Startpagina Onderwijs

Studierichting Biotechnologische wetenschappen uniek in Aarschot

Het Damiaaninstituut in Aarschot staat in de omgeving bekend als een school die een jarenlange traditie heeft in sterk wetenschappelijk en technologisch onderwijs. Minder bekend is de studierichting Biotechnologische wetenschappen in het domein Land- en Tuinbouw. Deze richting vormt een grote troef voor de school.

Leestijd : 3 min

Voor Elke Peeters zit het tweede schooljaar als directeur er bijna op. Voordien was ze Technisch Adviseur-Coördinator van de school. Ze plaatste mee haar schouders onder de uitrol van de onderwijshervorming. De school is bezig aan een heropwaardering van het huidige studieaanbod.

Vandaag de dag is het Damiaaninstituut Aarschot (DIA) sterk in 2 domeinen: Science – Technology – Engineering – Mathematics (STEM) en Land- en Tuinbouw. Naast een uitgebreid technologisch studieaanbod zet de school ook in op een aantal wetenschappelijke studierichtingen. “We streven ernaar om studenten een solide basis te bieden door een degelijke algemene vorming, terwijl we tegelijkertijd een soepele overgang naar het hoger onderwijs beogen”, zegt directeur Peeters.

Voorgeschiedenis in de tuinbouw

Biotechnologische wetenschappen in het domein Land- en tuinbouw is bijvoorbeeld een studierichting die een vlotte doorstroom naar een master- of bacheloropleiding garandeert. Het Damiaaninstituut heeft een jarenlange expertise in deze studierichting. De school startte in 1959 met technisch onderwijs naast de studierichtingen in het humaniora. Een paar jaar later kwamen de doorstroomrichting Biotechniek en de kwalificatie Tuinbouw erbij.

In 1999 sloot het Damiaaninstituut de kwalificatie Tuinbouw om het technisch-wetenschappelijke aanbod verder te kunnen uitbouwen. De doorstroomrichting Biotechniek werd Biotechnologische wetenschappen. De studie van de levende materie staat vooral centraal in deze studierichting.

Daarnaast wordt er ook een focus gelegd op voedseltechnologie en laboratoriumtechnologie. In een wereld waarin de klimaatverandering onze voedselvoorziening uitdaagt, biedt biotechnologie immers de oplossing. Duurzame voedselproductie wordt steeds crucialer en biotechnologie staat aan de frontlinie van deze innovatie. Je leert in deze richting de nieuwste technologieën en methoden die essentieel zijn voor het creëren van veerkrachtige gewassen. Onderwerpen zoals genetische modificatie tot klimaatbestendige gewassen komen tijdens de lessen aan bod.

DIA streegft ernaar om studenten een solide basis te bieden door een degelijke algemene vorming. Er wordteen soepele overgang naar het hoger onderwijs beoogd.
DIA streegft ernaar om studenten een solide basis te bieden door een degelijke algemene vorming. Er wordteen soepele overgang naar het hoger onderwijs beoogd. - Foto: Mattia Swinnen

Van het bierbrouwproces tot het productieproces van kaas

“Onze leerlingen van de derde graad Biotechnologische wetenschappen schreven ook het recept van ons Picpusbier”, vertelt directeur Peeters. “Vroeger werd onze school in de volksmond ‘de Picpussen’ genoemd, naar de paters Picpussen die tot 7 jaar geleden op de site woonden. Vandaar dus de naam Picpusbier.“ Het Picpusbier is het resultaat van het in de praktijk brengen van de theoretische lessen biologie en chemie. Fortes Creantur Fortibus, de sterken creëren voor de dapperen, zou men kunnen zeggen. Het Picpusbier is een straf bier van straffe studenten voor straffe mannen en madammen… Naast het bierbrouwproces maken de leerlingen ook kennis met het productieproces van kaas en met de micro-organismen die hiervoor belangrijk zijn.

PXL-Tech Award voor beste technische geïntegreerde proef

De eindwerken die onze laatstejaars maken, zijn knappe staaltjes van wetenschappelijk onderzoek. Een aantal voorbeelden: een leerling die door de aanpassing van het voedsel van de koe de hoeveelheid eiwitten in de melk ging onderzoeken, een leerling die op stage ging bij een wijnbouwer en door de aanpassing van de gist de invloed op de smaak van de wijn ging nagaan…

Een paar jaar geleden won één van onze leerlingen zelfs de PXL-Tech Award voor de beste technische geïntegreerde proef. De leerling ontwikkelde een installatie om biochar te maken, een houtskoolachtige stof op basis van organisch afval die de bodemvruchtbaarheid vergroot en die tegelijkertijd de biologische koolstofkring sterk vertraagt, wat goed is voor het klimaat.

Complementair studieaanbod in alle finaliteiten

Omdat DIA haar technologisch en wetenschappelijk aanbod wil aanbieden in alle finaliteiten, wordt er met Biotechnologische en chemische technieken een alternatief voorzien voor Biotechnologische wetenschappen in de dubbele finaliteit. Deze studierichting heeft een gelijkaardige lesfocus als Biotechnologische wetenschappen, maar is eerder praktijkgericht. Daarnaast vormen biochemische processen ook een belangrijk onderdeel van de lessen in deze studierichtingen.

Elke Peeters (DIA)

Lees ook in Onderwijs

LTI Oedelem: jongeren kiezen bewust voor landbouwrichting op school

Onderwijs Het LTI Oedelem biedt als secundaire school de richting Landbouw aan in zowel de D/A- als A-finaliteit. Meer en meer zien leerkrachten de klassamenstelling veranderen. Waar LTI Oedelem startte als dé school waar alle landbouwerszonen en -dochters op school zaten, trekt de school meer en meer leerlingen aan die geen voorkennis hebben van landbouw.
Meer artikelen bekijken