Startpagina Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.

Leestijd : 4 min

De afgelopen maanden heeft SsangYong heel wat financiële problemen gekend. Het stond op de rand van het faillissement en werd bijna overgenomen door de Edison-groep. De deal ging echter op de valreep niet door. Toen kwam het Zuid-Koreaanse conglomeraat KG, dat uiteindelijk de controle over het bedrijf overnam en de schulden aanzuiverde. Zo werd het bedrijf op het laatste moment van de ondergang gered.

Na de overname zou de naam Ssang-Yong veranderen naar KG Mobility, maar de nieuwe directie van het bedrijf besloot onlangs om de naam te wijzigen in KGM. De Torres, het laatste model dat door SsangYong ontwikkeld werd maar door KGM op de markt wordt gebracht, draagt om onduidelijke redenen nog altijd de merknaam SsangYong, hoewel die dus eigenlijk niet meer bestaat. De Belgische invoerder verzekert ons dat de nieuwe naam begin volgend jaar definitief wordt toegepast. Hoe dan ook symboliseert de Torres de heropleving van deze kleine Zuid-Koreaanse constructeur, die zichzelf opnieuw wil uitvinden.

Leuk uiterlijk

Terwijl de vorige modellen van Ssang Yong niet bepaald toonbeelden van geslaagd design waren (met als dieptepunt de Rodius), zorgt de Torres voor een nieuwe dynamiek. Deze 4,70 m lange auto oogt stijlvol en robuust, met een verticale voorkant, uitgesproken wielkasten met bescherming uit kunststof, sterke lijnen op de flanken en een achterklep met daarop een ‘bult’ die doet denken aan de reservewielen die vroeger achterop 4x4’s hingen. Een speciale vermelding verdienen de dikke, grijze C-stijlen, die contrasteren met de rest van het koetswerk. De Torres lijkt op geen enkel andere auto in zijn klasse en dat is maar goed ook. Met zijn avontuurlijke look geeft hij je echt zin om te reizen...

Premium

KGM had de ambitie om deze auto meer ‘premium’ te maken dan Ssang-Yong gewoon was. Je hoeft maar in te stappen om dit te beseffen, want de gebruikte materialen zijn zeer fraai en de assemblage is goed genoeg om sommige duurdere fabrikanten jaloers te maken. Op het dashboard vind je weinig fysieke bedieningsknoppen, maar wel 3 schermen: één voor het instrumentenpaneel, een ander voor het infotainmentsysteem en het laatste voor de bediening van de airconditioning.

In deze behoorlijk chique, stijlvolle, tweekleurige omgeving is er geen gebrek aan smaak of ergonomie. Alles is gemakkelijk te bedienen, de meeste kunststoffen zijn zacht en voelen prettig aan en de stoelen zitten zeer comfortabel. De binnenruimte is royaal, zowel voorin als achterin, net als de kofferruimte, die een behoorlijke inhoud van 703 l heeft en die kan groeien tot 1.662 l.

Op het dashboard vind je weinig fysieke bedieningsknoppen, maar wel 3 schermen: één voor het instrumentenpaneel, een ander voor het infotainmentsysteem en het laatste voor de bediening van de airconditioning.
Op het dashboard vind je weinig fysieke bedieningsknoppen, maar wel 3 schermen: één voor het instrumentenpaneel, een ander voor het infotainmentsysteem en het laatste voor de bediening van de airconditioning. - Foto: SsangYong

Eén motor

In afwachting van de 100% elektrische EVX-versie, wordt de Torres verkocht met slechts één benzinemotor: een 1,5 viercilinder turbo met 163 pk en 280 Nm. Afhankelijk van het uitrustingsniveau is de SUV verkrijgbaar met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving en met een handgeschakelde zesversnellingsbak of zestrapsautomaat. Van een milde hybride is er echter geen sprake, want de Zuid-Koreaanse motor is nog niet geëlektrificeerd. Je zou nochtans denken van wel, zo stil draait de motor bij stationair toerental. Tijdens het rijden moet je echt tot het uiterste gaan om hem te horen. Het geluidsniveau stoort dus nooit.

Onze testauto was uitgerust met de automatische versnellingsbak, die zijn taak vervult zonder op te vallen. Met een leeggewicht van 1.500 kg is de Torres verre van licht en levert hij geen spectaculaire prestaties. De motor volstaat wel voor dagelijks gebruik en de acceleratie is genoeg om mee te kunnen in het verkeer. Het brandstofverbruik schommelde tijdens onze test rond de 8,5 l per 100 km op een route met voornamelijk secundaire wegen.

Harde ophanging

Het comfort in de Torres gaat snel achteruit op slechtere wegen. Om ervoor te zorgen dat de auto zich stabiel gedraagt zonder koetswerkbewegingen, heeft SsangYong gekozen voor een zeer harde ophanging. Hierdoor worden de inzittenden flink op de proef gesteld op ons wegennet, dat niet bepaald goed onderhouden is.

Hoewel het stuurgevoel goed is op bochtige wegen, had de Torres iets meer souplesse kunnen gebruiken, wat beter zou passen bij zijn uitstekende geluidsisolatie. Het prijskaartje maakt dit ongemak echter goed. Met een prijs vanaf 36.490 euro met voorwielaandrijving en handgeschakelde versnellingsbak is de SsangYong Torres (of toekomstige KGM) zeer goed gepositioneerd tegenover de concurrentie (Skoda Kodiaq, BMW X3 of Volvo XC60). Aan de andere kant is de versie met vierwielaandrijving, die met bijna alle opties wordt verkocht, aanzienlijk duurder: 46.490 euro.

Maxime Herion (GoCar)

Lees ook in Auto

Ford Bronco, de rebel

Auto De Ford Bronco, die sinds kort in België wordt ingevoerd, is een 4x4 met een heerlijk retro-uiterlijk waarvan het koetswerk in enkele minuten getransformeerd kan worden. Tijd voor een kennismaking met deze legende uit het land van Uncle Sam.
Meer artikelen bekijken