Elektrische Fendt tractor in detail voorgesteld
Fendt heeft al enige tijd terug zijn elektrisch aangedreven tractor gelanceerd. Nieuw is dat deze sinds kort ook daadwerkelijk besteld kan worden bij onze invoerder Hilaire Van der Haeghe. Voor deze gelegenheid werd de tractor door area sales manager Philippe De Roeck in detail voorgesteld aan vakpers, dealers en aan mogelijke gebruikers.

Momenteel zijn er 2 modellen, namelijk de e100 V Vario, een smalspooruitvoering, en de bredere variant, de e100 Vario. Deze laatste kan over een frontlader beschikken. Naast de ruimere afmetingen in de breedte, zijn de technische verschillen tussen beide modellen beperkt.
Deze elektrische aangedreven tractoren zijn afgeleid van hun dieselaangedreven variant, de 200 Vario-serie van Fendt. Op technisch vlak kunnen we de e100 V Vario dan ook vergelijken met de 207 V Vario. Het motorvermogen verschilt slechts enkele pk’tjes. Het hefvermogen, de hydraulische opbrengst en de wielbasis vertonen gelijke waarden. Het enige verschilpuntje is dat de elektrisch aangedreven variant zo’n 200 kg zwaarder is, voornamelijk door de batterij.
Bij de e100 V Vario spreekt de fabrikant van een continu vermogen van 55 kW of 75 pk, een koppel van 347 Nm, een gebruikstijd van ongeveer 5 uur en een accucapaciteit van 100 kWh.
Ook bij deze modelreeks van Fendt is er keuze uit 2 uitvoeringen. De ‘Profi’-uitvoering is de standaard, de ‘Profi+’-uitvoering is GPS-voorbereid. Nieuw in de standaarduitvoering is de montage van een 12” scherm in het dak bij de smalspooruitvoering, een start-stop-functie, verwarmbare voorruit, mogelijkheid tot het voorverwarmen van de cabine, automatische airco en ledverlichting, omdat dit zuiniger is dan halogeenverlichting.
Elektrificatie
Philippe De Roeck wees erop dat Fendt al vele jaren bezig is met de ontwikkeling van elektrische aandrijfconcepten en dat het nu een standaardproduct in serie gefabriceerd kan aanbieden. Hij erkende dat deze ontwikkeling met heel wat uitdagingen gepaard gaat, zoals de autonomie, het laden, de restwaarde… Om deze uitdagingen aan te gaan voelt hij zich gesterkt door een gerenommeerde fabrikant, waarna een importeur en dealer volgen om met vereende krachten belangrijke taken op zich te nemen.
“Tevens wordt met elektrificatie een vraag uit de markt beantwoord, waar bedrijven duurzamer willen werken (CO2-uitstoot verlagen) met een product dat beter is voor de gezondheid. Er zijn immers geen uitlaatgassen meer en er is minder lawaai.” Daarnaast werden nog de mindere trillingen aangehaald, de lagere onderhoudskosten en de inzetbaarheid die vergroot, bijvoorbeeld in steden en gemeenten waar een stilteregelgeving of hogere milieu-eisen gelden.
De openbare besturen maken dan ook deel uit van het doelpubliek, maar ook de industrie, om lasten en goederen te verplaatsen binnen bedrijfshallen, evenals tuinbouwers waar tractoren werken binnen serres. Daarnaast worden groente- en fruittelers, net als land- en tuinbouwers tot de mogelijke gebruikers gerekend. Philippe De Roeck haalde het belang aan van de tractor in te zetten waarvoor hij gemaakt is. “Uiteraard kan je ermee gaan ploegen of spitten, maar dan ligt de autonomie begrijpelijkerwijze ook lager dan wanneer je ermee gaat schoffelen.”
Hij beklemtoonde ook dat het bij de e100 en e100 V om een volwaardige tractor gaat. “Het is een Fendt, geen Aziatisch toeleveringsproduct waar de Fendt- naam is opgeplakt. Uiteraard hebben ze wel betrouwbare toeleveranciers gezocht voor componenten.”
Overbrengingsconcept
Het elektrisch aandrijfconcept is gebaseerd op een elektromotor van Danfoss, die gekoppeld is aan een batterij geleverd door de Duitse toeleverancier BMZ. Deze batterij heeft een capaciteit van 100 kWh en 700 Volt gelijkstroom en bestaat uit meerdere modules, die gewisseld kunnen worden als er een verminderde capaciteit zou zijn.
Er werd gekozen voor een hoog voltage aan gelijkstroom, om zo het ampèrage laag te houden. Daardoor kunnen dunnere elektrische kabels gebruikt worden. Dat kan niet als je de elektrificatie op een andere manier uitwerkt.
De elektromotor is via een kleine tussentransmissie gekoppeld aan de bekende ML 70 Vario-versnellingsbak van Fendt. Deze technische ingreep is nodig, omdat de elektromotor 1,9 keer sneller draait dan de dieselmotor uit de gelijkaardige 200 Vario- serie. Daarmee kan de fabrikant zijn bekende transmissie behouden, zonder er grote aanpassingen te moeten aan doen. Sterke punt hiervan blijven het traploos variëren van de rijsnelheid van 20 m/uur tot 40 km/uur en het hoge rijcomfort. Dit laatste geldt zeker mede dankzij de elektromotor. Daardoor kent de tractor een enorm acceleratievermogen tijdens het rijden.
Fendt heeft bewust gekozen voor zijn Vario-transmissie. Moesten ze in de plaats daarvan elektrische wielmotoren gebruiken, in plaats van de bekende Vario-transmissie, dan zou het voertuiggewicht de hoogte in gejaagd worden én zouden er hogere ontwikkelingskosten zijn. Bovendien is er in de landbouw maar een zeer beperkte ervaring met elektrische wielmotoren voor rijaandrijving. Dat zou voor veel onzekerheid zorgen.
Merk op dat er een vlakke cabinevloer is en dat er van de tussentransmissie een aandrijfas gaat naar de Vario-transmissie. Deze drijft uiteraard de achterwielen aan en een aandrijfas richting de vooras.
Beide modellen zijn vierwielaangedreven, wat zorgt voor een verhoogde trekkracht, stabiliteit en wendbaarheid. De bestuurder kan een permanente of automatische vierwielaandrijving in- en uit schakelen. Bij deze laatste wordt de vierwielaandrijving automatisch uitgeschakeld vanaf 20 km/uur of wanneer de stuurhoek 20° bereikt.
Gewijzigd koelpakket
Ten opzichte van de klassieke tractoren met verbrandingsmotor is er een gewijzigd thermomanagementsysteem geïntroduceerd. Zo zijn er 2 elektrisch aangedreven ventilatoren op 12 Volt toegepast om koeling te bieden, optioneel zijn ze omkeerbaar. Eentje ervan koelt de transmissie, de andere is een waterkoeler en staat in verbinding met 3 circuits. Het eerste circuit koelt de motor en de omvormer, het tweede circuit verwarmt de cabine en het derde circuit koelt of verwarmt de accu.
Koude lucht wordt langs de zijkant van de motorkap binnengetrokken en langs boven weggeblazen. Dit werd heel bewust zo ontworpen, om warmte van de batterij weg te houden.
Laad- en powermanagement
De batterij laden kan op 2 manieren, met wisselstroom aan 22 kW laadvermogen of op gelijkstroom aan 80 kW laadvermogen. Dit is het maximale dat wordt binnengetrokken in de tractor, het ‘overaanbod’ boven die 80 kW van de laadvoorziening wordt niet benut. Laden via gelijkstroom is sneller, omdat de stroom niet moet worden omgezet. Dat is wel het geval bij wisselstroom. In een tijdspanne van 45 à 60 minuten kan de batterij van 20 naar 80% van zijn capaciteit geladen worden. Laadkabels of stekkers zijn standaardcomponenten.
Er werd naar het laadmanagement van de tractor verwezen. Zo kan je vooraf vertrektijden ingeven om zeker te zijn dat de batterij op het gewenste uur opgeladen en op bedrijfstemperatuur is. Stal je bijvoorbeeld op vrijdagavond het voertuig, om het pas maandagmorgen terug te gebruiken, dan wordt de batterij niet op vrijdagavond opgeladen, om de accu te sparen. De tractor gaat wel opgeladen zijn op het gevraagde tijdstip en door in de spelen op de voorverwarmingsmogelijkheid kan dan de maximale hoeveelheid energie beschikbaar zijn.
Daarnaast is er nog een powermanagementsysteem dat 3 gebruiksmodi kent. De ‘eco’-modus biedt een vermogen tot 68 pk voor toepassingen die maar een laag vermogen vragen. De ‘Dynamic’-modus biedt verhoogde prestaties tot 75 pk. De ‘Dynamic+‘ -modus biedt maximale prestaties, met piekvermogens tot 90 pk tijdens een kortere tijdspanne.
Fendt testte zijn elektrisch aangedreven voertuigen al uitgebreid en toonde de volgende gebruikservaringen. Een e100 V-uitvoering werd door een wijnbouwer ingezet met een bladsnoeier in de fronthef en een aandrukrol in de achterhef. Na 3 uur werken was er nog 40% capaciteit in de batterij. De bredere landbouwuitvoering e100 werd gedurende 4,5 uur ingezet om gemaaide luzerne te schudden. De resterende batterijcapaciteit bedroeg 25%. Deze tractor werd op grasland ingezet om te zomerstalvoeren met een frontmaaier en opraapwagen. Na een werktijd van 3 uur was er nog 30% batterijcapaciteit.
Bij het vertragen van de rijsnelheid of bij het bergaf rijden wordt er automatisch energie gerecupereerd. Hier wordt er vermogen teruggewonnen en wordt de accu tijdens het rijden opgeladen. Met een voetschakelaar kan die recuperatie nog verhoogd worden, bijvoorbeeld in een afdaling.
En verder
We kunnen nog meegeven dat de frontaftakas op 1.000 tr/min werkt en dat de achteraftakas 3 toerentallen heeft: 540, 540E en 1.000 tr/min. Het hydraulisch systeem beschikt over een load sensing-pomp en kent een gescheiden circuit voor de transmissie-olie en de hydrauliekolie. Die laatste wordt gekoeld door een warmtewisselaar. De smalspoorversie, de e100 V Vario, heeft maximaal 6 ventielen, terwijl de bredere versie er maximaal 4 heeft.
De smalspooruitvoering kan beschikken over een pendelende hefinrichting achteraan. Dat kan handig zijn voor wijnbouwers op hellende percelen.
Deze tractorreeks wordt sowieso geleverd met een comfortcabine die 4 stijlen heeft bij de smalspoorversie en 6 stijlen voor de bredere uitvoering. De smalspoorversie heeft een touchscreen van 12 inch vooraan in de dakhemel, de e100 Vario heeft dit op de armleuning. Optioneel is een categorie 4 cabinefiltersysteem beschikbaar, een nuttige oplossing voor wie veel spuitwerkzaamheden uitvoert.
Ook voornoemde nieuwe tractoren beschikken over het Fendt One-bedieningsconcept. Dat is een uniform bedieningssysteem over alle Fendt- tractoren van de huidige generatie. Op vele vlakken is dit individueel aanpasbaar. Zo zijn er vrij toe te wijzen functies aan knoppen en kunnen er diverse gebruiksprofielen aangemaakt worden.
Bovenal is het systeem klaar voor de toekomst met Isobus-functies, gps-toepassingen, precisielandbouw, kopakkermanagement, sectiecontrole, variabele afgifte, TIM-werktuigaansturing, telematicamogelijkheden, fleetmanagement en een infotainmentpakket.