Startpagina Bedrijfsnieuws

Weidemann vernieuwt aanbod wielladers

Weidemann voert enkele vernieuwingen door in zijn aanbod wielladers, zowel bij de knikladers als bij de verreikers.

Leestijd : 3 min

Weidemann herontwikkelde de wiel- en telescoopwielladers uit de oude Low Position (LP)-serie volledig opnieuw tot 6 nieuwe modellen. De nieuwe types 2060, 2060T, 3060, 3060T en 4060 en 4060T vervangen de oude LP-modellen. Ze zijn goed gedifferentieerd wat betreft prestaties en machinegrootte. De belangrijkste hoofdkenmerken – zoals een lage bouwhoogte, een laag zwaartepunt en krachtige prestaties – worden consequent voortgezet in de nieuwe machineserie.

LP-serie wordt 60-serie

De modellen uit de 60-serie zijn verkrijgbaar met een laadarm of een telescooparm. Ze zijn ontwikkeld volgens een modulair principe, wat veel voordelen met zich meebrengt op het gebied van zowel gebruiksgemak als onderhoud. Een bijzonder opvallend kenmerk van de 60-serie is de zeer royale cabine. Het ventilatie- en verwarmingssysteem werd ontwikkeld op maat van de nieuwe cabine.

In de 60-serie ligt een motor van fabrikant Kohler met emissienorm fase V met dieselpartikelfilter (DPF) en dieseloxidatiekatalysator (DOC). De vermogens lopen afhankelijk van het model van 57 tot 75 pk.

De hefhoogte van de wielladers uit de 60-serie ligt tussen de 3,24 en 3,70 m. Met de telescoopwielladers kan meer hefhoogte worden bereikt, tussen de 4,30 en 5,04 m.

De complete revisie van de nieuwe Weidemann wiel- en telescoopwielladermodellen uit de 60-serie wordt afgerond met een facelift met dynamische, opvallende lijnen op de motorkap en cabine.

1290e dicht kloof

Weidemann brengt sinds 2015 zero-emission-machines op de markt. Met de 1290e dicht Weidemann nu een lacune in het Hoftrac-segment. De serie omvat daarom 3 modellen: de 1190e, de nieuwe 1290e en de 1390e. Bijzonder opmerkelijk aan de 1290e is de nieuw ontwikkelde voorkant met een aanzienlijk geoptimaliseerd laadsysteem. Standaard heeft de 1290e een maximale hefhoogte op het bakscharnierpunt van 2,83 m. Als optie is er een lange laadarm met een hefhoogte van circa 3,10 m verkrijgbaar.

De elektrisch aangedreven 1290e Weidemann dicht een kloof  in het aanbod van de fabrikant.
De elektrisch aangedreven 1290e Weidemann dicht een kloof in het aanbod van de fabrikant. - Foto: Weidemann.

Er is in totaal keuze uit 3 onderhoudsvrije lithium-ionaccu’s: standaard is 14,1 kWh, optioneel zijn 18,7 kWh of 23,4 kWh verkrijgbaar. Standaard is een ingebouwde oplader van 3 kW geïnstalleerd. Optioneel kan een tweede ingebouwde oplader van 3 kW worden geselecteerd om het laadvermogen te verhogen tot 6 kW, wat bijzonder geschikt is voor middelgrote en grote accu's om een snelle oplaadtijd te bereiken.

Het geïntegreerde accumanagementsysteem (BMS), met aanzienlijk hogere laadstromen, voorverwarmen tot bedrijfstemperatuur, kortdurende voorziening van stroompieken en permanente bewaking van de accutemperatuur, verhoogt de efficiëntie van de accu en sluit diepontlading uit.

In de machine worden 2 gescheiden elektromotoren gebruikt: een voor de rijaandrijving (6,5 kW) en een voor de aandrijving van de werkhydraulica (8,5 kW). Daardoor wordt het energieverbruik geminimaliseerd, omdat het motorvermogen alleen wordt gevraagd als dit ook werkelijk nodig is.

Nieuwe verreiker in 6 m-klasse

Met de T6025 brengt Weidemann een nieuwe verreiker uit in de 6 m-klasse. De hefhoogte bedraagt 6 m en het laadvermogen 2,5 ton. Deze verreiker kan door doorgangen van minder dan 2 m breed.

Er is keuze uit 2 Perkins-motoren die gebruikmaken van automatisch regenererende uitlaatgasnabehandeling met DPF en DOC. De standaardversie beschikt over een vermogen van 61 pk, rijdt tot 20 km/uur en is uitgerust met een werkhydraulica van 75 l/min. De ‘pro’-versie beschikt over 75 pk en rijdt met hogere snelheden van 25 of maximaal 35 km/uur.

Weidemann brengt een nieuwe  verreiker uit in de 6m-klasse.
Weidemann brengt een nieuwe verreiker uit in de 6m-klasse. - Foto: Weidemann

Naast de bekende vierwielbesturing zijn nu optioneel 2 extra besturingstypes mogelijk: voorasbesturing en de krabbengang. Veilig rijden, zelfs bij hogere snelheden, wordt bereikt door de voorasbesturing. Navigeren tot op de centimeter nauwkeurig is mogelijk met de krabbengang.

Het geïntegreerde elektronisch geregelde aandrijfsysteem ecDrive (Electronic Controlled Drive), met zijn 3 verschillende rijmodi, zorgt ervoor dat de lader naar wens kan worden gereden: de automatische modus zorgt voor de gebruikelijke 100% prestatie. In de ‘Eco’-modus rij je met een verlaagd motortoerental, waardoor zowel geluidsreductie als brandstofbesparing mogelijk is. Voor het bedienen van aanbouwdelen kan je kiezen voor de M-Drive-modus (motortoerental via handgas). Deze modus is ideaal om comfortabel te werken met hulpstukken, zoals een strooier.

De nieuwe ontwikkeling van de Weidemann T6025 wordt afgerond door dynamische, opvallende lijnen op de motorkap en cabine.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Het regent innovatieve sterren in Rennes

Veeteelt Een 60-koppige jury lauwerde dit jaar 43 nieuwe producten met minstens 1 ster op de innovatiewedstrijd van de Space-beurs in Rennes. Slechts 2 innovaties bemachtigden de felbegeerde 3 sterren: een robothond die bij het vallen van de avond pluimvee naar binnen brengt en een digitaal monitoringssysteem voor jongvee.
Meer artikelen bekijken