Startpagina Bedrijfsnieuws

Milcobel handhaaft standaard melkprijs voor oktober op 56,50 euro/100 l

Zuivelcoöperatie Milcobel zal voor de lopende leveringen van oktober een standaard melkprijs hanteren van 56,50 euro/100 l. Milcobel handhaaft hiermee de hoge standaard melkprijs van de vorige maanden.

Leestijd : 2 min

De standaard melkprijs van 56,50 euro/100 l komt overeen met een reëel uitbetaalde melkprijs van 61,16 euro/100 l voor een bedrijf met een vetgehalte van 43 g/l, een eiwitgehalte van 35 g/l en maximale premies voor kwaliteit, duurzaamheid en hoeveelheid. De vet- en eiwitprijs voor oktober bedraagt 7,4342 euro/kg.

Deze melkprijzen liggen al sinds augustus op ditzelfde hoge niveau. In juli bedroeg de standaard melkprijs 56 euro/100 l. Ter vergelijking: een jaar geleden – in oktober 2021 – was de standaard melkprijs bij Milcobel slechts 36 euro/100 l (inclusief getrouwheidspremie van 0,30 euro/100 l, met een reëel uitbetaalde prijs van 39,15 euro/100 l.

Hoog niveau handhaven in een volatiele markt

De internationale zuivelmarkten vertonen vandaag een duidelijke terugval, stelt men bij Milcobel in een persbericht. Onder meer de hyperinflatie en de stijgende grondstof- en energieprijzen hebben een duidelijke impact op de marktsituatie. Maar dankzij de sterke prestaties van de onderscheiden business units slaagt Milcobel erin het hoge melkprijsniveau te handhaven. Toch blijft voorzichtigheid geboden.

Milcobel blijft voluit kiezen voor een doordachte productmix met focus op toegevoegde waarde; een aanpak die rendeert. Dat blijkt opnieuw tijdens de internationale voedingsbeurs SIAL in Parijs, waar Milcobel aan deelneemt (15-19 oktober).

Succesvolle ronde van ledenkringbesturen

De afgelopen 2 weken vonden binnen Milcobel de bestuursvergaderingen plaats in de regionale ledenkringen. Na de algemene ledenvergaderingen dit voorjaar konden ook deze bestuursbijeenkomsten opnieuw fysiek doorgaan, na een lange corona-onderbreking. Het zorgde voor een boeiend debat over de versterking van de coöperatieve werking en de uitrol van een nieuw vormings- en opleidingsplan. Dit laatste onder meer versterkt via de lancering van een e-learning platform voor leveraars. Een dynamische coöperatie die inzet op innovatie vormt immers de motor van onze zuivelactiviteiten.

AV

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken