Startpagina Aardappelen

Aardappel blijft stevig verankerd in Vlaamse eetcultuur

De aardappel bleef de populairste maaltijdbegeleider in 2024. Op een gemiddelde dag at 51% van de Belgen aardappelen, met gekookte aardappelen als populairste bereidingswijze. Het thuisverbruik van verse aardappelen daalde wel verder. Met een gemiddelde consumptie van 3 à 4 keer per week blijft de aardappel stevig verankerd in de Vlaamse eetcultuur. Dat blijkt uit een uitgebreid rapport over het aardappelverbruik in 2024 van VLAM.

Leestijd : 2 min

Met bovenstaand cijfer van 51% ligt de dagpenetratie van aardappelen een heel stuk hoger dan die van alternatieven zoals pasta, rijst, couscous en quinoa. Uitgedrukt in aandelen namen aardappelen 58% van de maaltijden met een maaltijdbegeleider voor hun rekening. Op weekbasis vertaalt zich dat naar gemiddeld 3 à 4 keer per week aardappelen.

Gekookte aardappelen populairst

Op een gemiddelde dag in 2024 gaf 51% van de Belgen tussen 18 en 74 jaar aan aardappelen te hebben gegeten. Gekookte aardappelen waren daarbij het populairst (21% dagpenetratie), gevolgd door friet (14%). 8% at de dag voor het onderzoek puree, 7% gebakken aardappelen, 4% kroketten en aanverwanten en 3% nog andere aardappelbereidingen. Ter vergelijking: op een gemiddelde dag in 2024 at 18% pasta en 8% rijst. Andere alternatieven zoals noedels, wraps, couscous en quinoa haalden elk een dagpenetratie van slechts 1% tot 2%.

Figuur 1. Onderling aandeel maaltijdbegeleiders in 2024 (in % van de keren dat er in 2024 een maaltijdbegeleider gegeten werd).
Figuur 1. Onderling aandeel maaltijdbegeleiders in 2024 (in % van de keren dat er in 2024 een maaltijdbegeleider gegeten werd). - Bron: Consumptietracker VLAM (iVox, 2024)

Dalend thuisverbruik

Het thuisverbruik van verse aardappelen bedroeg vorig jaar 18 kg per capita. Dat is 3% minder dan het jaar voordien en ook op lange termijn daalt het aardappelverbruik. De daling is vooral te wijten aan een kleiner aankoopvolume per winkelbezoek.

In 2024 werd 71% van de warme maaltijden zelf bereid. Dit geldt ook voor maaltijden met aardappelen, maar de bereidingswijze verschilt wel sterk per. Zo werden 87% van de gekookte aardappelen zelfbereid, tegenover slechts 47% bij frieten. Voor gebakken aardappelen en puree ligt dit aandeel iets boven 70%.

Belg kiest voor gebruiksgemak

Verwerkte aardappelproducten, zowel vers als diepvries, vertoonden daarentegen een stijgende lijn in verbruik. Deze ‘convenienceproducten’ winnen aan populariteit, vooral bij alleenstaanden en oudere consumenten.

Aankoop vooral bij grote supermarkten

De Belg koopt zijn aardappelen vooral in grote supermarkten (Colruyt, Carrefour Market, Delhaize, AD Delhaize en Albert Heijn), terwijl het aandeel van de hard discounters (Aldi en Lidl) stabiliseerde.

Het aandeel van buurtsupermarkten (Proxy Delhaize, Carrefour Express, Okay, Spar…) schommelt al jaren rond 8%. Aardappelaankopen rechtstreeks bij de boer stegen van 5,7% in 2023 naar 6,4% in 2024. Daarnaast wordt een beperkt volume nog via andere kanalen )groentewinkels, markten en e-commerce) aangekocht.

Binnen de verpakkingen verliezen 5 kg-verpakkingen terrein ten voordele van kleinere en grotere verpakkingen. Losse aardappelen winnen licht aan aandeel.

Bepalende factoren in dalende consumptie

Hoewel aardappelen nog steeds als veelzijdig, lokaal en voedzaam worden beschouwd, spelen factoren zoals de wens naar variatie, veranderende smaakvoorkeuren, gezondheidspercepties en bereidingstijd een rol in de dalende consumptiefrequentie.

VLAM

Lees ook in Aardappelen

Meer artikelen bekijken