Claas vernieuwt maaidorsers
Voor modeljaar 2026 komt Claas met enkele vernieuwingen bij zijn Lexion en Trion maaidorserreeks. Het zijn geen drastische wijzigingen, maar wel ingrepen die de productiviteit van de machine verhogen en het comfort van de bestuurder verbeteren.

De Trion maaidorserreeks werd 4 jaar geleden geïntroduceerd en kent 3 modelseries, namelijk 500, 600 en 700. De Trion dorsers zijn beschikbaar op wielen vooraan of Terra Trac rupsen en nog in Montana uitvoering voor heuvelachtige gebieden.
De toegepaste dorstechniek in de Trion serie is de conventionele dorstrommel gevolgd door 5 of 6 stroschudders of de APS Hybrid dorstechniek met 1 of 2 langs geplaatste dorsrotoren voor de restkorrelafscheiding. Claas biedt hiermee naar eigen zeggen het meest uitgebreide en breedste assortiment in het middensegment maaidorsers op de markt. Er wordt wel eens gezegd dat praktisch gezien de Trion maaidorsers van nu, de Lexion maaidorsers van vroeger zijn.
Nieuw topmodel
Voor 2026 komt Claas met een nieuw topmodel in de Trion reeks, namelijk de Trion 760. Het ontwikkelingsdoel bij dit nieuwe model was meer capaciteit. Dat werd onder andere gerealiseerd door een motor met meer vermogen, namelijk 507 pk, te gebruiken. Voor het eerst wordt dit vermogen in de Trion reeks gehaald uit de D26-motor met een cilinderinhoud van 12,4 l geleverd door fabrikant MAN. Tot heden werd bij de Trion maaidorsers telkens een motor van fabrikant Cummins ingebouwd, maar deze kon geen exemplaar met meer vermogen leveren. De oplossing werd dus bij MAN gevonden.
Dankzij de Dynamic Power technologie wordt het motorvermogen steeds aan de heersende oogstomstandigheden aangepast, waardoor er efficiënt kan worden gewerkt en tot 10% brandstof bespaard. Tijdens wegtransport wordt het motortoerental verlaagd om het brandstofverbruik te reduceren.
Dynamic Cooling
Als gevolg van de sterkere motor, moest ook het koelsysteem in capaciteit toenemen. Hierom wendde Claas het gekende Dynamic Cooling systeem van zijn grotere Lexion dorsers aan op de nieuwe Trion 760. Het gaat hier om een koelsysteem met horizontaal, liggend geplaatste koelventilator, helemaal bovenop de machine achter de graantank.
De koelventilator kent een variabel toerental waardoor zijn draairegime kan afgestemd worden op de actueel heersende oogstomstandigheden. Opnieuw een ingreep om brandstof te besparen of om motorvermogen voor andere machinecomponenten (bijvoorbeeld de rijaandrijving of oogstbek) beschikbaar te stellen.
De graantank nam bij de Trion 760 toe in volume en telt nu 13.500 liter. Voordeel hiervan is dat er minder vaak gestopt moet worden om over te laden, waardoor de productiviteit van de machine hoger ligt. Hoogst opmerkelijk is dat Claas een dorser met deze graantankinhoud aanbiedt op wielen. Wie wenst kan kiezen voor het TerraTrac rupsonderstel.
Vernieuwde Trion 750
In de nasleep van de ontwikkeling van een nieuw topmodel, de Trion 760, maakte Claas ook gebruik om voor modeljaar 2026 het ‘vorige’ topmodel, de Trion 750 lichtjes aan te passen. Ook deze krijgt een MAN motor mee, ditmaal eentje die 466 pk levert, tevens voorzien van Dynamic Power en Dynamic Cooling.
De nieuwe Trion 760 en vernieuwde Trion 750 beschikken beide over de APS Twin Hybrid dorstechniek met een 1.420 mm breed invoerkanaal, dorstrommel van 600 mm diameter en 2 axiale dorsrotoren voor de restkorrelafscheiding die een diameter van 445 mm en lengte van 4.200 mm hebben.
Vernieuwing in cabine
Vanaf modeljaar 2026 zijn alle 3 de modelseries van de Trion uit te rusten met een Apple CarPlay- en Android Auto-radio met een 6,75 inch touchdisplay, DAB+ inclusief een als optie leverbare subwoofer en Bluetooth. In de cabine is eveneens een persluchtaansluiting met blaaspistool aanwezig om de bedieningselementen en vloer snel en eenvoudig te reinigen.
In de cabine is verder nieuwe interieurverlichting toegepast en in de linker B-stijl zijn 2 nieuwe, grote opbergvakken aangebracht. De led-verlichting is 75 % krachtiger geworden.
Claas levert al jaren het Cemos Automatic assistentieprogramma zodat de chauffeur de machine optimaal kan afstemmen. Dankzij intelligente technologie kunnen met bestaande machinecomponenten de prestaties nog beter worden, klinkt het bij de fabrikant. De mogelijkheden die de intelligente Cemos software biedt, worden nu in 3 verschillende paketten aan de klant aangeboden, zodat die een pakket op zijn maat kan kopen. Volledigheidshalve meegeven dat de Trion maaidorsers nu ook met het Claas Connect telemetriepakket leverbaar zijn.
Geupdate Lexion
De vernieuwingen die in en rondom de cabine van de Trion merkbaar zijn, krijgen ook de Lexion maaidorser van modeljaar 2026 mee. Opmerkelijk zijn de nieuwe led-zwaailampen en achterlichten met moderne uitstraling die ze krijgen. Afhankelijk van het model is er ook een grotere graantank.
De Lexion 8000 serie krijgt bovendien een nieuw instapmodel, namelijk de 8500. Deze is voorzien van een MAN D26-motor met een vermogen van 549 pk en graantank met een inhoud van 13.500 of 15.000 liter. Deze maaidorser kan zowel op banden als het Terra Trac rupsonderstel uitgeleverd worden. Hiermee is er dus verruiming in het Lexion gamma aan de onderzijde.
De iets grotere Lexion 8600 en 8700 krijgen volgend jaar beide een nieuwe MAN D38 motor mee die respectievelijk 598 of 646 pk vermogen levert. Van fabrikant MAN komt er in 2026 ook een nieuwe motor in de Lexion APS Hybrid 7500 en 6800, namelijk type D26 met een vermogen van 466 pk.
De vernieuwde cabines zijn volledig standaard op alle vernieuwde Trion en Lexion maaidorsers voor modeljaar 2026.