Dat vonden ze geweldig.

We lieten bezoekers ook geitenmelk proeven, want die smaak is voor velen onbekend, of ze hebben daar foute ideeën over. De meesten vonden het heel lekker. We hebben die dag veel goede reacties gekregen.”

Via automaten kunnen klanten 24 op 24 melkproducten kopen.
Via automaten kunnen klanten 24 op 24 melkproducten kopen. - Foto: SN

Goede verkoop

“Ondertussen verkopen we 100-200 l melk per week en daarnaast nog ijs, pudding, rijstpap en kaas. De rijstpap en pudding maken we hier zelf. Het ijs maakt Lena van Zoet met onze melk, en onze melkerij maakt de kaas. We werken zelfs samen met iemand die zeep maakt van zijn eigen geitenmelk. We verkopen ook producten van andere lokale ondernemers, zoals spek, eieren en brood.”

Aanpak op Facebook

Ik probeer elke week iets op Facebook te zetten”, zegt Petra. “Soms is het moeilijk om inspiratie te vinden, maar toch lukt dat best goed. Ik zet er wel eens recepten op, wist-je-datjes, foto’s van de lammeren, of Tik Tok-Filmpjes die Fons heeft gemaakt.

We hebben lange tijd enkel een Facebookpagina gehad, maar nu zitten we ook op Instagram. Naar het schijnt bereik je langs daar een jonger publiek. Mijn kinderen moeten mij daar nog wel mee helpen, maar ik krijg het steeds beter onder de knie.

Met onze sociale media hopen we natuurlijk op meer naamsbekendheid, maar we willen via die weg ook een inkijk geven in ons bedrijf. Omwille van de bioveiligheid laten we zelden bezoekers toe in onze stallen, en zo blijven ze dan toch wat op de hoogte.

Het is ook leuk om via die weg in contact te staan met onze klanten. Wij weten niet echt wie zij zijn, doordat we met automaten werken, maar via sociale media leren we hen toch een beetje kennen. Ze kunnen ons ook altijd een berichtje sturen met vragen over onze producten.”

Op elk potje dat Melktap Kleinigeitje verkoopt, komt een sticker van het bedrijf.
Op elk potje dat Melktap Kleinigeitje verkoopt, komt een sticker van het bedrijf.

Samen in 1 hok

Alle geiten staan samen in 1 groot hok op stro. Elke dag strooien Hans en Fons dat hok bij met een stroblazer achterop de tractor.

Voordat het nieuwe automatische krachtvoersysteem werd geïnstalleerd, stonden de geiten nog in kleinere groepen op basis van leeftijd of productie. Met het nieuwe krachtvoersysteem hoeft dat niet meer. De geiten worden via hun elektronisch oornummer herkend aan de automaat, waardoor ze krachtvoer op maat krijgen.

De familie Dierckx melkt met een 2x40 ‘zij-aan-zij’ melksysteem 80 geiten tegelijk. ’s Morgens melkt Hans alleen en voedert Fons de dieren. ’s Avonds helpt Fons ook met melken. Daardoor duurt het melken ’s morgens ongeveer 3 uur en ’s avonds iets langer dan 2 uur. In het weekend hebben Hans en Fons een regeling waarbij ze week om week 2 avonden vrij zijn en niet moeten melken. Dan melkt de ander alleen. Dat geeft hun wat meer vrijheid om andere dingen te doen. Petra verzorgt ondertussen de lammeren, de boekhouding en de verwerking.

Veel leergeld betaald

“Bij onze start raadden veel mensen ons aan om meteen in het diepe te duiken en om te starten met melken én met de opfok van lammeren”, vertelt Hans. “Wij zijn heel blij dat we dat niet hebben gedaan, want wij vonden enkel de opfok dat eerste jaar al zwaar genoeg. We hebben toen veel leergeld betaald.

Wanneer je al veel kennis hebt van het opfokken en melken van geiten, kan je misschien beter met alles tegelijk beginnen, maar wij zijn heel blij dat wij dat niet hebben gedaan. Ik zou ook andere starters aanraden om te beginnen met enkel opfok. Gedurende een jaar kan je dat onder de knie te krijgen en dan schakel je stap voor stap over naar het melken.”

Met een 2x40 ‘zij-aan-zij’ melksysteem kan de familie Dierckx 80 geiten per keer melken.
Met een 2x40 ‘zij-aan-zij’ melksysteem kan de familie Dierckx 80 geiten per keer melken. - Foto: SN

Lammerseizoen

Bij Melktap Kleinigeitje is het lammerseizoen net achter de rug. 250 geiten zorgden voor 500 lammetjes. Niet alleen de geiten, maar ook de bokken blijven op het bedrijf na de geboorte. “We waren één van de eerste bedrijven in België die zelf de afmest van de bokken verzorgde”, vertelt Hans. “Onze nieuwe jongveestal was groot genoeg, dus konden we alle lammeren hier houden.

Elk jaar hebben we 3 keer een lammerseizoen: in januari, mei en september. Een lammerperiode duurt ongeveer 24 dagen, want we laten de bokken steeds 24 dagen bij een groep geiten. Daarna halen we die weg. Een geit wordt voor de eerste keer drachtig als ze ongeveer 7 maanden oud is. Na anderhalf jaar zetten we ze opnieuw bij een bok. Gemiddeld komen daar 2 lammetjes van verder, waarvan de helft een bok is.

Tijdens het lammerseizoen is er zo goed als altijd iemand in de stal, want elke geboorte moeten we het best gezien hebben. Geiten hebben het natuurlijke instinct om overdag te bevallen. Slechts 5% bevalt ’s nachts. Dat is dus gunstig voor ons. Als we het zien gebeuren, kunnen we de lammetjes opvangen voor ze de grond raken en kunnen we de navel meteen ontsmetten en ze ook een elektronisch oornummer geven. Zo weten we bij welke moeder ze horen, want de geiten bevallen in één grote ruimte.

Na de geboorte gaan de lammeren naar de jongveestal, waar ze gewogen worden en biest leren drinken. Daar zitten ze korte tijd in een individuele box, zodat we ze goed in het oog kunnen houden. Niet veel later gaan ze naar groepshuisvesting.”

Tevreden over omschakeling

“Wij zijn nu bijna 15 jaar geiten aan het melken en hebben het nu goed onder de knie”, zegt Hans. “We zijn heel blij dat we omgeschakeld zijn en zouden de geiten niet meer kunnen missen. Hopelijk kunnen we onze kinderen ook nog een mooie toekomst geven op dit bedrijf.”

Volg Melktap Kleinigeitje op Facebook en Instagram.

Sanne Nuyts

Meest recent

Meest recent