Startpagina Bedrijfsnieuws

Milcobel deelt expertise in Mozzarella Experience Center

Europees parlementslid Tom Vandenkendelaere (cd&v) heeft op 11 mei het Mozzarella Experience Center van Milcobel officieel ingehuldigd. In dit ervaringscentrum wil Milcobel zijn expertise inzetten om professionele klanten uit de hele wereld te helpen.

Leestijd : 5 min

Milcobel heeft de voorbije 20 jaar geïnvesteerd in onderzoek naar de karakteristieken van mozzarella als ingrediënt. “Dit gebeurde dankzij langdurige samenwerkingen met universiteiten en onderzoeksinstellingen in binnen- en buitenland”, zegt Francis Relaes, managing director Milcobel Premium Ingredients.

Beter worden in waar we al sterk in zijn

“Dit onderzoek resulteerde in waardevolle inzichten en kennis over het gedrag van mozzarella in een hele reeks toepassingen. Maar het leerde ons ook meer over rijping, transport, invriezen, ontdooien en andere zaken die belangrijk zijn op de vele exportmarkten waar Milcobel actief is. We willen nog beter worden in waar we al sterk in zijn”, gaat Francis Relaes verder.

Het zijn onder andere die kennis en inzichten die Milcobel nu intensiever wil delen met klanten en partners. De traditionele verkoopsrelatie wordt verbreed naar onderzoek en ontwikkeling, marketing, enz.

In het Mozzarella Experience Center zullen demonstraties plaatsvinden. Specifieke toepassingen voor klanten kunnen er getest en geanalyseerd worden. Er zullen ter plaatse of met live-streaming innovatie- en inspiratiedagen worden georganiseerd voor professionele klanten. En ten slotte wil Milcobel ook samenwerkingen opzetten met pizzaiolo’s, chefs en hotelscholen.

Kennishub voor mozzarella

De Milcobel-site in Langemark moet de komende jaren een kennishub worden inzake mozzarella en pasta filata-kazen en hun toepassingen. Mozzarella is een technisch erg complex product. Klanten stellen specifieke criteria voorop bij het bereiden van de kaas, inzake kleur, blistering (hoe de kaas uitbakt), oil off (smeuïgheid) en de manier waarop de kaas smelt en stretcht. Die expertise opbouwen is een werk van vele jaren en het is dankzij de ervaring van de voorbije 28 jaar dat Milcobel zich wist op te werken tot één van de referentiebedrijven in Europa en wereldwijd.

“Met de opening van het Mozzarella Experience Center zetten we de volgende stap in ons mozzarellaverhaal,” zegt Francis Relaes. “Hier bouwen we verder aan een duurzame toekomst voor onze coöperatie en ons bedrijf door in te zetten op innovatie, knowhow, co-creatie en samenwerking met klanten en chefs wereldwijd. Een echt ervaringscentrum waar we onze kennis en expertise ten dienste stellen van onze klanten.”

België is mozzarellaland

“Milcobel is erin geslaagd België als mozzarellaland op de kaart te zetten. Milcobel heeft niet alleen de reputatie van pionier van de Belgische mozzarella in eigen land, maar haar faam reikt ver buiten de eigen grenzen in Europa”, zegt Europarlementslid Tom Vandenkendelaere.

“De ingrediënten die aan de basis van dit succesverhaal liggen - duurzaamheid verankeren in het economische en sociale weefsel van de regio - liggen ook aan de basis van wat we Europees willen bereiken met de Green Deal. Daar hoort ook het verduurzamen van ons voedselbeleid toe met de ‘van-boer-tot-bord’-strategie. Milcobel zet zich in voor economische en sociale duurzaamheid en investeert in duurzame productieprocessen.”

“Coöperatieve bedrijven als Milcobel spelen bovendien een belangrijke rol in het Europese beleid, net omdat ze de boer versterken. Dat is dan ook de ambitie en tegelijkertijd de uitdaging voor Milcobel. Er is meer besef en respect nodig voor de duurzame en kwaliteitsvolle zuivelproductie in onze streek. Want het is net die expertise, kennis en kwaliteit die onze streek zo groot heeft gemaakt, De Italianen gruwen er misschien van dat wij ‘hun’ mozzarella maken, maar wij krijgen dat hier in Vlaanderen toch maar mooi voor elkaar”, aldus Vandenkendelaere.

Steeds populairder in Azië

“Onze klanten bevinden zich in een 80-tal landen wereldwijd. Historisch gezien hebben we een sterke aanwezigheid in Europa, vooral in Spanje, Italië en Portugal, en in het Verenigd Koninkrijk. De Europese markt kent een jaarlijkse groei van zo’n 3%”, aldus Francis Relaes.

De Milcobel-site in Langemark moet de komende jaren een kennishub worden inzake mozzarella en pasta filata-kazen en hun toepassingen.
De Milcobel-site in Langemark moet de komende jaren een kennishub worden inzake mozzarella en pasta filata-kazen en hun toepassingen. - Foto: Milcobel

De laatste jaren wordt vooral de Aziatische markt belangrijker. In verschillende Aziatische landen ziet Relaes een bovengemiddelde groei van 6 tot 7 % per jaar. Ook in Afrika ligt nog groeipotentieel.

“De oprichting van Milcobel Asia met een kantoor in Hong Kong een vijftal jaren geleden heeft een sterke volumegroei gebracht voor Milcobel in de regio en geeft ons bijzonder veel inzicht in de ontwikkelingen in deze markten. Milcobel kon ook voordeel halen uit de vrijhandelsakkoorden die de afgelopen jaren werden afgesloten met landen zoals Zuid-Korea en Japan.”

De overname van kaasrasper Kaasbrik in Bilzen in 2021 was een goede zet voor Milcobel. In Europa gaat het merendeel van de mozzarella op de pizza, maar de meest innovatieve recepten zie je vandaag in Azië, zowel in de verfijnde fusion kitchen, maar ook in uitdagende streetfood zoals inktvis met mozzarella, corn dogs met kaas of bakbanaan met hagelslag en mozzarella…

Mozzarella is fun

Aziaten zijn vooral dol op de ‘fun factor’, het ‘rekken’ van de gesmolten mozzarella. De tijd dat Aziaten geen kaas aten, lijkt daarmee een afgesloten hoofdstuk. Sommige trends waaien ook over naar Europa.

In Azië kan de grootste groei in de verkoop van mozzarella gerealiseerd worden, maar omdat de grootste omzet vooralsnog in Europa gehaald wordt, koos Milcobel ervoor om dit Experience Center in Langemark, dicht bij de productie, in te richten.

De mozzarella die Milcobel in Langemark produceert, zijn niet de bolletjes mozzarella die je als consument typisch in de supermarkt koopt. Milcobel produceert mozzarella als ingrediënt voor de food servicemarkt: restaurantketens en producenten van pizza, pasta, panini’s of andere gerechten.

Mozzarella is volgens Milcobel de grootste kaassoort ter wereld op dit moment. De kaas vindt zijn oorsprong in Italië en werd oorspronkelijk uit de melk van waterbuffels geproduceerd. Later is men mozzarella uit koemelk gaan produceren en dit over de hele wereld.

De groep van ‘formaggi a pasta filata’ – ofwel ‘gerokken kaas’ bestaat echter uit een breed gamma van kazen van de verse zachte mozzarellabolletjes (die vooral in Italië gemaakt worden) tot de ‘low moisture’ mozzarella-blokken die Milcobel in Langemark produceert.

Meeste mozzarella is blok-mozzarella

De blok-mozzarella vertegenwoordigt 88% van de zowat 3,8 miljoen ton mozzarella die wereldwijd wordt geproduceerd. Ongeveer 2,3 miljoen ton daarvan wordt in de VS geproduceerd, grotendeels bestemd voor de thuismarkt.

Blok-mozzarella vertegenwoordigt 88% van de zowat 3,8 miljoen ton mozzarella die wereldwijd wordt geproduceerd.
Blok-mozzarella vertegenwoordigt 88% van de zowat 3,8 miljoen ton mozzarella die wereldwijd wordt geproduceerd. - Foto: Milcobel

In Europa zijn Italië en Duitsland de grootste consumenten van mozzarella (mozzarellabolletjes en low moisture mozzarella samen), maar niet de grootste producenten.

Meer dan 25 jaar ervaring

Milcobels kaasgeschiedenis begint reeds in 1964 met de productie van cheddar in Wingene. In 1995 wordt de ingrediëntenkaasproductie van de groep gecentraliseerd in Langemark, waar nu jaarlijks 65.000 ton mozzarella van de productielijnen rolt, op basis van 650 miljoen l melk per jaar. Het bedrijf heeft de ambitie om de komende jaren nog verder te groeien in mozzarella.

Filip Van der Linden

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Biowanze schept duidelijkheid over herkomst van tarwe

Granen Biowanze wilt duidelijkheid scheppen over foutieve informatie die circuleert over de herkomst van tarwe die ze in hun vestiging in Wanze gebruiken. Hierom informeerden ze landbouworganisaties en pers met een informatiedocument midden april.
Meer artikelen bekijken