Groen wil veestapel met een kwart afbouwen
Groen stelde donderdag de doelstellingen van zijn klimaatplan ‘paKt 2030’ voor. Tegen 2030 wil de partij de CO2-uitstoot met 55% verminderen, de energie-efficiëntie met 45% verhogen, 60% elektriciteit uit hernieuwbare bronnen halen, 80.000 extra jobs creëren en 2% extra duurzame groei realiseren. Inzake landbouw pleit Groen vooral voor een forse afbouw van de veestapel.

Groen maakt zich sterk dat het financiële plaatje van het plan klopt en zelfs voor €2 miljard aan terugverdieneffecten kan opleveren.
Routepaden
Het geïntegreerd klimaatplan van Groen bevat concrete stappen tot 2030 via zes routepaden en tientallen maatregelen. “We voorzien voor ieder routepad ook sociaal flankerende maatregelen zodat de factuur niet bij de lage en middeninkomens terechtkomt en kwetsbare groepen worden ondersteund”, benadrukte voorzitster Meyrem Almaci.
Mobiliteit
Inzake mobiliteit wordt de fiscale steun voor salariswagens vervangen door een mobiliteitsbudget voor elke werknemer. Het fiscale gunstregime voor de tankkaart verdwijnt reeds volgend jaar, de voordelen voor de salariswagen worden tegen 2022 afgebouwd. De prijzen in het openbaar vervoer worden bevroren. “Tegen 2025 komen er 100.000 zitplaatsen bij op de trein, tegen 2030 gaan we voor een vermindering van de pendeltijd met 30%”, stelde Vlaams fractieleider Björn Rozska. Het budget voor fietsinfrastructuur vervijfvoudigt.
Natuur
In het routepad natuur gaat Groen voor een echte betonstop en kernverdichting. Tegen 2030 komt er 10.000 hectare bos bij zodat iedereen een bos op maximum vijf kilometer van de woonst heeft. Inzake energie wordt ingezet op energie-efficiëntie en de elektrificatie van warmte en transport en de afbouw van fossiele en kernenergie. Overbodige kosten worden uit de energiefactuur gelicht waardoor in totaal €100 miljoen gewonnen wordt en het sociaal energietarief wordt uitgebreid, kondigde Kamerfractieleider Kristof Calvo aan. Zonnedelen wordt gepromoot.
Wonen
Het routepad wonen voorziet een verdrievoudiging van het renovatieritme, de extra ondersteuning voor huurwoningen en lage inkomens en de renovatie van sociale woningen, zodat de energiefactuur daalt. Elke burger krijgt een renovatieportefeuille.
Energie en industrie
Groen wil ook met de industrie een green deal afsluiten voor een klimaatneutrale transitie. De subsidiëring van de energiekost (meer dan €350 miljoen) wordt afgebouwd en bij de hervorming van het Europese ETS-systeem in 2024 moeten de gratis emissierechten op de schop. België moet koploper worden in circulaire economie en plastic afval wordt verminderd. Deze industriële transitie moet 11.000 extra jobs opleveren.
Forse afbouw veestapel
Groen wil ook voedselverspilling aanpakken, en de veestapel verkleinen. Een landbouwfonds dat boeren helpt met het nemen van klimaatmaatregelen, en een uitbreiding van het aantal jobs in de biologische landbouw en hoogtechnologische duurzame landbouw, zorgen ervoor dat de landbouw in ons land een duurzame toekomst krijgt.
Rzoska: “Tegen 2025 zullen we zo 600.000 ton minder voedsel verspillen, en de veestapel verkleinen met 25%. Dat is een enorme sprong voorwaarts. Vooral de industriële veeteelt gericht op export wordt afgebouwd. Met een landbouwfonds ondersteunen we onafhankelijke landbouwers om hen te beschermen tegen de gevolgen van de klimaatverandering, of om hen te helpen bij een transitie naar biologische landbouw.”
Financiële plaatje
Bij het klimaatplan heeft Groen ook een indicatieve tabel gevoegd, waaruit moet blijken dat het plan ook financieel haalbaar is. De financiering houdt geen rekening met het mobiliseren van spaargeld of terugverdieneffecten in de toekomst.
“Met de afschaffing van absurde subsidies voor fossiele brandstoffen investeren we in meer natuur, een groenere industrie en hernieuwbare energie», vat Calvo het samen. Dankzij de slimme kilometerheffing (€2,65 miljard ) kunnen de forfaitaire verkeersbelastingen ( €1,6 miljard) afgeschaft worden en kan fors extra geïnvesteerd worden in openbaar vervoer. “De afschaffing van de fiscale steun voor salariswagens zetten we om in een mobiliteitsbudget voor elke werknemer. Met een eerlijke bijdrage van de grootste vervuilende bedrijven verlagen we de energiefactuur en versterken we de koopkracht. Dat is eerlijk en dat is groen”, aldus nog Kristof Calvo. Het stopzetten van subsidies op fossiele brandstoffen is goed voor €1,6 miljard .
Groen schuift ook een aantal financieringsinstrumenten naar voor om de klimaatdoelstellingen te halen. Een hoofdrol is weggelegd voor een nationale ontwikkelingsbank, waarvoor Almaci kijkt naar Belfius, dat volledig in overheidshanden is. De bank kan ook zelf investeringsfondsen helpen op te zetten om projecten te financieren. Via groene obligaties kan een deel van de €336 miljard op Belgische zicht- en spaarrekeningen gemobiliseerd worden.
Daarnaast is er het Vlaams Klimaatfonds, gespijsd met de opbrengst van het Vlaams deel van de CO2-emissierechten van de grote bedrijven, en publiek-private samenwerking. Groen pleit er ook voor om de Europese begrotingsregels investeringsvriendelijker te maken. Groen wil een groene taxshift doorvoeren met een bijdrage van de grote vervuilers. Naast de afschaffing van het gratis emissierechtensysteem voor de energie-intensieve industrie, is de partij voorstander van een Europese koolstofgrensheffing. Die zorgt voor een eerlijke bijdrage voor het klimaatbeleid, stimuleert de industrie om klimaatvriendelijk te innoveren en beschermt de bedrijven en werknemers tegen oneerlijke concurrentie en dumping van vervuilende producten. Tenslotte moet er een nationale koolstofprijs worden vastgelegd.