ILVO bouwt feed pilot voor testen met diervoeders
Matthias Diependaele, minister-president van de Vlaamse regering, heeft op 3 juni de symbolische eerste steen (een silo-element) gelegd van de Feed Pilot van het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) in Merelbeke-Melle. De Feed Pilot is een proeffabriek om vanaf mei volgend jaar experimentele voeders te maken voor landbouwdieren.

Deze nieuwbouw wordt een uniek gebouw, niet alleen vanwege de technologische uitrusting en sensoren, of door het feit dat hier erg precies samengestelde en gedocumenteerde voeders met allerlei nieuwe grondstoffen, componenten en bewerkingsprocessen worden gemaakt. Ook de integratie in de ILVO-kennisomgeving inzake veehouderij, voedertechniek, voeding en duurzaamheidsbepalingen, en het engagement van de feed-gerelateerde bedrijven, maken deze Feed Pilot bijzonder.
Agrovoeding als strategische sector
“Met deze Feed Pilot versterkt Vlaanderen haar positie in strategische sectoren zoals agrovoeding. We bouwen een geavanceerde onderzoeksopstelling die wetenschappelijke excellentie koppelt aan economische meerwaarde. Met onze sterke knowhow in een dergelijke unieke onderzoeksomgeving, geven we onze bedrijven een belangrijke voorsprong in innovatie”, meent Vlaams minister-president Matthias Diependaele. “Door dierlijke voederproductie lokaal te verankeren, doppen we onze eigen boontjes en zijn we minder kwetsbaar voor de grillen van de internationale markt. Projecten als deze geven onze circulaire economie dan ook een boost. Reststromen worden beter benut en de voederproductie van morgen wordt verder vormgegeven.
Wij hebben niet de luxe dat we mogen denken dat we ergens de grootste of de sterkste in zijn, maar we kunnen wel – door innovatie – ergens de beste in zijn. Wij zijn als Vlaanderen opgeklommen tot innovatieleider in verschillende sectoren. Nu moeten we volhouden. Ik geloof niet in het degrowth-verhaal. Wij mogen niet stoppen met groeien, want groei brengt welvaart. Tegelijk moeten we rekening houden met het maatschappelijke draagvlak”, besluit Diependaele.
Heel wat bedrijven actief in veevoeder, supplementen en gespecialiseerde bewerkingsapparatuur hebben al aangegeven dat zij intensieve kennisdeling, gezamenlijke of individuele onderzoekstrajecten en opleidingsmogelijkheden voor hun personeel verwachten. Veehouders zullen niet of zelden rechtstreeks te maken krijgen met deze Feed Pilot , maar zullen wel genieten van de resultaten van het onderzoek dat daar gebeurt.
Dierlijke sector helpen verduurzamen
Joris Relaes, administrateur-generaal van ILVO, benadrukt bij de officiële eerstesteenlegging dat investeringen in onderzoek naar dierlijke productie nog steeds relevant zijn. “Ik weet niet of we binnen 100 jaar nog vlees zullen eten, maar binnen 30, 40 of 50 jaar zal dat waarschijnlijk nog wel het geval zijn. Het vleesverbruik stagneert in West-Europa, maar wereldwijd verwacht de Europese Commissie nog een groei van de vleesconsumptie met 41 miljoen ton. Dat cijfer staat gelijk aan de totale Europese vleesproductie op dit ogenblik. Het blijft daarom onze plicht om al wie in die sector actief is maximaal te helpen om te verduurzamen”, stelt Relaes.
Brug tussen wetenschap en praktijk
“Wij zetten de nieuwe Feed Pilot in de markt als een brug tussen de wetenschap en de economische praktijk. Samen met veevoederbedrijven, premixproducenten, leveranciers van veevoedertechnologie, food & andere actoren met nevenstromen en samen met andere onderzoeksinstellingen willen wij innovaties versnellen, processen optimaliseren en antwoorden bieden op maatschappelijke uitdagingen, zoals klimaatverandering, circulaire economie en eiwittransitie”, zegt Sam De Campeneere, wetenschappelijk directeur afdeling Dier bij ILVO.
De Feed Pilot kost zowat 6 miljoen euro. Ruim de helft daarvan komt van de Vlaamse overheid. Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en ILVO-Eigen vermogen betalen de rest. En er is ook een gewaardeerde extra ondersteuning van de provincie Oost-Vlaanderen en van Victam, een wereldwijd actieve stichting die technologie-onderzoek in de diervoedersector stimuleert. De nieuwe Feed Pilot heeft een expander en wordt uitgerust met sensoren per machine, om de energie-efficiëntie van het hele verwerkingsproces te kunnen vaststellen.
Kleinere batches makkelijker
De nieuwbouw vervangt 2 productielijnen/maalderijen, die noch energetisch, noch ergonomisch en technologisch voldoen aan de nieuwste normen. De nieuwbouw omvat een grote en een kleine productie-eenheid en uiteraard ook een loods voor opslag. Kleinere batches maken voor meer experimentele zaken wordt dus makkelijker, bijvoorbeeld slechts 100 kg voor een specifiek verteringsonderzoek bij pluimvee. In eerste instantie zal de Feed Pilot voor intern ILVO-onderzoek werken, maar er werd ook een wettelijke toelating gevraagd om (experimenteel) voeder voor derden te produceren.