Startpagina Auto

Getest Skoda Kodiaq 1.5 TSI m-HEV: gemaakt voor het gezin

De grote SUV van Skoda, de Kodiaq, werd helemaal vernieuwd, alleszins op technisch gebied. Qua concept blijft de evolutie eerder voorzichtig: hij is luxueuzer, maar blijft uitpakken met een buitengewone ruimte en functionaliteit. Zo ontpopt hij zich tot een soort erfgenaam van de verdwenen monovolumes. En dat is zeker geen slechte zaak.

Leestijd : 4 min

De grote SUV ontsnapt niet aan een generatiewissel. De Kodiaq werd volledig hertekend, met een duidelijk doel: zijn voorganger waardig opvolgen. Die wist uiteindelijk meer dan 860.000 klanten te overtuigen. Een hele prestatie.

Het is wellicht precies om die bestaande klanten niet te verliezen dat de vernieuwing visueel eerder voorzichtig blijft. De stijl is iets hoekiger en robuuster, maar het design blijft toch meteen duidelijk herkenbaar. Ook technisch blijft het vertrouwde MQB-platform behouden, al gaat het om de nieuwe E-versie (voor ‘Evolution’). Die biedt nu plaats aan een plug-in hybride aandrijving, maar niet aan een volledig elektrische.

Ruimtewonder

De Skoda Kodiaq kreeg een aantal esthetische updates. De voorkant toont een bredere zeshoekige grille, geflankeerd door koplampen die optioneel Matrix-led zijn. De lichtsignatuur loopt nu van de hoofdkoplampen door naar de nevenlichten. De wielkasten zijn hoekiger en de gespierde motorkap benadrukt het stoere karakter van de auto.

Die grotere visuele présence is geen schijn. De nieuwe Kodiaq is 6 cm langer en meet nu 4,76 m. Die groei zit volledig in de wielbasis, en dat voel je binnenin. De ruimte voor de achterste inzittenden is ronduit indrukwekkend voor een auto van dit formaat, voor de benen en op de derde zitrij. Op de achterste zitplaatsen is de hoofdruimte toegenomen, waardoor er ook personen van meer dan 1,75 m kunnen zitten.

Ook wat de koffer betreft, doet de Kodiaq het uitstekend. In vijfzitsconfiguratie heb je namelijk 845 l bagageruimte en 2.105 l met neergeklapte achterbank, 40 l meer dan voorheen. Het lijkt wel een bestelwagen. Goed nieuws: ook in de versie met 7 zitplaatsen blijft er 340 l over. Dat is 80 l meer dan bij de Kodiaq van 2016 en komt overeen met de koffer van een Renault Clio.

Gezellige sfeer

Het interieur van de Kodiaq springt in het oog dankzij het verzorgde dashboard, dat boordevol handige opbergplekken zit. Dat komt doordat de versnellingshendel nu achter het stuur staat, waardoor de middenconsole helemaal vrij blijft. Dat is ideaal om van alles kwijt te kunnen, zelfs 2 grote smartphones naast elkaar op het draadloze oplaadvlak. Dat is echt handig in dagelijks gebruik.

Het interieur van de Kodiaq springt in het oog dankzij het verzorgde dashboard.
Het interieur van de Kodiaq springt in het oog dankzij het verzorgde dashboard. - Foto: Skoda

De afwerking is verzorgd, zoals we gewend zijn van Skoda. Oké, de onderste delen van de aankleding (de deurpanelen en het dashboard) halen nog niet het niveau van Audi, maar de harde kunststoffen zijn goed bestand tegen krassen en zien eruit alsof ze jarenlang zullen meegaan.

Is 150 pk genoeg?

Voor onze test reden we met de meest bescheiden motor: de 1.5 TSI mild hybrid met 150 pk, meteen ook de goedkoopste (135 g/km). Deze motor kan rekenen op mild hybrid-techniek, cilinderuitschakeling bij lage belasting en – zeldzaam bij benzinemotoren – een turbo met variabele geometrie, die een maximaal koppel van 250 Nm levert tussen 1.500 en 3.500 tr/min.

In de praktijk rijdt deze viercilindermotor soepel en aangenaam, maar je merkt wel dat hij sneller aan zijn limiet zit, zeker in vergelijking met een Superb, die ook veel weegt, maar veel gestroomlijnder is. Zonder belading volstaat het vermogen prima, maar met passagiers en bagage wordt het verhaal minder overtuigend. Vooral bij hernemingen moet hij stevig in de toeren klimmen, wat hem minder vlot maakt in situaties zoals inhalen.

Terwijl deze viercilindermotor leeg prima presteert, toont hij onder belasting duidelijker zijn beperkingen, vooral bij hernemingen waarbij hij meer toeren moet maken om te reageren. Dat is niet onoverkomelijk, maar grote gezinnen die vaak op reis gaan, moeten er wel rekening mee houden. De DSG-zevenbak schakelt nog altijd snel, maar blijft kampen met een korte vertraging bij hernemingen, bijvoorbeeld bij het naderen van een rotonde. Je moet dus je tijd nemen en anticiperen, wat op de zenuwen kan werken.

Qua verbruik maakt de 1.5 TSI zijn beloften wel volledig waar. Tijdens onze testrit van bijna 1.000 km noteerden we een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km. Dat is erg knap voor een SUV van dit formaat met een turbomotor. Dankzij de 55 l grote brandstoftank haal je daarmee een mooi rijbereik van meer dan 750 km.

Een instapprijs van 42.015 euro (5 plaatsen) kun je moeilijk democratisch noemen. Dat past echter in de strategie van Skoda: het merk klimt geleidelijk hogerop en dat voel je ook in je portefeuille. De Kodiaq blijft een sterke keuze voor gezinnen of voor wie op zoek is naar een grote, praktische auto. Achter zijn SUV-look schuilt nog altijd de veelzijdigheid die de monovolumes van vroeger zo geliefd maakte. Het is dus een verstandige keuze dus. De functionaliteit is echt uitstekend.

Maxime Hérion (www.gocar.be)

Lees ook in Auto

De Bigster is het vlaggenschip van Dacia

Auto Met de Bigster heeft Dacia nu ook een grote SUV die voor opschudding moet zorgen in het C-segment. Dankzij zijn onmiskenbare kwaliteiten en scherpe prijs zal hij ongetwijfeld potten breken.
Meer artikelen bekijken