Noviteiten goederenverhandeling gedemonstreerd

We kwamen hiervoor uit in de Genitec-ring van de landbouwbeurs van Libramont, waar ook tijdens de afgelopen editie de nieuwste machines voor grondverzet, transport en goederenverhandeling gedemonstreerd werden. Hierbij een overzicht van de machines die er aan het werk waren.

Verreikers

JCB 541-70 AgriPro

De JCB 541-70 AgriPro telescooplader (verreiker) is voorzien van een JCB EcoMAX viercilindermotor met een vermogen van 145 pk en 560 Nm. De EcoMAX-motor voldoet aan de Tier 4 Finalemissienorm.

Deze verreiker onderscheidt zich van de concurrentie omwille van zijn hoogtechnologische aandrijf-lijn, namelijk de nieuwe en originele JCB Dualtech VT variabele transmissie. Deze wordt door de fabrikant voorgesteld als een 2-in-1 transmissie die heel specifiek bestemd is voor telescoopladers. De variabele transmissie combineert precisie bij lage snelheden dankzij het hydrostatische gedeelte van de transmissie met trekcapaciteit en een hoge transportsnelheid dankzij een powershift-versnellingsbak in de transmissie. Volgens de fabrikant kan er een productiviteitswinst behaald worden van 25 % bij de goederenbehandeling en 16 % bij de trekkracht op de weg. Om dit te behalen is de JCB Dualtech VT transmissie dus opgedeeld in twee modules, te beginnen met het hydrostatisch gedeelte dat werkt bij lage rijsnelheden. Eens de 19 km/u wordt overschreden, neemt de powershiftmodule automatisch over.

De JCB 541-70 biedt een hefvermogen van 4.100 kg, een hefhoogte van 7m en weegt zelf ongeveer 8.220 kg.

Dit gamma verreikers van JCB beschikt eveneens over het Smart Hydraulic pack met hydraulische hulpcircuits die een hoog debiet leveren. Het hydraulisch systeem gebruikt de zwaartekracht die inwerkt op de machine. Deze voorziening verbetert gevoelig de productiviteit en rendabiliteit. Werkcyclussen kunnen zo 19% worden ingekort en het verbruik met 15%.

JCB 541-70 Agri Pro verreiker met Dualtech VT transmissie.
JCB 541-70 Agri Pro verreiker met Dualtech VT transmissie.

Manitou MLT 635-130 PS+

Met een hefcapaciteit van 3,5 ton en een maximale hefhoogte van 6,08m maakt de Manitou MLT 635-130 PS+ deel uit van de nieuwe ‘NewAg’ serie van de Franse constructeur. Deze Manitou-verreiker is uitgerust met een Deutz-motor met 130 pk, een dieseloxydatiekatalysator en met een SCR-systeem dat gebruikmaakt van AdBlue om aan de uitlaatgasnorm Stage IV/Tier4Final te voldoen.

Deze verreiker is uitgerust met de nieuwe Powershift Plus transmissie. Ze is voorzien van een koppelomvormer en laat toe om de versnellingen onder last te schakelen in een manuele of automatische modus. Op deze wijze kan de bestuurder volledig geconcentreerd blijven op zijn ‘laadwerk’.

Het hydraulisch systeem met Load Sensing pomp levert een maximaal debiet van 150 l/min en is voorzien van enkele nieuwigheden. Zo is er een recuperatie van energie in het hydraulisch systeem dankzij de zwaartekracht. Een andere nieuwe geautomatiseerde functie is de ‘BucketShaker’, die zelf de bak gaat schudden zodat er niet te veel product meer kan afvallen bij de verlading of dat de bak volledig wordt leeggeschud. Nog zo’n nieuwe functie is de ReturnToLoad. Deze zorgt voor een geautomatiseerde terugkeer van de bak in een voorgeprogrammeerde positie. De QuickLift voorziening combineert dan weer het heffen en uitschuiven van de mast.

Het gebruikerscomfort maakte ontegenspreekbaar deel uit van het lastenboek bij de ontwikkeling van deze nieuwe NewAg serie verreikers. De EasyStepcabine met makkelijke toegang is hier o.a. het resultaat van. Tevens is ze ook heel stil met een geluidsniveau van 73 dB binnenin.

Ten opzichte van een vorig vergelijkbaar model is het brandstofverbruik afgenomen met 5 à 8% en zijn de onderhoudshandelingen vereenvoudigd. Zo zijn de smeerpunten gecentraliseerd, is er een zelfreinigende voorfilter en zijn de verschillende onderhoudspunten beter bereikbaar. De Manitou MLT 635-130 PS+ beschikt over de nodige voorinstallatie voor het Easy Managersysteem van Manitou. Dit is een gps-oplossing om de machines te beheren.

Weidemann T4512

De Weidemann T 4512 is een telescooplader die zich laat onderscheiden door zijn compacte afmetingen. De breedte meet zo 1m56 en de hoogte 1m96. Dankzij zijn draaicirkel die binnenin slechts 82 cm meet, is deze wiellader zeer wendbaar.

Voor de aandrijving staat een Yanmar driecilindermotor met 40 pk. Verder is er een hydrostatische transmissie met aandrijving op de vier wielen. De maximale rijsnelheid is 20 km/u.

Weidemann T 4512 compacte verreiker.
Weidemann T 4512 compacte verreiker.

Deze verreiker heeft een eigengewicht van 2.700 kg en biedt een hefhoogte van 4m52 gemeten op niveau van het scharnierpunt van de bak. De hefcapaciteit bedraagt 1.200 kg. Het bestuurderscomfort maakt integraal deel uit van deze Weidemann. In dit kader noemen we de ergonomische cabine, een volledig regelbare bestuurderszetel, een makkelijke toegang en een multifunctionele bedieningsjoystick. De machine is ook zeer veilig. Er wordt niet enkel voldaan aan de Europese veiligheidsnormen. Ook het monobloc chassis en het lage zwaartepunt, bieden een grote stabiliteit aan de verreiker.

De Weidemann T4512 is voorzien van het verticale hefsysteem VLS. Het is een assistentiehulp die de bestuurder helpt om vloeiende bewegingen uit te voeren met de machine en om productieve werkcyclussen neer te zetten, ook met zware lasten. Het VLS-systeem zorgt voor veiligheid en efficiëntie bij de verticale verplaatsingen van lasten of dit nu omhoog of omlaag is.

Knikladers

Knikmops KM 130

De Knikmops KM 130-wiellader wordt aangedreven door een viercilinderdieselmotor van Kubota met 36 pk. De aandrijving gebeurt door een hydraulische plunjermotor. De maximale voorwaartse rijsnelheid is 20 km/u. Ieder wiel wordt aangedreven door de hydrostatische transmissie, hierdoor kan de wiellader zich op alle terreinen wagen.

Op niveau van het hydraulisch systeem, kunnen we melden dat de pomp een debiet heeft van 42 liter per minuut en dat de maximale werkdruk 180 bar bedraagt.

Wat de prestaties betreft, kan deze machine die 1.350 kg weegt, 900 kg heffen en heeft ze een opbreekkracht van 1.000 kg. De maximale hefhoogte, gemeten ter hoogte van het scharnierpunt van het werktuig is 2m12. De uitvoering met telescopische hefarm van de Knikmops KM 130 maakt het mogelijk om een hoogte van 3m20 te bereiken.

De machine stuurt door het kniksysteem in het midden, de maximale uitslaghoek is 40°. De buitenste draaicirkel is beperkt tot 2m76.

De afmetingen van deze Knikmops KM 130 zijn beperkt gehouden, zodat ook krappe plaatsen bereikt kunnen worden. Deze compacte wiellader heeft een lengte van 2m71, een breedte die kan variëren van 95 cm tot 125 cm. De hoogte gemeten op niveau van de rolbeugel bedraagt 2m17. De bodemvrijheid is 31,5 cm.

Bij de voorgestelde opties vinden we o.a. contragewichten terug, maar ook werkverlichting, wegverlichting, aanhangwagenkoppeling of nog een 12V stekker.

Knikmops KM 250 Tele

De Knikmops KM 250 Tele is uitgerust met een Kubota-viercilinder dieselmotor die een vermogen levert van 49 pk. De aandrijving van de wielen wordt verzorgd door een hydraulische plunjermotor. De maximale rijsnelheid bedraagt 20 km/u. Op hydraulisch vlak is er een pompdebiet van 62 liter per minuut en een werkdruk van 180 bar.

Dankzij de lage inbouw van de hefarm is er een grote hefcapaciteit, namelijk 1.700 kg. De machine bereikt een hefhoogte op niveau van de aankoppeling van het werktuig van 3m55, dankzij zijn telescopische hefarm.

De Knikmops KM 250 weegt 2.750 kg en heeft een lengte van 3m44. De breedte varieert van 1m18 tot 1m52, de hoogte van de veiligheidsbeugel komt uit op 2m22.

De knikbesturing maakt deze wiellader uiterst wendbaar, met een maximale stuurhoek van 50° en een buitenste draaicirkel van 2m95.

Meerdere accessoires kunnen met deze wiellader gebruikt worden, zoals de klassieke bakken maar ook een mestklauw, palettenvork, veegborstel, cementmixer of ook nog een frees.

Schäffer 3450 S

De Schäffer 3450 S behoort tot het ‘ergonomisch’ gamma van de fabrikant en is uitgerust met een Kubota-viercilindermotor met een inhoud van 2.500 cc en een vermogen van 50 pk. Het eigengewicht bedraagt 3.100 kg voor de versie met veiligheidsbeugel. De uitvoering met cabine weegt 3.300 kg.

Deze machine beschikt over een complete hydrostatische aandrijving met twee snelheden. Deze laat toe om zachtjes van 0 tot 22 km/u te rijden. In optie is een maximale rijsnelheid van 28 km/u nodig.

De Schäffer 3450 S is voorzien van robuuste wielassen die de fabrikant zelf maakt én die instaan voor een grote trekkracht. Het nuttig hefvermogen bedraagt 2.200 kg en de maximale hefhoogte ligt op 2m60. Het hefsysteem beschikt over een parallelgeometrie.

De knikbesturing verleent deze machine stabiliteit en wendbaarheid. De binnenste draaicirkel bedraagt 1m10. Een zaak die gewaardeerd wordt, is het onderhoudsvrije kniksysteem. Standaard wordt de machine met een veiligheidsdak geleverd, optioneel is een comfortcabine mogelijk.

De afmetingen van deze compacte wiellader zijn een lengte van 3m68, een breedte van 1m22 tot 1m67 in functie van de gekozen bandenmaat. De hoogte met cabine bedraagt 2m23 en met veiligheidsdak is dit 2m27.

Schäffer 4350 Z

De Schäffer 4350 Z wiellader behoort tot het ‘Dynamisch’ gamma van de fabrikant en beschikt over een hefkinematiek in Z-vorm. De machine levert een vermogen van 50 pk dankzij zijn Kubota-viercilindermotor met een inhoud van 2,6 liter. Deze levert behoorlijke werkprestaties bij een gereduceerd brandstofverbruik.

Deze wiellader beschikt over de HTF (High Traction Force) transmissie die volledig hydrostatisch is en twee versnellingen heeft. Zacht rijden van 0 tot 20 km per uur is hierbij mogelijk, in optie zelfs tot 30 km/u.

De afmetingen van de Schäffer 4350 Z bedragen in de lengte 4m05, in de breedte 1m23 tot 1m71 en een hoogte van 2m27. Het leeggewicht bedraagt 3.400 kg en gaat tot 2.520 kg voor de versie met cabine.

Dankzij het automatisch blokkerend differentieelslot en de wielassen van Schäffer zelf biedt de 4350 Z een grote trekkracht. De pendelende achteras draagt hier ook toe bij en zorgt voor een perfecte stabiliteit.

De hefcapaciteit van deze Schäffer bedraagt 2.400 kg en de maximale hefhoogte komt uit op 3m26. Alle wielladers van Schäffer worden af fabriek geleverd met een Rops/Fops beschermdak, maar zijn eveneens beschikbaar met een optionele Rops/Fops cabine met een hoog comfort.

Schäffer 8610 T

De Schäffer 8610 T kreeg dankzij de turboviercilinderdieselmotor van Deutz een vermogen mee van 102 pk. Deze motor is van de nieuwste generatie en laat een brandstofbesparing toe, net als een reductie van de vervuilende emissies.

Deze wiellader is voorzien van de HTF hydrostatische rijaandrijving die de versnellingen onder last kan schakelen tot een topsnelheid van 20 km/u of optioneel tot 35 km/u.

Schäffer 4350 Z kniklader.
Schäffer 4350 Z kniklader.

De achteras is pendelend opgehangen en draagt bij aan de stabiliteit van de wiellader. De wielassen beschikken over een planetaire aandrijving en een automatische blokkering van het differentieel. De knikbesturing die uitgevoerd is met teflonlagers vereist geen enkel onderhoud.

Dankzij de laag geplaatste knikbesturing beschikt de bestuurder vanuit de SCV-cabine over een panoramisch zicht. Dit laat snel en bovenal veilig werken toe.

Op het vlak van prestaties noemen we de hefcapaciteit van 3.800 kg en een grote hefhoogte van 5m10. De binnenste draaicirkel bedraagt 2m24. Het eigengewicht bedraagt 7 ton.

Weidemann 5080 T

De Weidemann 5080 T wiellader is voorzien van een Perkins-watergekoelde viercilindermotor die een vermogen van 117 pk ontwikkelt. Deze motor laat een brandstofreductie toe en vermindert de schadelijke emissies door de integratie van partikelfilter voor de nabehandeling van de uitlaatgassen.

Deze Weidemann 5080 T is voorzien van een hydrostatische aandrijving en een blokkage van het differentieelslot op de voorste en achterste wielas, dat elektrohydraulisch bediend wordt vanuit de cabine. De maximale voorwaartse rijsnelheid is 20 km/u of in optie 30 km/u.

Het voorste en achterste chassis kan onafhankelijk van elkaar pendelen, zodat iedere ongelijkheid van het terrein op de gepaste wijze benaderd wordt en er permanent contact is met de vier wielen en de bodem.

De afmetingen van deze Weidemann zorgen voor een wendbare wiellader: de lengte bedraagt 5m20 en de breedte 1m97. De binnenste draaicirkel is 1m87. Het eigengewicht bedraagt 7.200 kg en het hefvermogen 4.232 kg. De hefhoogte tikt af op 5m09.

Deze wiellader is standaard voorzien van een comfortabele, ergonomische en ruime cabine. Deze kan opzij gekanteld worden om een snelle toegang te hebben tot het motorcompartiment, het hydraulisch systeem en de elektrische componenten. Dit reduceert ook de benodigde tijd voor onderhoud.

Graafmachine

JCB Hydradig 110W

Met de Hydradig 110W innoveert JCB sterk binnen het domein van de mobiele graafmachines. Het gaat hierbij om een nieuw constructieconcept waarbij motor, reservoirs, transmissie en hydraulische pompen gepositioneerd zijn tussen de wielen. Dit biedt niet alleen een laag zwaartepunt, maar zorgt bovenal voor een enorm goede zichtbaarheid rondom de machine en zeker op de wielen en steunpoten. De zichtbaarheid vanuit de cabine is ook vergroot door het schrappen van de traditionele grote motorkap achter de cabine.

JCB Hydradig 110W mobiele bandengraafmachine.
JCB Hydradig 110W mobiele bandengraafmachine.

De JCB Hydradig 110W is vooral bedoeld om ingezet te worden op stedelijke werven. De machine heeft een chassis dat geïnspireerd is op dit van de verreikers van JCB. Deze graafmachine beschikt dan ook over drie stuurwijzen: 2- of vierwielsturing en ook nog de krabbesturing. Een JCB Ecomax T4i motor van 110 pk is voorzien, net als een variabele transmissie die een snelheid van 0 tot 40 km/u toelaat.

Dankzij het innovatieve concept bedraagt de draaicirkel slechts 4m. Het is ook nuttig om te melden dat het onderhoud van de machine kan gebeuren vanaf de begane grond. De machine weegt net iets minder dan 11,5 ton en de hoogte van de cabine komt uit op 2m99. De machinebreedte bedraagt 2m42. De graafarm kan op haar uiterste bereik nog 1.000 kg tillen als zij met dubbele wielen is uitgerust.

Transport

Fliegl ASW 363 Stone

De Fliegel ASW 363 Stone afschuifwagen lost zijn lading niet door het traditionele kippen van de laadbak, maar schuift zijn lading naar achteren uit de aanhangwagen. Deze beweging gebeurt in twee stappen. In een eerste fase komt het kopschot met het voorste gedeelte van de laadvloer naar achteren. Vervolgens schuift enkel het kopschot verder door naar achter om de lading naar buiten te duwen. Dit alles gebeurt in één vloeiende beweging, afhankelijk van de aanhangwagen op zo’n 40 seconden tijd.

Het afschuifsysteem biedt meerdere voordelen. Zo is er een verhoogde stabiliteit tijdens het lossen, is er de mogelijkheid om in gebouwen met beperkte hoogte te lossen en kan de lading in verschillende doseringen gelost worden. Ook kunnen er materialen met lage dichtheid samengeperst worden.

Alle onderdelen van het afschuifsysteem zijn afgeschermd met kunststof platen om de laadbak productdicht te maken en om het afschuifsysteem te beschermen. Om de lading naar buiten te schuiven wordt er gebruikgemaakt van drie dubbelwerkende hydraulische cilinders die gevoed worden met olie van de tractor. Een volume van 35 liter zou hiervoor nodig zijn.

De aanhangwagen is voorzien van drie zware BPW-assen, luchtdrukberemming in functie van de lading en luchtvering. De eerste wielas kan opgelift worden, zodat er meer oplegdruk op de trekhaak van de tractor komt en deze over meer trekkracht kan beschikken. De eerste en tweede wielas zijn gestuurd. Het chassis is warm gegalvaniseerd en de laadbak geschilderd met een tweecomponenten lak, en dit alles om een lange levensduur aan het materiaal mee te geven.

De Fliegl AS 363 Stone beschikt over een laadbak van 6m80 lang en 1m25 hoog. Dit geeft een laadvolume van zo’n 20 m3. De laadruimte is gebouwd uit HB 400 staal met een dikte van 8mm voor de bodem en 4mm voor de wanden.

Fliegl Asphaltprofi ASS 272 afschuifwagen.
Fliegl Asphaltprofi ASS 272 afschuifwagen.

Fliegl Asphaltprofi ASS 272

Ook de Fliegl Asphaltprofi ASS 272 aanhangwagen is voorzien van een afschuifsysteem om de lading te lossen. Het voorste deel van het afschuifsysteem begint de lading naar achteren te schuiven. Dankzij dit systeem begint het lossen van de lading in het midden van de bak. Hierdoor stapelt het product niet op en wordt de druk op de zijwanden weggenomen.

De onderdelen van het afschuifsysteem zijn hier niet met kunststof platen afgeschermd, maar met veerbelaste staalplaatjes. Dit is handiger en zekerder als er asfalt wordt vervoerd en tevens geeft het een polyvalenter karakter mee aan de wagen: grond, zand, steenpuin, kiezel, warme asfalt, … , het kan allemaal vervoerd worden.

De bodem, de zijwanden, de voorwand en de achterklep zijn allemaal geïsoleerd uitgevoerd. De geladen asfalt blijft zo langer warm en kan ook enkele uren na geladen te zijn, nog verwerkt worden. De temperatuur van de lading kan makkelijk gecontroleerd worden door de integratie van vier analoge thermometers in de laadbak.

De achterdeur bestaat uit twee delen: een bovenste en onderste klep. Hierdoor kan de lading verder van de aanhangwagen gelost worden. De achterlichten van de aanhangwagen worden hierdoor beschermd tegen het warme asfalt en dit wordt ook verder in de asfalteermachine gelost.

Dankzij het afschuifsysteem kan er asfalt gelost worden in tunnels, onder bruggen, onder kabels, onder bomen, …

Het model ASS 272 kenmerkt zich met een baklengte van 7m20 en een hoogte van 1m40 of een inhoud van 24m3. De bodem van de laadbak is 6mm dik en de wanden zijn 4mm dik. De Asphaltprofi is beschikbaar met 2 of 3 wielassen.

Joskin Tran-KTP 22/50

De dumper Joskin Trans-KTP 22/50 van Joskin onderscheidt zich door zijn laadbak en achterdeur die volledig vervaardigd zijn uit Hardox 450 staal met een dikte van 6 mm. Deze staalsoort heeft een zeer hoge elasticiteitsgrens die 4 à 5 keer hoger is dan traditioneel staal. Dit zorgt ervoor dat er niet alleen een veel grotere robuustheid is, maar zorgt ook voor het verminderen van het leeggewicht. De vervaardiging van de laadbak gebeurt door twee platen opeenvolgend in verschillende stappen te plooien. Het resultaat van deze werkwijze is een lichte en robuuste kipbak.

Joskin Trans-KTP 22/50 dumper.
Joskin Trans-KTP 22/50 dumper.

De laadbak heeft een lengte van 5m06 en kan technisch gezien een belasting op de werf aan van 22 ton. De lading van de bak kan snel gelost worden dankzij het conisch profiel van de kipbak die achteraan breder wordt én dankzij de afgeronde hoeken. De achterdeur gaat ook wijd open, wat tevens het vlot lossen vergemakkelijkt.

Het rollend gedeelte van deze dumper bestaat uit de Joskin Cross-Over boggie en biedt een hoog rijcomfort ook op oneffen terrein. Het scharnierpunt van het boggie-onderstel ligt onder de bladveren. Deze constructiewijze is ervoor gekend om het beste compromis te bieden tussen bodemvrijheid en verlichting van de trekkracht.

De telescopische hefcilinder die instaat voor het kippen van de laadbak is gemonteerd op een kader met dubbele scharnierpunten dat vooraan het chassis gemonteerd is. Dit concept absorbeert de torsie die ontstaat tijdens het kippen én beschermt de hefcilinder en de laadruimte van vervorming. Een veiligheidsvoorziening geplaatst op de kipcilinder biedt bescherming als de laadbak plots moest vallen of bij een breuk in de hydraulische leidingen.

Mercedes-Benz Unimog, alle-terrein-voertuig met dubbele cabine.
Mercedes-Benz Unimog, alle-terrein-voertuig met dubbele cabine.

Mercedes-Benz Unimog

De Genitec-ring mocht dit jaar voor de derde maal het mythische alle-terreinvoertuig, de Unimog van Mercedes-Benz, verwelkomen. Het ging hierbij om het model UHE 4023, dat een vermogen van 231 pk ontwikkelt en een koppel van 900 Nm, dankzij de Euro 6 motor met een inhoud van 5.130 cc. Of het nu gaat om zich met een snelheid van 90 km/u te verplaatsen of om aan een slakkengangetje te werken, dankzij de BlueEfficiency Power-technologie kan dit met een grote efficiëntie. De volledige aandrijfketting is ontwikkeld om dit doel te bereiken. De transmissie biedt 16 versnellingen vooruit en 12 achteruit. De ophanging wordt verzorgd door lange torsieveren.

Dit voertuig is een echte ‘passe-partout’ en dankt dit aan talrijke kenmerken: integrale transmissie, bodemvrijheid van bijna 50 cm, portaalassen, differentieelsloten, flexibel frame om torsie te weerstaan, bandendrukwisselsysteem, beperkte bumpers om grote aanrij- en afrijhoeken te hebben. Op dit laatste vlak kan de Unimog impressionante cijfers laten zien: de aanrijhoek vooraan is 43° en achteraan 41°. De Unimog geraakt ook door waterlopen tot 1m20 diepte.

Om een interventieploeg op het terrein mee te nemen is deze Unimog voorzien van een dubbele cabine die ruimte biedt aan 7 personen, bestuurder inbegrepen.

Voor wie zou twijfelen aan de betrouwbaarheid van de Unimog, kunnen we wijzen op een impressionant cijfer: zo zou de gemiddelde levensduur van een Unimog 27 jaar bedragen.

Naar N.H.

Meest recent

Meest recent