Startpagina Bedrijfsnieuws

BelOrta en The Greenery gaan samenwerken binnen FreshAlliance

Met de oprichting van FreshAlliance bekrachtigen BelOrta, de grootste groente- en fruitcoöperatie van ons land, en de Nederlandse coöperatie The Greenery officieel hun samenwerking. Deze Transnationale Unie van Producentenorganisaties (TUPO) is een flexibele vorm van samenwerking. Beide organisaties behouden hun zelfstandigheid, maar creëren ook meerwaarde voor klanten en telers door hun krachten te bundelen.

Leestijd : 2 min

De eerste verkennende gesprekken tussen BelOrta en The Greenery dateren van begin 2023. FreshAlliance is geen fusie. Beide coöperaties blijven zelfstandig bestaan, met behoud van hun eigen structuur, ledenbasis en merken. De samenwerking – waarbij beide coöperaties evenredig aandeelhouder zijn – richt zich op thema’s waar dit meerwaarde biedt, zoals afzet, duurzaamheid, innovatie en data.

Bundeling van krachten

“Er is geen dwingende reden tot samenwerking. Maar we willen stap voor stap op zoek gaan naar kansen en mogelijkheden die zorgen voor een win-win op de domeinen die onze telers en klanten ten goede komen. FreshAlliance laat zien dat samenwerking en autonomie prima hand in hand gaan”, licht Philippe Appeltans, CEO van BelOrta, toe.

“Met FreshAlliance zetten we een stap vooruit”, vult David Markowski, CEO van The Greenery, aan. “We verbeteren onze afzetmogelijkheden, terwijl we de coöperatieve wortels van beide organisaties behouden. Deze samenwerking biedt flexibiliteit en stelt ons in staat om stap voor stap de thema’s op te pakken die toegevoegde waarde bieden voor klant en teler.”

Logische stap in veranderende markt

De samenwerking is een antwoord op de consolidatie en schaalvergroting bij retail en handel. Door de samenwerking verbeteren The Greenery en BelOrta hun geografische spreiding en risicoprofiel. Daarmee ontstaat een nog aantrekkelijkere propositie voor telers én klanten.

Volgens BelOrta staat FreshAlliance niet voor één grote sprong, maar voor vele zorgvuldig gekozen stappen. “Het is een groeipad naar betere afzetmogelijkheden, waarin beide coöperaties de ambities hoog leggen: telers toekomstbestendig positioneren en klanten productbeschikbaarheid met innovatieve oplossingen bieden, met als doel een aantrekkelijke partij voor klant en teler op de Europese markt te zijn”, stelt Philippe Appeltans. Voor concrete acties met FreshAlliance is het nog te vroeg, omdat de erkenning nog niet rond is. “Maar de diverse domeinen zijn helder gedefinieerd. Dat kan product- of marktsegment gerelateerd zijn, maar ook gaan over dossiers rond licenties van rassen en verpakkingsmaterialen.”

Betere afzetkansen en kostenvoordeel

Volgens de CEO van BelOrta is de vraag waar de 2 coöperaties over 5 tot 10 jaar willen staan. “Met de consolidatie en internationalisering van de vraagzijde is bundeling van de aanbodzijde een logische stap. Deze samenwerking levert betere afzetkansen en kostenvoordeel op. We willen snel aantonen dat 1 plus 1 meer dan 2 is. Daarom zijn we nu de mogelijkheden en bijbehorende acties aan het prioriteren waarmee we in relatief korte tijd kunnen laten zien dat de samenwerking ons voordelen oplevert”, besluit Philippe Appeltans.

BelOrta/AGF.nl/JVB

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken