Startpagina Auto

Ineos Grenadier: een echt Zwitsers zakmes

Een Britse miljardair vond het erg jammer dat Land Rover stopte met de productie van de Defender en besloot dan maar om zelf een pure terreinwagen te ontwikkelen. Het resultaat is de Ineos Grenadier.

Leestijd : 4 min

Sir Jim Ratcliffe is een discrete man die zelden in de media verschijnt. In 1998 richtte deze scheikundig ingenieur de Ineos-groep op, die actief is in de petrochemische en financiële industrie. Hij is nu de rijkste man van Groot-Brittannië en heeft zich gediversifieerd door eigenaar te worden van een wielerploeg en – recenter – door een bod te doen op voetbalclub Manchester United.

Steyr en BMW

Ratcliffe is een grote fan van de Land Rover Defender en nam het nogal zwaar op toen de eerste generatie van zijn favoriete voertuig uit productie ging. Hij benaderde Jaguar-Land Rover om de rechten en productiemiddelen voor de befaamde 4x4 te kopen, maar tevergeefs. Hij liet zich echter niet uit het lood slaan door deze tegenslag en besloot om een deel van zijn fortuin te besteden aan de ontwikkeling van de ultieme terreinwagen: de Grenadier.

Om dit te realiseren, riep hij de hulp in van specialist Magna Steyr, dat zijn expertise in voertuigontwerp en -ontwikkeling al bewezen heeft, en van BMW voor de aandrijflijnen. Ratcliffe wilde vanaf het begin een pure terreinwagen ontwikkelen, een werkpaard dat zich uit elke moeilijke situatie kan redden en toch dagelijks bruikbaar blijft, net als een SUV.

Eenvoudig en robuust

Voor de styling van de Grenadier diende Land Rover duidelijk als inspiratiebron. De afmetingen zijn echter groter en veel details tonen dat er geleerd werd uit de fouten van de klassieke Britse terreinwagen. De Grenadier staat op een ouderwets ladderchassis en heeft starre assen om alle hindernissen aan te kunnen. De vering wordt verzorgd door schroefveren, een eenvoudige oplossing die betrouwbaarder is dan een pneumatisch systeem. Standaard is een handmatig centraal sperdifferentieel gemonteerd. Naargelang de versie kunnen ook het voor- en achterdifferentieel met één druk op de knop geblokkeerd worden. De vierwielaandrijving is permanent en alles is ontworpen voor een optimale robuustheid: de schokdempers zijn versterkt en de ophanging is voorzien van Panhard-stangen.

Het koetswerk heeft geen franjes, om herstellingen te vereenvoudigen. Een ladder op de achterklep biedt toegang tot het dak, waarvoor verschillende dakdragers optioneel verkrijgbaar zijn. Het reservewiel op de achterklep bevat een opbergvak, terwijl stangen in de deuren gebruikt kunnen worden om allerlei voorwerpen vast te zetten (zoals opbergdozen of een tafel). Het sleepvermogen bedraagt 3,5 ton.

Het interieur is sfeervol en  comfortabel.
Het interieur is sfeervol en comfortabel. - Foto: MH

Tot in de details

In het interieur is de sfeer al even avontuurlijk, met zeer comfortabele zetels van de Duitse specialist Recaro. De rubberen vloerbedekking is ontworpen om gemakkelijk schoon te maken – zelfs met een tuinslang, want er zijn afvoergaatjes – terwijl veel van de fysieke bedieningselementen opzettelijk te groot gemaakt zijn, zodat je ze ook met handschoenen kunt bedienen (een idee afkomstig van de Toyota Land Cruiser). Net als in een vliegtuig vind je deze knoppen op de middenconsole, maar ook hoog aan de dakhemel en tussen de voorzetels. Alle bevestigingsschroeven zijn zichtbaar en er is nog ruimte vrij om knoppen toe te voegen. Ineos voorziet ook voldoende voorbedrading in de auto en op het dak om bijvoorbeeld extra ledlichten te plaatsen.

In dit zeer functionele interieur laten bepaalde details zien dat de Grenadier ontworpen werd door gebruikers van terreinwagens, zoals de sjorhaken in de bagageruimte en de optionele safariruiten vooraan in het dak. Die zorgen niet alleen voor licht, maar kunnen ook eenvoudig geopend of verwijderd worden, waarna je ze kunt opbergen in speciaal hiervoor ontworpen tassen. In het interieur zitten heel wat opbergvakken verspreid. Tegelijk is de auto heel modern. Zo is er een centraal scherm van 12,3 duim, uitgerust met een infotainmentsysteem dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto.

Zescilinders

Voor de aandrijving van deze grote jongen, die onbeladen al 2,8 ton weegt, deed Ineos een beroep op BMW, dat 2 drieliter zescilindermotoren levert. De dieselversie ontwikkelt 249 pk en 550 Nm, terwijl de benzineversie goed is voor 286 pk en 450 Nm. Beide motoren worden gekoppeld aan een ZF-automaat met 8 versnellingen.

Voor een pure terreinwagen verrast de Ineos Grenadier vanaf het begin met zijn relatieve stilte en comfort, wat toch niet de sterkste punten waren van de oude Land Rover Defender. Of je nu voorin of achterin plaatsneemt in de Grenadier, je zit goed, er is genoeg ruimte en er treden geen storende geluiden op. Met zijn eerste model heeft Ineos dus een uitstekende prestatie neergezet.

Achter het stuur zijn de sensaties aanwezig. De acceleratie voldoet, de remmen zijn krachtig en de wegligging lijkt op die van een SUV. Alleen de stuurinrichting, die kampt met een gebrek aan terugkeerneiging en wat vaag is in het midden, herinnert je eraan dat dit een terreinwagen is. De Goodrich-terreinbanden spelen hier wellicht ook een rol in. Offroad rijdt de Grenadier overal met opmerkelijk gemak. Hij blinkt uit in alle situaties en toont dat Jim Ratcliffe in zijn opzet geslaagd is. De Ineos Grenadier is verkrijgbaar in een ‘lichte vracht’-versie met 2 plaatsen of in een personenversie met 5 plaatsen en staat aan het begin van een veelbelovende carrière. Binnenkort wordt een Quartermaster-pick-upversie onthuld en samen met Hyundai wordt ook een variant op waterstof ontwikkeld.

Maxime Herion

www.gocar.be

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken