Coöperatie Hoogstraten ziet omzet exponentieel toenemen
Coöperatie Hoogstraten, vooral bekend voor haar aardbeien en tomaten, boekte vorig jaar een totale productomzet van 362 miljoen euro. Dat is een flinke groei, want de voorbije 5 jaar schommelde die rond 300 miljoen euro

Het totale zakencijfer van Coöperatie Hoogstraten klom in 2024 tot 454 miljoen euro. Als verklaring wijst het bedrijf naar de extra telers die men aantrok, maar ook de inflatie en hoge verkoopprijs van aardbeien speelden een rol. Daarnaast stijgt de vraag naar de rode vrucht wereldwijd. België blijft wel de belangrijkste afzetmarkt.
Persoonlijke omzet telers wisselt sterk
De omzet wordt verdeeld over zowat 165 telers, die niet allemaal evenredig meeprofiteren van de mooie prijzen. “Niet elke teler heeft hetzelfde resultaat”, stelt Jan Engelen van Coöperatie Hoogstraten. “De persoonlijke omzet van de telers wisselt sterk. Sommigen hebben een heel goed jaar achter de rug, anderen een minder jaar. We spreken dus bewust niet van een ‘fantastisch jaar’, want dat ligt gevoelig bij de telers.” De prijs die telers krijgen voor hun product hangt af van wanneer ze hun product op de markt brengen.
Productie loopt door
De afgelopen 10 jaar loopt de productie van aardbeien eigenlijk het hele jaar door. Omdat de Belgische consument ook in de winter graag aardbeien eet, wordt een deel tegenwoordig in Marokko geproduceerd. De telers leverden vorig jaar 110 miljoen kg tomaten en 32 miljoen kg aardbeien aan de coöperatie. De 2 producten hadden zo elk een totale waarde van circa 150 miljoen euro. “De energiekosten blijven wel een zorg”, besluit Engelen. “Op een bepaald moment ontploften die echt. We verwarmen op gas en de switch naar alternatieven is niet meteen haalbaar.” In Hoogstraten kijken ze wel naar geothermie en restwarmte uit de Antwerpse haven, maar dat is toekomstmuziek. Andere uitdagingen voor de sector blijven hetzelfde: het tekort aan geschikte arbeidskrachten, de klimaatverandering en de beschikbaarheid van de juiste gewasbescherming.
Benefietverkoop
Bij Coöperatie Hoogstraten werd op woensdag 26 maart het eerste bakje aardbeien van het seizoen geveild, traditioneel voor een goed doel. Acht bakjes werden verkocht voor 4.000 euro aan Colruyt. De coöperatie verdubbelde dat bedrag via haar telers en schonk de totale opbrengst (8.000 euro) aan Foodsavers Antwerpen, een organisatie die voedseloverschotten herverdeelt onder voedselhulp- en sociale organisaties, waardoor mensen in armoede worden ondersteund. Foodsavers redt jaarlijks ruim 1 miljoen kg voedsel en verdeelt dat via hulporganisaties en sociale kruideniers onder 15.000 Antwerpenaren per week.
Live-uitzending Studio Brussel
Fien Germijns en Thibault Christiaensen van Studio Brussel brachten een extra feestelijke toets aan de dag door hun ochtendshow ‘Fien en Thibault staan op’ live uit te zenden vanuit Hoogstraten. Tijdens de uitzending werd Christiaensen, die in Hoogstraten opgroeide, geridderd tot Ghesel van de Aardbei. Deze eretitel werd eerder toegekend aan bekende personen zoals Johan Museeuw, Herman Van Rompuy, Lieven Van Gils en Roger van Damme.
Aardbeiencongres en wereldsymposium
Tijdens de week van Hoogstraten, die loopt van 3 tot en met 11 mei, worden Hoogstraten Aardbeien extra in de schijnwerpers gezet met een mix van verrassende PR-stunts. Coöperatie Hoogstraten blijft ook sterk inzetten op kennisdeling. Dat doet ze onder meer door haar medewerking aan het Internationaal Aardbeiencongres, een unieke kruisbestuiving tussen handel en wetenschappelijk onderzoek. De vijfde editie van dit congres gaat van 17 tot en met 20 september door in Antwerpen. In 2028 zal het 11de wereldsymposium voor aardbeien plaatsvinden in Hoogstraten.