Startpagina Auto

De grootste van Renaults SUV’s getest

De tweede Koleos is vertrokken in Europa. In het gamma van Renault is het de grootste SUV, met de meeste ruimte en de meeste elegantie. Hij is uitgerust met de krachtigste motor en vierwielaandrijving. Kan hij dan toch nog afzien op ruwe terreinen? Tijd voor een antwoord!

Leestijd : 3 min

Bijna tien jaar geleden, in 2008, verscheen de Renault Koleos ten tonele in Europa. Het model behoorde tot de duurdere wagens, maar was niet echt ontworpen voor ons continent. Toegegeven, de eerste Koleos was eigenlijk meer een Koreaanse Samsung. Is het nu weer hetzelfde verhaal dan? Ja, maar...

Een echte stijl

Inderdaad, de nieuwe Koleos is onder Zuid-Koreanen welbekend aangezien hij er al enkele maanden rondrijdt met het logo van Renault Samsung. Waarom? Omdat deze reus van een SUV - hij meet 4,67 m in de lengte - daar geassembleerd wordt, in dezelfde fabriek als zijn verwant en concurrent de Nissan X-Trail.

De Renault Koleos van 2017 onderscheidt zich door de focus op zijn stijl: een indrukwekkende grille en C-lichten die doen denken aan de Talisman berline. Dit is zeker en vast één van zijn grootste troeven vergeleken met de oude generatie. Dank aan Laurens van den Acker, verantwoordelijk voor het design, want hij is erin geslaagd het merk met de ruit een nieuwe, sterke identiteit in te blazen.

Comfort voor!

In vergelijking met zijn kleine broer, de Renault Kadjar, is de Koleos opmerkelijk langer (+22 cm). Dat komt vooral de passagiers op de achterbank ten goede. Het is het tweede sterke punt van dit nieuwe high end model. Niettemin beperkt het aantal zitplaatsen zich tot zes, om niet op de tenen van de Grand Scénic of de Espace te trappen.

De Koleos draagt zeker en vast zorg voor zijn passagiers achteraan. Hij biedt hen een eersteklas wegcomfort. Dat gaat evenwel volledig ten nadele van de dynamische wegligging. Zelfs al is de ‘Koreaanse’ afstelling van de ophanging aangepast naar de Europese, toch moet de Koleos op dit vlak de duimen leggen voor zijn concurrenten.

Voor de kilometervreters

Deze SUV van Renault in stijlvolle uitvoering is duidelijk ‘groener’ geworden. Hij biedt aan het begin van het gamma een 1,6l motor met 130 pk (4,6l/100 km) en een manuele versnellingsbak met zes versnellingen.

Naast deze motorisatie kan je ook eens kijken naar de tweede optie, waarbij je kan profiteren van de uitstekende nieuwe automatische versnellingsbak die ‘X-tronic’ werd genoemd. Je kiest dan voor de 2,0 l met 175 pk, in 4x4-uitvoering of niet (die kost 2.000 EUR extra). Enkel dieseluitvoeringen dus. Want volgens Renault rijdt 85% van de Europeanen in dit segment met een dieselmotor.

En in 4x4?

De Renault Koleos met 2l motor is luidruchtiger dan het instapmodel van het gamma. Echter is zijn automatische versnellingsbak X-Tronic zeer aangenaam in alle omstandigheden. In de 4x4 Auto modus wordt de aandrijving geoptimaliseerd, wat de snelheid ook is. Als het nodig is kan tot 100% van het koppel naar de voorwielen gestuurd worden en tot 50% naar de achterwielen. In zeer moeilijke omstandigheden en tot 40 km/u kan het differentieelslot geblokkeerd worden om het aandrijfkoppel evenwichtig te verdelen (50:50). Om het brandstofverbruik terug te schroeven, volstaat het om over te schakelen op tweewielaandrijving (voorwielen).

De aanrijhoeken werden naar beneden toe herzien ten opzichte van de voorganger van deze Koleos. Echter kan deze wagen nog steeds terreinen en hellingen aan die op het eerste zicht ontoegankelijk lijken. Pas echter op voor de bandenkeuze die seriematig is gemonteerd, deze zijn niet echt aangepast voor het terreinwerk. In 4x4-uitvoering loopt het prijskaartje voor het basismodel op tot 39.850 EUR.

Vermelden we nog dat Renault een trekhaak ontworpen heeft die zich automatisch uit- en inklapt nadat er op een knop wordt gedrukt die zich in de koffer bevindt. De Koleos heeft een toegestaan trekvermogen van 2 ton, maar dit enkel met de 1,6 l motor. Met de 2l motor en automatische versnellingsbak moet men zich tevreden stellen met 1.650 kg trekvermogen.

Deze Franse SUV heeft een kwalitatieve basis, maar het afwerkingsniveau ‘Initiale Paris’ is niet echt zo hoogstaand als we zouden verwachten van de lichtstad. Deze versie wordt echter wel gefactureerd aan 44.150 EUR, ...

Naar Maxime Pasture

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken