Startpagina Auto

De Ford Ranger Raptor is niet te stoppen!

In ons land is de nieuwe Ranger van Ford sinds kort beschikbaar in de meest gespierde versie, de Raptor. Het model staat bekend vanwege zijn uitstekende prestaties, zowel op de weg als off-road. Vooral de offroadprestaties zorgen ervoor dat deze pick-up een unieke plaats inneemt op de Europese markt.

Leestijd : 4 min

Is het nog nodig om de Ford Ranger voor te stellen? Dit model heeft reeds lang de plaats ingenomen van de Toyota Hilux en de Nissan Navara in het hart van de pick-up-rijders en landbouwers. Sinds begin 2022 heeft de Ranger een marktaandeel van 53,4% in Europa. Meer dan één op de 2 pick-ups in Europa is dus een Ford Ranger. Dat toont meteen het belang van de vernieuwing van het Ranger-gamma. Bovendien kan Ford voortbouwen op zijn jarenlange ervaring met deze modellen. De bekende F150 wordt reeds meer dan 4 decennia gebouwd door Ford in de Verenigde Staten. De gelijkenissen tussen de Europese en de Amerikaanse pick-up van Ford waren nooit eerder zo opvallend. Het ontwerp en het interieur van de Ranger zijn duidelijk geïnspireerd door de F150.

Inspiratie uit de Verenigde Staten

Het Amerikaanse voorbeeld heeft alvast zijn sporen nagelaten in het ontwerp van de voorlichten. De ledlichten staan meer verticaal opgesteld en hernemen de C-vorm, wat de Ranger een meer solide look geeft. Dat komt nog meer naar voren in de Raptor-versie, met de zwarte band met letters en met de bredere vleugels, voor extra bescherming. De herwerkte bumpers, de zwarte achterboog en het opstapje maken deel uit van de seriematige Raptor-afwerking.

Zoals bij de Raptors die vroeger aangeboden werden in ons land, zal deze nieuwe versie enkel met een dubbele cabine beschikbaar zijn, met een lengte van 5,36 m, net zoveel als bij de vorige versie. De laadbak is 1,56 m lang en 1,22 m breed en kan met een soort van elektrisch rolluik afgesloten worden. De laadcapaciteit bedraagt 652 kg. Dat is wat weinig voor deze categorie van voertuigen en hetzelfde kan gezegd worden over het sleepgewicht van maar 2,5 ton. De reden zit in de technische keuzes die Ford gemaakt heeft bij het ontwerp.

Sportief

Deze nieuwe Ranger-generatie – of toch de Raptor-versie – kreeg meer technische snufjes mee en andere afwerkingen van hoog niveau. Dat zie je meteen al bij het instappen, als je het grote aanraakscherm ziet dat de middenconsole vervangt. De meeste functies van deze auto worden dan ook bediend via dat scherm. De uitzondering is de bediening van de verwarming en koeling. Die kreeg gelukkig wel nog een eigen bedieningsmodule. Wat de bestuurder op het scherm te zien krijgt van gegevens, hangt af van de instellingen.

In de Ranger Raptor is er plaats voor 4 of 5 personen en die kunnen genieten van een uitgesproken sportief interieur. De zetels zien er wat uit als kuipzetels en dan zijn er nog tal van kleuraccenten op de verluchtingsroosters en stiksels. De pook is in magnesium en daarmee kan je de automatische versnelling handmatig in een van de tien standen zetten.

De Raptor kent geen gelijke

Dat brengt ons bij de techniek van deze nieuwe Raptor. De versnellingsbak is dezelfde als die van de vorige generatie, maar die hoort nu bij een V6, een benzine nog wel. Dat moet een unicum zijn voor een Europese pick-up, als we de geïmporteerde RAM buiten beschouwing laten. De 3 l-motor ontwikkelt 292 pk en 491 Nm. De prestaties zijn echt sportief (van 0 naar 100 km/uur in 7,9 seconden) en de dynamiek op de weg wordt enkel in toom gehouden door de alleterreinbanden. Daarmee kan je geen mirakels verrichten op het asfalt. Desalniettemin zijn de prestaties indrukwekkend en dat wordt nog versterkt door het geluid aan de uitlaat (instelbaar op 4 geluidsniveaus).

Passe partout

Pas als je van het asfalt af gaat, toont de Raptor zijn sterkte. Naast de unieke ophanging met brede vering, beschikt de Raptor over 7 vooringestelde rijmodussen voor zowat alle soorten ondergrond (modder, zand, rotsen...). De voor- en achterdifferentiëlen zijn vergrendelbaar en er is een hele reeks rijhulpsystemen beschikbaar, zoals voor afdalingen en steile hellingen. Tijdens onze test was niets in staat om de Raptor tegen te houden: niet de grote rotsblokken, niet de indrukwekkende dwarshelling – waardoor het voertuig een moment op 3 wielen balanceerde – en niet de stroompjes, die tot 85 cm diep mogen zijn. Het meest indrukwekkende is de snelheid waarmee hij over losse aardewegen of wegen met steenslag raast in de Baja-modus, waarbij de ophanging de meeste klappen opvangt en de passagiers in alle comfort laat meerijden. Dat ervaar je in geen andere pick-up. De bovengemiddelde prestaties op de weg en offroad verklaren dan ook de prijs, die een beetje boven het gemiddelde in deze categorie ligt en die begint bij 59.950 euro zonder btw.

Damien François

Pluspunten

Een look die agressiever is dan ooit tevoren

Uitstekende prestaties op de weg

Indrukwekkende offroad-mogelijkheden

Unieke motor en motorgeluid voor een pick-up

Verbeterpunten

Wordt steeds minder een werkdier

Het verbruik in de verschillende modussen

Hoge kostprijs

De Ford Ranger Raptor in cijfers

Motor: 6 cil., benzine ; 2.956 cc ; 292 pk bij 5.500 tr/min ; 491 Nm bij 2.300 tr/min.

Transmissie: vierwielaandrijving

Versnellingsbak: 10-traps automaat

L/B/H (mm): 5.360/2.208/1.926

Leeggewicht (kg): 2.454

Laadvermogen (kg): 652

Bruikbaar volume (m³): 1,01

Sleepgewicht (kg): 2.500

Brandstofreservoir (l): 80

0 tot 100 km/u (s): 7,9

V-Max: nc

Gemengd verbruik (l/100km): 13,8

CO2 (g/km): 315

Prijs (€ zonder BTW): 59.950

Lees ook in Auto

Japanse Honda CR-V toont nieuwe ambities

Auto Voor zijn zesde generatie haalt de Honda CR-V alles uit de kast om te verleiden met zijn opmerkelijke styling, hybride aandrijflijn en unieke plug-in hybride aanbod. Is de Japanse SUV eindelijk volwassen geworden?
Meer artikelen bekijken