Testaankoop: boodschappen doen 5% duurder
Boodschappen doen was in mei 5% duurder dan een jaar geleden. Dat zegt consumentenorganisatie Testaankoop. Onder meer rundsvlees en chocolade zijn een stuk duurder.

Testaankoop becijfert maandelijks de inflatie in de supermarkt, op basis van meer dan 3.000 producten uit 7 supermarkten in ons land. Boodschappen doen wordt al 5 maanden op rij duurder, rekende de consumentenorganisatie uit. In mei bedroeg die 'supermarktinflatie' 4,97%.
De prijs van chocoladeproducten bijvoorbeeld zit al maanden in de lift. Zo zijn pure chocolade en melkchocolade 44% duurder dan een jaar geleden, idem voor chocoladekoeken (23%). Ook rundsvlees is duurder geworden: de prijs van entrecote deed er 23% bij, voor américain nature is dat 24%.
Andere producten die duurder werden: sinaasappelsap (20%), koffiepads (23%) en Granny Smith appelen (19%).
Er waren ook producten die goedkoper werden, zoals ijsbergsla (-11%), bloemkool (-10%), fish sticks (-5%) en tandpasta (-5%).
Meer transparantie
Testaankoop dringt aan op meer transparantie van de sector om de prijsstijgingen te verantwoorden. Zowel de landbouwsector, de voedingsindustrie als de retail hebben recentelijk gewaarschuwd voor dalende marges. En toch blijven de prijzen hoog voor de consument, constateert Testaankoop.
“Het is een paradox: de prijzen voor consumenten stijgen al jaren, en toch blijven alle spelers in de keten ons vertellen dat ze niet genoeg verdienen. Meer transparantie over de hele voedingsketen is nodig om oplossingen te vinden”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.