Startpagina Bedrijfsnieuws

Innoverende meststofstrooier en spuit bij Amazone

Tijdens Agritechnica 2025 zal Amazone ook op het vlak van gewasverzorging een aantal nieuwigheden presenteren. Een mooie primeur wordt getoond voor de kunstmeststrooier en de spuitmachine.

Leestijd : 5 min

Ook op het vlak van zaaimachines en mechanische onkruidbestrijding brengt Amazone een aantal verbeteringen, bijna te veel om op te sommen.

Korrelvorm digitaliseren met Easy Match

De omvang, de variatie van de diameter van de korrel, de hoekigheid en het soortelijk gewicht zijn allemaal factoren die bepalen hoe ver of hoe goed de meststof zich laat verdelen. Verschillende fabrikanten van kunstmeststof leveren verschillend basismateriaal aan. Om de korrelgrootte en het percentage poeder van een partij te kennen, heeft men al vele jaren een zeefbakje op de markt gebracht. Het bakje heeft meestal 3 compartimenten, gescheiden door 2 zeven met een verschillende maaswijdte. Daarmee kon een staal van de meststof beoordeeld worden.

Amazone, en ook andere fabrikanten van strooiers, hadden een groot aantal tabellen om de strooier af te stellen in functie van de eigenschappen van de meststof. De landbouwer kan ook een staal van het product naar Amazone zenden, waar dan na een test afsteladvies gegeven werd.

Amazone gaat alweer een stap verder. Met de smartphone kan men nu een foto nemen of scannen en met de Amazone-app worden de fysische eigenschappen van de meststof digitaal vastgelegd. Deze eigenschappen worden verzonden naar de computer van de allernieuwste strooier (Amazone-Autospread) en die zal zich automatisch aanpassen aan dit product.

De werprichting van de korrel

Vanop afstand bekeken blijft de Amazone Autospread het uitzicht houden van de bekende Amazone strooier. Het blijft immers een tweeschijvenstrooier, een systeem dat Amazone bijna 70 jaar geleden als eerste op de markt bracht.

Als men een beetje nauwkeuriger kijkt, ziet men dat de aftakasaandrijving vervangen werd door een hydraulische aandrijving. Daarmee kunnen de 2 strooischijven apart worden aangedreven, met elk een gewenst toerental. Het toerental of draaisnelheid bepaalt mee de vluchtroute van de meststofkorrel.

Enkele jaren geleden bracht Amazone het Argus Twin-systeem uit, waarbij gemeten werd hoeveel korrels er verdeeld werden over de strooihoek van 180°. De meting gebeurt met optische meetcellen en zo kan het toestel de volledige 180° opdelen in secties. Per sectie wordt dan door deze meetcellen geregistreerd hoeveel product er per tijdseenheid passeert. Op hellingen en perceelsgrenzen zal de strooier automatisch het toerental van elke strooischijf aanpassen.

De werpafstand van de korrel

Wanneer de machine de werprichting reeds kent met Argus Twin en wanneer daar nu ook de werpafstand kan vastgelegd worden, dan weet men precies waar de korrel zal vallen.

In de testhal wordt al meerdere jaren vastgelegd waar en hoeveel product uitgestrooid wordt. Het is vele jaren een droom geweest van Amazone om deze informatie ook ten velde te kunnen vastleggen. Dankzij elektronica en AI-techniek heeft Amazone deze droom kunnen realiseren in de nieuwe AutoSpread-strooier.

Extra optische ogen worden achteraan op de strooierbak gemonteerd en die registreren hoe ver de korrels vliegen. De werpafstand wordt sterk bepaald door de eigenschappen van het product, maar ook door de plaats waar de korrel op de strooischijf valt, door het toerental van de schijf, de lengte van de strooischoepen en zeker ook door de windinvloed.

Al deze factoren worden nu door Amazone Autospread vastgelegd en, belangrijk om te weten, het wordt ook continu gecorrigeerd. Het systeem meet op het veld net hetzelfde als in de testhal en bovendien kan het corrigerend optreden.

Spuitmachine met nieuwe doptechniek

De elektronische sturingssystemen wegen steeds sterker door in de spuittechniek. Het doel om met zo weinig mogelijk chemisch product zoveel mogelijk resultaat te halen, wordt alsmaar beter bereikt. Daarvoor wordt de spuitmachine echter heel wat ingewikkelder en het is aan de constructeur om deze ingewikkelde en gevoelige apparatuur ook betrouwbaar en bedrijfszeker te maken.

We kennen het common rail -principe al langer als systeem voor de inspuiting van brandstof in de motor. De injecteur gaat supersnel open en dicht en geeft voor één enkele arbeidsslag meerdere fracties brandstof.

Fabrikanten van spuitdoppen hebben sedert een tiental jaren dit principe overgenomen, maar gezien de wisselende omstandigheden op het terrein heeft deze techniek wel wat groeipijnen moeten doorstaan.

De vloeistof wordt pulserend uitgebracht en daarom krijgt deze techniek de naam PWM (pulse width modulation). Het doel is dat de druppelgrootte constant blijft, maar dat de dosis toch kan wijzigen. In de klassieke spuittechniek wordt met een bepaalde dop het debiet geregeld door de druk, maar dit beïnvloedt de druppelgrootte en dus de windgevoeligheid en efficiëntie. Het PWM-systeem regelt het debiet door het aantal keren dat de spuitdop open- en dichtgaat per seconde, of anders gezegd door de frequentie te regelen. De doppen gaan met een vaste frequentie zeer vaak open en dicht. Hoewel dit systeem goed werkt, maakt het toch meer slijtage.

Amazone brengt daarom het PWFM-systeem op de markt. Wanneer bij het klassieke PWM-systeem de frequentie vastligt en de lengte van de sluitingstijd wordt aangepast, zal bij het PWFM-systeem bovenop deze aanpasbare openingstijd ook de frequentie geregeld worden. Wanneer de dop meer vloeistof moet geven, kan dit gerealiseerd worden door de pulsatietijd te verlengen en de frequentie te verlagen. Gezien de dop per seconde dan minder vaak open- en dichtgaat, zal de levensduur verlengd worden.

Omdat bij eenzelfde spuitdruk het debiet van een dop ruimer kan aangepast worden, zal dit ook zijn effect hebben op de rijsnelheid van de spuitmachine.

De nieuwe zaaitechniek van Amazone kan de spuitbanen tot 20° geschrankt leggen ten opzichte van de zaairichting, en dit om de erosie te beperken.
De nieuwe zaaitechniek van Amazone kan de spuitbanen tot 20° geschrankt leggen ten opzichte van de zaairichting, en dit om de erosie te beperken. - Foto: MH

Spuitbanen en erosie

In erosiegevoelige gebieden weet men dat spuitbanen een gemakkelijke weg is voor waterafstroming. Omwille van praktische redenen wordt er vaak hellingopwaarts gezaaid. Bijgevolg zullen de spuitbanen ook de richting van de helling volgen en bij zware regenval kunnen deze spuitbanen uitgespoeld worden.

De zaaimachine van Amazone kan dit euvel verminderen. Bij de pneumatische zaaimachines kan immers op elke zaadslang en sluitingsklep gemonteerd worden. Nu kan, dankzij de elektronica en de precieze gps-systemen, de zaadtoevoer van een bepaalde slang op het juiste moment afgesloten worden.

Rijdt men bij het zaaien mooi hellingopwaarts, dan kan het systeem ervoor zorgen dat de spuitbanen onder een bepaalde hoek komen te liggen. Daardoor zullen de spuitbanen minder gevoelig worden voor waterafvoer. Momenteel kan Amazone een hoek van 20° maken tussen zaairichting en spuitbaanrichting. Verdere ervaring en onderzoek zullen uitmaken of dit systeem een goede bijdrage zal brengen aan landbouw en milieu.

Samenvatting

Hierbij noteerden we voorbeelden van de firma Amazone, waarbij telkens de doorgedreven elektronica en algoritmes aangewend worden om steeds beter te presteren. Het is telkens toegespitst om de juiste taak op het juiste moment en op de juiste plaats te verrichten. De meststof op de juiste plaats, de plantenbescherming op de juiste hoeveelheid en de zaadkorrel leggen waar het moet liggen.

Al deze technieken zijn het werk van enorm veel onderzoek en fijne regeltechniek, waardoor vooral het milieu minder wordt belast. Dit is echter zeker een taak, ook voor de landbouwsector.

Maarten Huybrechts

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken