Startpagina Nieuws van maatschappijen

Vernieuwing doorheen de Lexion-maaidorserserie bij Claas

Vorige maand presenteerde Claas in het Duitse Kiel haar productnieuws dat volgende jaar beschikbaar komt op de markt. Vernieuwing binnen de Lexion-maaidorsers vormde een zwaartepunt binnen het nieuwsoverzicht.

Leestijd : 4 min

Drie jaar na de lancering van de huidige Lexion-maaidorserserie ondergaan deze een vernieuwing voor modeljaar 2023. Een grotere cabine, meer motorvermogen en meer geautomatiseerde Cemos-functionaliteiten vormen de basis van de vernieuwing die Claas nu aankondigt. De vernieuwingsgolf houdt ook nieuwe modellen en uitvoeringsvarianten in.

Opmerkelijk is dat steeds meer modellen niet meer voorzien zijn van een Mercedes-Benz, maar van een MAN- motor.

Het Lexion-gamma, editie modeljaar 2023, telt 27 modellen, verdeeld over 4 series. Het is dus opletten om een goed overzicht te behouden. Zo zijn er wiel- of rupsuitvoeringen, rotoren of schudders voor de restkorrelafscheiding, maar ook 2 verschillende chassisbreedtes en Montana-uitvoeringen.

Meer vermogen

De bestaande Lexion 7700 krijgt er aan de bovenzijde nieuwe modellen bij, namelijk de Lexion 8600 en Lexion 8600 Terra Trac. Deze beschikken over een hybride dorstechniek met een dorstrommelbreedte van 1,70 m. Het vermogen wordt opgewekt in een MAN-zescilindermotor, de D26, die voldoet aan de Stage V- emissienormen. Deze motor heeft een inhoud van 12,4 l en levert een vermogen van 549 pk. Net als andere Lexion-modellen hebben ook voornoemde nieuwe dorsers de Dynamic Power-voorziening. Deze technologie past het motorvermogen aan naargelang de oogstomstandigheden. Als bijvoorbeeld het stro niet gehakseld moet worden, maar op zwad wordt achtergelaten, kan er 10 % dieselbrandstof bespaard worden. De wieluitvoering van de Lexion 8600 heeft een graantankinhoud van 12.500 l. Dit vergroot tot 13.500 l voor de rupsuitvoering.

Aan de bovenzijde van de voornoemde nieuwe modellen komen we de Lexion 8800 en 8700 tegen. Deze krijgen dankzij de vernieuwing vanaf modeljaar 2023 meer vermogen mee, namelijk 41 pk voor de 8700 en 47 pk extra voor de 8800. Dit brengt hun totaal vermogen op respectievelijk 626 en 700 pk.

Trion-cabine ook op Lexion

Vorig jaar kwam de nieuwe Trion- maaidorserreeks beschikbaar van Claas, die gekenmerkt werden door een nieuwe, ruimere generatie cabines. Deze worden nu ook gemonteerd op de Lexions van modeljaar 2023. De nieuwe cabine biedt meer hoofd- en beenruimte, dunnere cabinestijlen vooraan en een optionele lederen bestuurderszetel die 30° naar links en rechts kan draaien.

De cabine bevat ook de 12 inch Cebis bedieningsterminal, waarbij de Cemos Dialog- en Cemos Automatic- functionaliteiten zijn geïntegreerd. De armleuning bevat de bekende C-motion multifunctionele bedieningsjoystick. De nieuwe Lexion krijgt nu ook het Dynamic Steering-systeem mee, dat het aantal stuuromwentelingen tot 40 % reduceert en dat eerder bekend was van bij de Arion- en Axion-tractoren en de Jaguar-veldhakselaars. Met dit systeem kan men de maaidorser snel een volgende, aansluitende werkgang in sturen.

Roterende glijschijven met massieve messen verkleinen de maïsplant verder.
Roterende glijschijven met massieve messen verkleinen de maïsplant verder. - Foto: Claas

Talrijke verbeteringen

De Lexion 7000 en 8000 met hybride dorstechnologie krijgen een modificatie meer, waardoor het stro beter van de conventionele APS-dorstrommel naar de Roto Plus-rotoren gaat. Deze aanpassing moet voor een betere, geoptimaliseerde doorstroming van het materiaal zorgen. Door een nieuw design, in combinatie met andere componenten, wordt de gewasstroom beter gevoed naar de 2 afscheidingsrotoren.

Enkele Lexion-modellen krijgen vanaf modeljaar 2023 een grotere graantank mee. Nog nieuw is dat de losbuis aan het uiteinde een aanstuurbare klep meekrijgt, die een werkbereik heeft van 60 cm om de graanstroom die gelost wordt beter te controleren.

Bij de vernieuwing die nu is aangekondigd werkte Claas ook de Cemos- functionaliteiten of mogelijkheden verder uit. Cemos Dialog begeleidt zo de bestuurder stap voor stap bij de instellingen van het dorsproces. Dankzij Cemos Connect breiden de mogelijkheden om aan vlootbeheer te doen verder uit.

Cemos Auto Header is een innovatie die de Lexion- en Trion-maaidorsers meekrijgen en die de positie van de messenbalk, haspelhoogte en de positie van het graanmaaibord mee bepaalt op basis van de gewaslengte, als de dorser is uitgerust met de Field Scanner in het cabinedak. Voor deze noviteit kreeg Claas vorig jaar een zilveren medaille van de Agritechnica- beursorganisatie.

Montana

In de Trion-maaidorserreeks heeft Claas al 6 Montana-uitvoeringen. Bij de Lexion-serie komt deze configuratie beschikbaar op de modellen 5500 en 7700. Montana is een hellingscompensatiesysteem, dat zijwaartse hellingen tot 18° kan compenseren en laterale hellingen (volgens de rijrichting van de machine) tot 6° kan compenseren. De hellingscompensatie wordt verkregen dankzij hydraulische compensaties op het chassis. Zo blijft het dorssysteem steeds zo horizontaal mogelijk voor een optimaal dorswerk.

Maïsboorder

Na het dorsen van korrelmaïs zijn bewerkingen nodig met klepelmaaiers, messenwalsen of andere cultivatoren om de overlevingskansen van de Europese maïsboorder te verkleinen. Deze bewerkingen vragen extra tijd en brandstof. Claas heeft met de Corio Stubble Cracker een alternatief uitgewerkt op zijn maïsplukbek. Het brandstofverbruik zou slechts stijgen met 2 l/ha, waardoor de oplossing van Claas concurrentieel is ten opzichte van voornoemde methoden.

De Corio Stubble Cracker is gemonteerd achter de maïsplukbek.
De Corio Stubble Cracker is gemonteerd achter de maïsplukbek. - Foto: Claas

De noviteit bij Claas uit zich in een techniek gemonteerd net onder en achter de maïsplukbek, waarbij er per maïsrij een roterende glijschijf is met zwaar uitgevoerde messen. Deze vernietigen de rest van de maïsplant. Er zijn telkens 2 rotoren per element en via een driepuntsophanging gemonteerd voor een ideale bodemvolging.

De draaisnelheid van de rotoren wordt constant gemeten en via de Cebis-boordcomputer in de maaidorser wordt de chauffeur verwittigd als er een blokkering van het systeem dreigt. Een rotorunit kan ook automatisch uit het werk gehaald worden door 2 hydraulische cilinders als een er zich overbelasting voordoet of een aanraking met een vreemd voorwerp. Het gewicht zou met zo’n 400 kg toenemen op een 8-rijïge Corio-maïsplukbek. Niet alleen de maïsboorder wordt door deze techniek bestreden, maar ook fusariuminfectie wordt teruggedrongen, doordat de oogstresten van de korrelmaïs sneller rotten als een stoppelbewerking is uitgevoerd.

Tim Decoster

Lees ook in Nieuws van maatschappijen

Meer artikelen bekijken