Startpagina Auto

De Renault Scenic is terug, maar helemaal anders

Gedaan met de monovolume met verbrandingsmotor: de Renault Scenic keert terug in de gedaante van een elektrische cross-over, die tegelijk ruim en hoogtechnologisch is. Zo wil Renault weer op het voorplan treden op een markt die in enkele jaren compleet vernieuwd is.

Leestijd : 3 min

Sinds de komst van Luca de Meo aan het hoofd van Renault in 2020 is het merk radicaal veranderd. Renault presenteerde meerdere veelbelovende nieuwigheden, die het merk nieuw leven inblazen. In zijn elektrische gamma miste de constructeur nog een auto in het C-segment, naast de eerder bescheiden Megane E-Tech. Die leemte wordt nu ingevuld met de Scenic, die zijn concept van gezinsmonovolume opgeeft om een cross-over te worden. Hij is gebaseerd op het CMF-EV-platform, dat ook gebruikt wordt voor de Megane E-Tech, en beschikt over een 10 cm langere wielbasis dan die laatste (2,78 m in totaal), ten voordele van de binnenruimte. Met een lengte van 4,47 m is hij – in tegenstelling tot veel concurrenten – niet overdreven groot.

Rijdend salon

Binnenin is het resultaat verbluffend, zoveel ruimte heb je. Vooral achterin, waar je je in een van de grootste berlines van de markt waant, met een perfect vlakke vloer. De kofferruimte onderscheidt zich ook met een inhoud die varieert van 545 tot 1.610 l. Naast de ruimte is ook het aangename gevoel in het interieur een troef van de Scenic, met zeer grote raamoppervlakken en een groot panoramisch SolarBay-dak, dat in 4 verschillende modi verduistert met een simpele druk op de knop.

De zetels zitten comfortabel en bieden een goede zijdelingse steun, de hoofdruimte is genereus en overal zijn opbergruimtes verspreid (38 l in totaal), waardoor spullen gemakkelijk een plekje vinden. De centrale armsteun van de achterbank is ook zeer goed bedacht, met 2 bekerhouders en draaibare houders voor smartphones en tablets: een detail dat vooral tieners zullen waarderen.

Intuïtieve bediening

Het dashboard is daarentegen minder verrassend, want het lijkt op dat van de Austral en de Espace, met 2 L-vormige schermen van respectievelijk 12,3 en 12 duim. Het infotainmentsysteem draait ook hier op Google en is zeer intuïtief te bedienen. Net als alle huidige auto’s profiteert de Scenic van heel wat rijhulpsystemen (ongeveer 30), die zich laten horen wanneer je bijvoorbeeld de maximumsnelheid of een wegmarkering overschrijdt.

Hoewel deze waarschuwingen minder agressief zijn dan in sommige Aziatische modellen, kun je ze uitschakelen door simpelweg 2 keer op een knop op het dashboard te drukken. Dit is veel slimmer dan bij de concurrentie, waar je vaak het centrale scherm en meerdere menu’s moet gebruiken om rustig te kunnen rijden.

Het dashboard komt vertrouwd over, met een intuïtief te bedienen infotainmentsysteem.
Het dashboard komt vertrouwd over, met een intuïtief te bedienen infotainmentsysteem. - Foto: Renault

Twee vermogens, 2 batterijen

De Renault Scenic is uitgerust met een synchrone motor die geen zeldzame aardmetalen gebruikt en is verkrijgbaar in 2 vermogensniveaus: 170 pk (280 Nm) en 220 pk (300 Nm). De eerste versie heeft een batterij van 60 kW, goed voor een rijbereik van 430 km, terwijl de tweede versie met zijn batterij van 87 kW tot 625 km haalt. Snel laden is mogelijk met een maximaal vermogen van respectievelijk 130 en 150 kW. Voor wisselstroom is het basisaanbod 7 kW, maar je kunt ook kiezen voor een optionele boordlader met 22 kW, wat erg handig lijkt als je de auto thuis oplaadt.

Rijplezier op de afspraak

De besturing is zeer direct (2,3 omwentelingen van aanslag tot aanslag), waardoor de auto zeer responsief en plezierig rijdt op de bochtige Andalusische wegen, waar we hem konden testen. Het gewicht van 1.900 kg is snel vergeten en de Scenic bolt zonder rolneigingen van de ene bocht naar de andere. Een minpuntje is dat de vering wat droog aanvoelt op een ruw wegdek, maar het blijft acceptabel. Voor een cross-over rijdt de Scenic best leuk, veel leuker dan veel van zijn concurrenten.

Je kunt de regeneratie gebruiken als motorrem op de uitrustingsniveaus Techno, Esprit Alpine en Iconic, die beschikken over peddels achter het stuurwiel om 4 verschillende vertragingsniveaus in te stellen. Ons testexemplaar met grote batterij verraste ons door de mogelijkheid om het rijbereik in realtime te herberekenen, afhankelijk van de rijomstandigheden. Tijdens onze testrit verbruikten we gemiddeld 18 kWh/100 km. De geclaimde actieradius van 625 km voor onze testauto lijkt niet overdreven.

Concurrerend

Met een prijs vanaf 39.950 euro in de basisversie en vanaf 46.950 euro met de grote batterij en 220 pk lijkt de Scenic zeer goed gepositioneerd tegenover de concurrentie om te slagen op de fleetmarkt. Renault heeft in ieder geval zijn uiterste best gedaan om een auto te bouwen die tegelijk aantrekkelijk is en aangenaam in gebruik.

Maxime Hérion (www.gocar.be)

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken