Startpagina Auto

Hongqi E-HS9: de Chinese Rolls-Royce?

Het merk Hongqi was ooit voorbehouden voor de Chinese elite, maar nu komt het naar België met de E-HS9, een indrukwekkende en nogal opzichtige elektrische SUV met 7 zitplaatsen. Is dit genoeg om de concurrentie op een niche-markt aan te gaan?

Leestijd : 4 min

Het merk Hongqi, dat in het Chinees ‘rode vlag’ betekent, werd opgericht in 1959 en produceerde vanaf het begin voertuigen voor leden van de Chinese Communistische Partij en voor regeringsvertegenwoordigers. De geschiedenis van deze autofabrikant kwam tot stilstand in 1981, voordat de FAW-groep het bedrijf halverwege de jaren 80 nieuw leven inblies. Als langdurige partner van Volkswagen en Audi in China had FAW alle troeven in handen om van Hongqi een luxemerk te maken. Sinds 2013 is het Chinese merk opnieuw prominent aanwezig op de lokale automarkt en exporteert het volledig elektrische producten.

De Hedin Automotive Group, die onder de indruk was van de recente E-HS9, heeft besloten om het model officieel naar België te importeren. Met een lengte van 5,20 m en een breedte van 2 m heeft deze SUV niet bepaald een Europees formaat, en maakt hij indruk met zijn massieve karakter en zijn verticale voorkant. Als je er een vleugje Rolls-Royce Cullinan in herkent, is dat normaal. Inderdaad, Hongqi heeft een beroep gedaan op de diensten van ontwerper Giles Taylor, voormalig hoofd van het ontwerp van het eerbiedwaardige Britse merk tot 2018. Het overdreven karakter van de Rolls is hier te vinden, maar dan tot het uiterste doorgevoerd. Niets is gespaard gebleven, zelfs niet de chromelementen, ledverlichting op de achterste stijlen of immense 22-inch velgen van onze testauto. Als je wil pronken met succes, is de Hongqi ideaal. Discretie moet je elders zoeken!

Verrassende afwerking

In België is de E-HS9 verkrijgbaar in 3 versies: Business (436 pk en 396 km WLTP), Executive (551 pk en 465 km WLTP) en President (551 pk en 515 km in de Long Range-versie). Het is de topversie waarmee we een testrit konden maken, met kenmerkende aparte achterbank (+ 2 neerklapbare stoelen in de kofferbak) en zijn luchtvering.

Het is een aangename verrassing bij het plaatsnemen aan boord van dit monster van 2,8 ton, want het interieur is bijzonder verfijnd. De afwerking hoeft niet onder te doen voor de Duitse concurrentie en het comfort is van hoog niveau. Net als het ontwerp van de Hongqi is het interieur nogal ‘bling-bling’, met een enorm paneel met 3 schermen over de hele breedte van de auto, plus een vierde scherm voor de airconditioningbediening en de verschillende functies van de stoelen, die verwarmd, masserend en geventileerd zijn. De houten inzetstukken, die lijken op een scheepsdek op de middenconsole, zijn een leuk detail, evenals de elegante stiksels op sommige leren elementen.

Het interieur is verfijnd, de afwerking moet niet onderdoen voor Duitse concurrentie.
Het interieur is verfijnd, de afwerking moet niet onderdoen voor Duitse concurrentie. - Foto: MH

Hoewel het totaalplaatje positief is, zijn sommige details veel minder goed, te beginnen met de traagheid van het multimediasysteem en de nogal grillige werking ervan. Leuk weetje: dit systeem is nog niet beschikbaar in het Frans of Nederlands, dus je moet het doen met Engels of Chinees! De integratie van Android of Apple CarPlay gebeurt alleen wanneer je de smartphone via een kabel aan de auto koppelt, een detail dat niet waardig is aan een auto die beweert luxueus te zijn!

Zware artillerie

De Hongqi E-HS9 is uitgerust met 2 elektrische motoren (één aan de voorkant en één aan de achterkant) en ontwikkelt een vermogen van 551 pk en 750 Nm, waarmee hij een topsnelheid van 200 km/uur haalt en in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/uur versnelt. In gebruik is de sfeer aan boord bijzonder gedempt, dankzij een goede geluidsisolatie en luchtvering die veel oneffenheden in de weg wegnemen. Het gigantisch gewicht van de SUV wordt vergeten op rechte stukken en de acceleraties zijn goed, maar zijn grote traagheid is merkbaar in bochten of bij hard remmen. Het ongebruikelijke formaat van Hongqi komt helaas tot uiting in zijn verbruik, dat ruimschoots de 30 kWh/100 km overschrijdt. Tijdens onze testrit kwamen we bij negatieve temperaturen zelfs tot een gemiddelde van 37,5 kWh op de snelweg, wat op zijn best een autonomie van 350 km doet vermoeden!

De President is de Long Range-uitvoering.
De President is de Long Range-uitvoering. - Foto: MH

Veelbelovende toekomst

De afwerking van deze Hongqi E-HS9 heeft ons verrast, net als het bedieningscomfort. Deze Chinese fabrikant, waarvan we tot enkele maanden geleden nog niet wisten dat hij bestond, slaat zeker hard toe. Anderzijds lijkt dit model niet echt geschikt voor de Europese markt, alleen al vanwege zijn grootte. Met een prijs van 102.995 euro onderscheidt het zich qua prijs van de concurrentie. Het probleem is dat de klant voor deze prijs het recht heeft om perfectie te verwachten, wat niet het geval is voor de E-HS9, die lijdt aan enkele ontwerpfouten en aan een onbestaand imago onder onze breedtegraden. Gezien de zeer snelle reactie van Chinese fabrikanten is de kans groot dat de volgende Hongqi-modellen die in Europa worden geïmporteerd veel overtuigender zullen zijn.

Maxime Herion, www.gocar.be

Lees ook in Auto

Ford Bronco, de rebel

Auto De Ford Bronco, die sinds kort in België wordt ingevoerd, is een 4x4 met een heerlijk retro-uiterlijk waarvan het koetswerk in enkele minuten getransformeerd kan worden. Tijd voor een kennismaking met deze legende uit het land van Uncle Sam.
Meer artikelen bekijken