Startpagina Auto

C5 Aircross: pure rust op wielen

Citroën kiest bij de tweede generatie van de C5 Aircross voluit voor comfort, een kwaliteit waarvoor het merk al sinds zijn debuut meer dan 100 jaar geleden bekendstaat.

Leestijd : 4 min

Op enkele maanden tijd vernieuwde Citroën een groot deel van zijn gamma. De C5 Aircross ontbrak nog om de cirkel rond te maken. Dat is nu gebeurd, met deze tweede generatie van de gezinsvriendelijke SUV. Hij staat op het nieuwe STLA Medium-platform van de Stellantis-groep. De C5 Aircross is duidelijk gegroeid: hij is nu 4.652 mm lang, 1.902 mm breed en heeft een wielbasis van 2.784 mm, wat 60 mm meer is dan zijn voorganger.

Vreemd genoeg maakt Citroën geen gebruik van de grotere afmetingen om zijn SUV met 7 zitplaatsen aan te bieden. De constructeur met de dubbele visgraat gaf de voorkeur aan extra beenruimte achterin en aan een grotere koffer, die nu tussen 651 en 1.700 l biedt. Achterpassagiers genieten bovendien van verstelbare rugleuningen, een attentie die je zelden ziet. Het ruimtegevoel wordt nog versterkt door een groot panoramisch schuifdak.

Met de nieuwe generatie heeft Citroën enorme stappen gezet op het vlak van interieurafwerking en materiaalgebruik. Het dashboard is breed en horizontaal opgebouwd en bekleed met stof die ook doorloopt in de deurpanelen, wat zorgt voor een warme, huiselijke sfeer. De C5 Aircross is het eerste model van het merk met een ‘cascade’-scherm – het grootste ooit bij Citroën – dat als het ware boven het dashboard zweeft. Voorts zie je een modern stuur met 2 spaken, een hoog geplaatste middenconsole, met onder meer een inductielader voor smartphones, de versnellingshendel en een elektronische handrem. De middenarmsteun, die in 2 delen opent, verbergt een diepe opbergruimte voor alledaagse spullen.

Modern design

Het designcentrum van Citroën, onder leiding van de Belg Pierre Leclerq, breekt met de ronde vormen van vroeger en kiest voor strakkere, scherpere lijnen die passen bij de nieuwe designtaal van Citroën. Het silhouet van de C5 Aircross oogt gespierder dankzij de bredere spoorbreedte en dankzij uitgesproken schouderlijnen. De voorkant oogt mannelijk en krachtig, met het nieuwe merklogo en een lichtsignatuur in 3 delen. De volledig elektrische versie, de ë-C5 Aircross, valt op door zijn volledig gesloten grille.

Vanaf de achterbank helt de daklijn af richting een kleine achterruit. De achterklep wordt in het midden onderbroken door een brede zwarte strook, waarin zich 3 achterlichten per kant bevinden, waarvan sommige doorlopen tot in de achterste stijlen. Dat zorgt voor een uitgesproken 3D-effect. De ontwerpers van Citroën kozen ook bewust voor grote wielen: afhankelijk van de uitvoering staat de C5 Aircross op 18- tot 20-duimsvelgen.

Twee benzineversies

Bij de lancering is de SUV beschikbaar met 2 benzinemotorisaties: de Hybrid 145 en de Hybrid 195 plug-inhybride. De eerste combineert een 1.2 turbobenzinemotor van 136 pk met een elektromotor van 12 pk, gevoed door een kleine batterij van 0,9 kWh onder de bestuurderszetel. Samen leveren ze 145 pk en 230 Nm, inclusief het elektrische deel. Volgens Citroën verbruikt deze milde hybride met 48V-technologie tot 15% minder dan een klassieke benzinemotor en biedt hij een WLTP-rijbereik van 950 km.

De tweede versie heeft een 1.6 turbobenzine van 150 pk, gekoppeld aan een elektromotor van 125 pk en een batterij van 21 kWh. Dat levert een vermogen van 195 pk en 350 Nm op. In stadsverkeer haalt hij net iets meer dan 100 km elektrisch rijbereik, wat overeenkomt met 75 à 80 km op een gemengd parcours. Opladen van 0 tot 100 % duurt 5 uur en 15 minuten met de standaard boordlader van 3,7 kW, of 2 uur en 55 minuten met de optionele 7,4 kW-lader.

ë-C5 Aircross

De ë-C5 Aircross is uitgerust met een elektromotor van 215 pk, gekoppeld aan een batterij van 73 kWh, met een rijbereik van 520 km. Later komt er ook een versie met 230 pk en een grotere batterij van 97 kWh. Standaard beschikt hij over een 11 kW driefasige boordlader en vanaf 2026 zal er optioneel een 22 kW-lader beschikbaar zijn.

Snelladen gebeurt met een maximaal vermogen van 160 kW, waarmee je tot 160 km rijbereik kunt bijladen in 10 minuten. Dankzij het STLA Medium-platform zit de batterij volledig onder de vloer, zonder impact op de koffer- of interieurruimte.

Zwevend over het asfalt

Bij Citroën doen ze geen toegevingen op het vlak van comfort. Dat begint al bij de Citroën Advanced Comfort-zetels, die je hartelijk ontvangen zonder de zachte, sponsachtige indruk van vroeger. Daarbovenop krijg je de bekende schokdempers met progressieve hydraulische aanslag, waardoor de C5 Aircross aanvoelt als een vliegend tapijt dat zonder morren over verkeersdrempels zweeft. In het interieur waan je je bijna in een van die iconische DS-modellen uit de jaren 50, 60 en 70: het summum van comfort.

Deze ophanging, die alle oneffenheden moeiteloos wegfiltert, past perfect bij een ontspannen rijstijl. Versnel je het tempo, dan worden de koetswerkbewegingen minder goed onder controle gehouden en krijgen de banden het zichtbaar lastig. Opmerkelijk genoeg liet Citroën ons niet rijden met de Hybrid 145, nochtans volgens ons de interessantste versie voor particuliere kopers. De plug-inhybride – die we al kennen van de 3008 en 5008 – drijft de SUV moeiteloos aan en doet dat in aangename stilte. Dat draagt onmiskenbaar bij aan het hoge comfortniveau van deze auto.

We kregen ook de kans om even achter het stuur te kruipen van de ë-C5 Aircross 230, die geen verrassingen in petto had. Hij rijdt aangenaam, maar zijn hoge leeggewicht van 2.109 kg laat zich wel voelen op bochtige wegen: de inertie is duidelijk merkbaar. In vergelijking met sommige concurrenten missen we bovendien een ‘one pedal’-modus, die nochtans erg handig is in stedelijk verkeer.

Eigenzinnig en origineel: de Citroën C5 Aircross is een SUV vol kwaliteiten, met op kop zijn onovertroffen comfort. Met een basisprijs van 34.099 euro voor de Hybrid 145 en 40.080 euro voor de plug-inhybride, zit hij scherp ten opzichte van de concurrentie. De ë-C5 Aircross is er vanaf 41.090 euro. Nu is het alleen nog hopen dat de betrouwbaarheidsproblemen waarmee Citroën en andere merken binnen de Stellantis-groep kampten, definitief verleden tijd zijn.

Maxime Hérion (www.gocar.be)

Lees ook in Auto

Getest Skoda Kodiaq 1.5 TSI m-HEV: gemaakt voor het gezin

Auto De grote SUV van Skoda, de Kodiaq, werd helemaal vernieuwd, alleszins op technisch gebied. Qua concept blijft de evolutie eerder voorzichtig: hij is luxueuzer, maar blijft uitpakken met een buitengewone ruimte en functionaliteit. Zo ontpopt hij zich tot een soort erfgenaam van de verdwenen monovolumes. En dat is zeker geen slechte zaak.
Meer artikelen bekijken