Edito: Communicatie in en buiten de keten
Het rooien van aardappelen en bieten is nog maar net gestart en toont beloftevolle rendementen. Toch luiden sectororganisaties de noodklok. Communicatie en respect in én buiten de keten kan heel wat helpen.

De NEPG, vereniging van Noordwest-Europese aardappeltelers, geeft aan dat ze een recordoogst aan aardappelen verwachten. Echter... bij hen is er geen hoerastemming merkbaar, integendeel. Ze spreken van een dramatische situatie doordat nu tegen een onevenwicht tussen de vraag en het aanbod wordt aangelopen.
“Aardappeltelers moeten leren uit deze situatie”, aldus de NEPG. Deze sectororganisatie leerde alvast dat de onbalans tussen vraag en aanbod dit jaar te groot is geworden. “Dat moet volgend jaar hersteld worden, willen we niet van een aanbod- naar een vraagcrisis gaan.” Als oplossing haalt de NEPG aan om de productie af te stemmen op de vraag, zonder dat de telers hierop vooruitlopen. Ze roepen de afnemers op om tijdig duidelijk te maken welk volume ze nodig hebben.
De NEPG heeft gelijk, maar de afnemer moet ook respect hebben voor de vooraf gecontracteerde hoeveelheden. Hieromtrent hebben ze dit jaar ernstige steken laten vallen.
Een gelijkaardig verhaal horen we bij de Belgische Confederatie van Bietenplanters (CBB). Ook zij startten een nieuwe rooicampagne met hoge rendementen in het vooruitzicht. Toch staan ook de suikerbiettelers onder druk, zij het dan wel om enigszins andere redenen dan de aardappeltelers. De Europese vrijhandelsakkoorden worden stevig gehekeld door de bietentelers. Deze overeenkomsten zorgen volgens hen voor een groeiende instroom van suiker uit derde landen. Hierdoor komt de concurrentiepositie van de Belgische en bij uitbreiding de Europese suikerbiettelers zwaar onder druk te staan.
Daarnaast wijst het CBB op de steeds beperktere beschikbaarheid aan gewasbeschermingsmiddelen. Finaal knaagt dit aan de rendabiliteit en duurzaamheid van de teelt, een aspect waar niet-Europese landbouwers niet tegenaan lopen. Zij profiteren doorgaans van lagere sociale, arbeids- en milieuvoorwaarden.
De aanbodbeheersing lukt in de bietenteelt makkelijker dan in de aardappelteelt, dankzij afspraken met de afnemer. Ook hier blijkt communicatie cruciaal.
Waar volgens ons nog te weinig op ingezet wordt, is de communicatie vanuit de ‘agroketen’ naar de burger. Consumenten zijn nog steeds te onwetend over de herkomst van onze voeding en over de bijhorende productiemethoden. Daar is een initiatief zoals de komende ‘Dag van de Landbouw’ dan weer een gouden moment voor.