Startpagina Auto

Renault Kangoo Van E-Tech Electric getest

Met zijn Kangoo Van E-Tech Electric wil Renault aantonen dat een lichte bestelwagen op batterijen genoeg rijbereik biedt voor dagelijkse verplaatsingen en dat deze aanzienlijke gebruiksvoordelen biedt. We hebben hem in reële omstandigheden getest om te zien of de elektrische transitie geslaagd is of niet.

Leestijd : 4 min

De Kangoo Van E-Tech Electric, die deel uitmaakt van de recente geëlektrificeerde E-Tech-modellen van Renault, kwam bijna een jaar na de versies met verbrandingsmotor op de markt. De Franse constructeur heeft nu in heel wat segmenten batterij-elektrische voertuigen.

Als opvolger van de Kangoo ZE, die gebaseerd was op de tweede generatie van de compacte bestelwagen, leent de Kangoo Van E-Tech Electric zijn aandrijflijn van de stadsauto Zoé. De elektromotor heeft 120 pk vermogen en 245 Nm koppel. Hij drijft de voorwielen aan en wordt gecombineerd met een batterij van 45 kWh, waardoor hij een theoretisch rijbereik van 290 km haalt volgens de WLTP-norm.

De Kangoo Van E-Tech heeft standaard een 11 kW-boordlader voor wisselstroom. Optioneel biedt Renault een 22 kW-boordlader aan, net als een gelijkstroomlader van 80 kW voor 750 euro exclusief btw. Onze testwagen was hiermee uitgerust en kreeg ook een warmtepomp, die helpt om te verwarmen of te koelen, zelfs als de wagen aan het opladen is.

Sesam, open u

Aan de buitenkant verschilt de Kangoo Van E-Tech Electric weinig van een versie met verbrandingsmotor: je herkent hem alleen aan de grille met de laadpoort in het midden (heel praktisch trouwens) en aan de specifieke logo’s.

Wij konden een L1-versie uitproberen (een langere L2-versie is binnenkort beschikbaar) die een nuttig laadvolume van 3,3 m3 biedt, een laadvermogen van 600 kg (800 kg voor de L2) en een geremd sleepvermogen tot 1.500 kg. Een grote troef van de Kangoo zijn de vele vakjes die her en der verspreid zitten en waarmee je voorwerpen kan opbergen, zodat ze niet meer zichtbaar zijn. Het meest innovatieve aspect van deze auto is echter de zijdelingse laadopening ‘Open Sesame’ die de middenstijl aan de rechterkant achterwege laat, wat het laden van grote voorwerpen vergemakkelijkt.

Met de passagiersstoel die in de vloer klapt en de scheidingswand die opengaat om de laadruimte te vergroten, neemt het nuttige volume toe tot 3,9 m3. Je moet er maar aan denken.

De L1-versie is nu beschikbaar. Binnenkort komt er een langere L2-versie.
De L1-versie is nu beschikbaar. Binnenkort komt er een langere L2-versie. - Foto: Renault

Drie recuperatiestanden

Vanbinnen is de afwerking zeer goed en vallen alle bedieningselementen goed in de hand. Hoewel de ophanging steviger is dan die van een Kangoo met verbrandingsmotor, is het comfort toch aanwezig. Een speciale vermelding verdient het achteruitkijkscherm, een optie van 710 euro exclusief btw die, zoals de naam al aangeeft, een goed zicht biedt achter de wagen dankzij een camera op het dak. Het beeld wordt doorgestuurd naar een scherm ter hoogte van de centrale achteruitkijkspiegel, wat het achteruitrijden aanzienlijk vergemakkelijkt.

Om de Kangoo Van E-Tech Electric te starten, duw je op de startknop en wacht je tot het lampje ‘Ready’ oplicht. Daarna zet je de versnellingspook in de D-stand en schiet de bestelwagen zonder geluid uit de startblokken. Dankzij de elektromotor van 120 pk accelereert de Kangoo zeer vlot, terwijl hij zeer stil blijft. Er zijn 2 rijmodi beschikbaar: standaard en eco. Die laatste stand gaat toch wat ten koste van de prestaties om minder stroom te verbruiken.

Om het rijbereik te optimaliseren, zijn er 3 recuperatiestanden die je inschakelt door de versnellingspook naar rechts te bewegen. In B3 – de sterkste recuperatie van remenergie – kun je bijna altijd met één pedaal rijden, wat een ontspannen rijstijl bevordert.

Hetinterieur doet meer denken aan een personenwagen dan aan een bestelwagen.
Hetinterieur doet meer denken aan een personenwagen dan aan een bestelwagen. - Foto: Renault

Gezond rijgedrag

Door de plaatsing in de vloer komt de batterij niet in de laadruimte. Deze opstelling biedt als voordeel dat de Kangoo een zeer laag zwaartepunt heeft. De wegligging is daardoor zeer goed en de koetswerkbewegingen blijven perfect onder controle.

Wat het verbruik betreft, is het mogelijk om een gemiddelde van 19 kWh/100 km te halen door rustig te rijden op secundaire wegen. Erger wordt het op de snelweg, waar het rijbereik als sneeuw voor de zon verdwijnt. Verwacht bij legale snelheden niet meer dan 170 km met een volle batterijlading. Hoewel lange ritten niet zijn ding zijn, volstaat de Kangoo Van E-Tech Electric toch ruimschoots voor alledaags gebruik, op voorwaarde dat je de batterij regelmatig oplaadt. Met een snellader duurt het maar anderhalf uur om 90% van het rijbereik terug te winnen, wat redelijk is.

Helaas blijft elektrisch rijden duur: voor de Kangoo Van E-Tech Electric betaal je minstens 29.925 euro (exclusief btw) en de rekening loopt gemakkelijk op als je nog enkele opties neemt. Daartegenover staat dat de gebruikskosten lager liggen dan die van een versie met verbrandingsmotor, als je over zonnepanelen beschikt.

Maxime Herion

Lees meer autonieuws op www.gocar.be

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken