Belgen consumeren meer zuivel en plantaardige alternatieven
De Belg consumeerde vorig jaar thuis meer zuivel dan het jaar voordien. Het thuisverbruik nam in 2024 zowel in waarde (+3%) als in volume (+4%) toe. Ook plantaardige alternatieven voor zuivel kenden een lichte groei, maar blijven beperkt in volume ten opzichte van zuivel. Dat blijkt uit de thuisverbruikcijfers van YouGov België bij 6.000 Belgische huishoudens in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

Op een gemiddelde dag in 2024 consumeerde 72% van de Belgen minstens een zuivelproduct. Het gaat vooral om melk, kaas, boter en yoghurt.
Het meest geconsumeerde zuivelproduct blijft witte melk, met een thuisverbruik van 33 l per capita. Het verbruik van kaas blijft stabiel met 12 kg per persoon. Yoghurt (10 l per persoon), room (2,2 l), boter (1,5 kg), desserts (3,7 kg) en ijs (4,8 l) noteerden een stijging in het thuisverbruik in 2024, witte kaas (2,4 kg) tekende een verdere daling op.
Plantaardige alternatieven voor zuivel zijn nog minder ingeburgerd. Op een gemiddelde dag in 2024 consumeerde 16% van de Belgen een plantaardige alternatief voor zuivel, vooral margarine en plantaardige drinks.
Het thuisverbruik van die drinks kende in 2024 voor het tweede jaar op rij een stijging: van 3,1 l per persoon in 2023 naar 3,3 l in 2024 (+8%). Toch blijven melk en melkdranken veruit dominant. Vorig jaar kocht 42% van de Belgische gezinnen minstens een keer een plantaardige drink.