Startpagina Mechanisatie

De Ford Ecosport: Nieuwe look, nieuw leven?

Met de EcoSport, die gelanceerd is in 2014, was Ford een van de eersten als het om compacte SUV’s van het B-segment gaat. Sindsdien was er een enorm aanbod, en dat blijft nog steeds stijgen. De fabrikant geeft hem daarom nog een ‘facelift’ om hem te doen herinneren aan zijn goede eigenschappen.

Leestijd : 3 min

Het nieuwe vergrote rooster (voorgrille) geeft een heel nieuw beeld aan de EcoSport. Nu komt het ook beter overeen met de laatste nieuwe schoonheidstrends die van kracht zijn binnen het Ford gamma. Een persoonlijkheid die nog extra wordt bevestigd als men kiest voor de nieuwe afwerking ST Line, die enkele sportieve attributen toevoegt, of als men kiest voor de bicolore versie, met tot 17 mogelijke combinaties.

Objectieve kwaliteit

Met de restyling maakt Ford vooral komaf met de kritiek tegen de EcoSport bij de lancering, qua waargenomen kwaliteit. Geen import meer van auto’s uit India: de nieuwe versies worden gemaakt in Europa, in een Roemeense fabriek van het merk.

Omdat het zwaartepunt redelijk hoog is, is de EcoSport onderhevig aan rolbewegingen. Toch rijdt hij comfortabel.
Omdat het zwaartepunt redelijk hoog is, is de EcoSport onderhevig aan rolbewegingen. Toch rijdt hij comfortabel.

Dat merkt men onmiddellijk na het openen van de deur. Het dashboard is volledig nieuw, en leent zijn eigenschappen aan de laatste Fiesta. Het aanraakscherm van 8 inch zorgt voor toegang tot het online multimediasysteem SYNC3. Bij het aanraken van de materialen, zijn we aangenaam verrast elementen te ontdekken die ook goed voelen, vooral de plastic met lichte mousse op de bovenste delen. De beschikbare apparatuur is ook naar boven herzien, inclusief de optie om te kiezen voor een voorruitontdooiing, het dode hoekalarm of een high-end B & O Play-audiosysteem.

Als het om het interieur gaat, blijft het zeer correct, rekening houdend met het compacte imago van de EcoSport (4,10m). De kofferruimte krijgt een dubbele bodem zodat er een vlakke laadvloer is, evenals een uniform laadoppervlak zodra de achterstoelen zijn neergeklapt. Het is jammer dat de kofferopening zijdelings altijd zo onpraktisch is in krappe ruimtes.

De beste in alles

Ford heeft ook het gamma motors van zijn EcoSport herzien. Het gamma draait rond de kleine turbomotor 1.0 L Ecoboost. Deze is verkrijgbaar in drie niveaus: 100, 125 of 140 pk. Geprobeerd in de twee meest welgestelde configuraties, kan de motor ervoor zorgen dat je 1.300 kg en meer kan meenemen in een kleine SUV. Het optrekken vanaf laag motortoerental gebeurt in rechte lijn en op aangename wijze. En verbeterd door de automatische versnellingsbak met zes versnellingen en precieze bediening. Er is ook een automatische oplossing beschikbaar op de krachtigste motor, maar deze mist een beetje reactievermogen. De kilometervreters zullen kunnen draaien op diesel 1.5 TDCi en 100 of 125 pk; die laatste is de enige die is uitgerust met de 4x4-transmissie. Ondanks zijn naam is het niet de sportiviteit die primeert bij de EcoSport, maar wel zijn efficiëntie en zijn comfort. Een comfort dat verzekerd wordt door een soepele vering, maar dat merkt men ook aan het rijgedrag. Het bilan blijft echter zeer positief, vooral omdat de richting goed is gekalibreerd en de geluidsisolatie netjes verloopt.

De binnenkant is volledig nieuw en lijkt op die van de laatste Fiesta. Het 8-inch  centrale scherm bestuurt het aangesloten SYNC3-systeem.
De binnenkant is volledig nieuw en lijkt op die van de laatste Fiesta. Het 8-inch centrale scherm bestuurt het aangesloten SYNC3-systeem.

Enkele cijfers

De Ford Ecosport 1.0 Ecoboost 125 in enkele cijfers:

Motor: driecilinder turbobenzine, 998 cc, 125 pk – 170 Nm

Transmissie: voorwielaandrijving

Manuele versnellingsbak met 6 versnellingen

L/b/h (mm): 4.096/1.765/1.653

Leeggewicht (kg) : 1.324

Koffervolume (l) : 356

Reservoir (l): 52

0-100 km/u: 12,7 sec

Maximale snelheid (km/u): 180

CO2 (g/km): 119

Prijs: € 18.500

Plus- en minpunten

Pluspunten

De stijl herbevestigd

Comfort / Gedrag

Betere Ecoboost-motor

Kwaliteit vooruitgegaan

Minpunten

Kofferklep met zijopening

Opmerkelijke deining

Nicolas Morlet

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken