Startpagina Economie

Danone gaat Nutri-Score op producten plaatsen

Danone kiest ervoor om in België de zogeheten Nutri-Score op haar verse zuivelproducten te plaatsen. Het gaat om een vrijwillig te voeren voedingslabel dat aangeeft in welke mate een product bijdraagt tot een evenwichtige voeding. De introductie van het label is een initiatief van de federale Minister van Volksgezondheid, Maggie De Block.

Leestijd : 3 min

Met de Nutri-Score kunnen consumenten gemakkelijk voor gezonde voeding kiezen, aldus De Block. De Nutri-Score gaat van -15 voor de 'meest gezonde' tot +40 voor de 'minst gezonde' producten. Die score wordt vertaald in een letter met bijhorende kleur: van donkergroen tot donkerrood.

De score wordt bepaald door de voedingsstoffen. Het gehalte aan suikers, verzadigde vetzuren, calorieën en zout een negatieve impact op de score, terwijl het gehalte aan fruit, groenten, vezels of eiwitten de score kan opkrikken. De Nutri-Score werd in 2017 met behulp van de Franse overheid in Frankrijk gelanceerd en wordt volgens een recente enquête goed gewaardeerd door consumenten.

Fevia kritisch

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, deed het systeem direct af als “te simplistisch” en “stigmatiserend voor bepaalde producten.” Het zou zelfs de export van de beroemde Belgische chocolade kunnen schaden. De organisatie vreest ook een wirwar aan labels en pleit voor standaardisering. Volgens Fevia-woordvoerder Nicholas Courant zullen vermoedelijk niet veel bedrijven voor de Nutri-Score kiezen.

Danone maakt als eerste grote zuivelproducent in België bekend de Nutri-score te gaan voeren. Danone, een Franse onderneming, stelt dat het haar ‘historische missie’ is om ‘via voeding gezondheid te brengen naar zoveel mogelijk mensen’. Daarbij is de onderneming ervan overtuigd dat ieder zijn gezondheid zelf in handen moet kunnen nemen door goed geïnformeerde en betere voedingskeuzes te maken.

België was één van de eerste landen buiten Frankrijk waar Danone ging produceren.
België was één van de eerste landen buiten Frankrijk waar Danone ging produceren. - Danone

Gezondheidsfocus

De focus op gezondheid past ook bij de vorig jaar wereldwijd bekendgemaakte ‘One Planet, One Health’-visie. De stap naar het scoresysteem is ook gebaseerd op onderzoek waaruit zou blijken dat Belgische consumenten gezonder willen eten en meer transparantie verlangen van voedselverwerkers.

Meer dan 70% van de Danone-producten op de Belgische markt scoort een A of een B in het scoresysteem, aldus Danone. Het gaat dan om yoghurts, gefermenteerde melk en verse kazen. De meer ‘Bourgondische producten’, zoals Danone ze noemt, scoren C of uitzonderlijk D. Het bedrijf benadrukt dat de producten nog altijd passen bij een gezonde levensstijl, mits ze met mate worden geconsumeerd.

Snelle uitrol

De scores worden vanaf eind oktober gepubliceerd op de website: www.danone.be. Vanaf januari 2019 zal de Nutri-Score geleidelijk worden toegepast op alle verse zuivelproducten. Ten laatste eind 2020 moeten de scores op alle verpakkingen prijken.

Danone produceert in Rotselaar jaarlijks ongeveer 5,5 miljoen drinkyoghurts en 500.000 potjes yoghurt. De Belgische zuiveldivisie stelt 600 mensen te werk, waarvan ongeveer 450 op de site van Rotselaar. Hier is het Europees distributieplatform alsook de fabriek gevestigd, die van verse melk wordt voorzien door een honderdtal Vlaamse melkleveranciers.

Danone maakte recent bekend enkele melkleveranciers te schrappen, omdat het meer aanbod binnen krijgt dan het rendabel kan verwerken. Voor de overige melkveehouders, die verenigd zijn in een producentenorganisatie, is een groeibeperking opgelegd van 2% per jaar. Deze stap leidde tot onvrede, waarbij jonge boeren aandacht vroegen voor hun groeimogelijkheden in de toekomst.

JCB

Lees ook in Economie

Michael Gore: “Als het zo doorgaat, glijden we opnieuw af naar een crisis in de vleesveesector”

Vleesvee Het aantal runderslachtingen staat op een historisch laag niveau. We produceren vandaag de dag minder rundvlees dan in 1970 en als je het aan Michael Gore, afgevaardigd bestuurder van de nationale beroepsvereniging voor slachthuizen, uitsnijderijen en groothandels (Febev), vraagt is de bodem nog niet in zicht. “We kunnen deze neerwaartse trend alleen stoppen bij de basis: de boer, alsook de tussenschakels in de vleesproductieketen, moeten een eerlijke prijs ontvangen voor hun product. Dat is de impuls die we nodig hebben om de hele keten draaiende te houden.”
Meer artikelen bekijken