Startpagina Varkens

VPF brengt topberen op eerste onlineveiling

Agriflanders is alweer een tijdje achter de rug. Precies daar pakte de Vlaamse Piétrainfokkerij (VPF) uit met een digitale voorstelling van topberen, gevolgd door een veiling van deze dieren op het scherm. Dit was meteen ook de introductie van de onlineveiling van VPF-beren. Op deze manier slaagt VPF erin om op een sanitair verantwoorde manier beren samen te brengen voor verkoop.

Leestijd : 4 min

De Vlaamse varkenssector bracht de voorbije decennia bij prijskampen en veilingen de fokberen fysisch samen in de (wedstrijd-)ring. Het uitzicht en voorkomen van de dieren is immers een belangrijke kwaliteitsparameter. Echte kenners willen de nieuwste genetische trends namelijk ook visueel waarnemen. Potentiële kopers konden op die manier de dieren dus goed vergelijken en beoordelen.

Sanitair was dit echter geen gunstige situatie. Het samenbrengen van topberen werd in het verleden dan ook al meermaals in vraag gesteld. Door de sanitaire maatregelen in het kader van de Afrikaanse varkenspest mochten tijdens de voorbije Agriflanders trouwens geen levende varkens worden samengebracht.

VPF gaat digitaal

“We combineren vanaf nu de moderne technieken van computer en smartphone met de traditie om beren te vergelijken”, legt Chris Dhondt, manager van VPF, uit. “Het is immers niet altijd eenvoudig voor de kandidaat-koper om een topbeer aan te kopen bij één van de fokkers!”

De kandidaat-koper kan nu aan de hand van de informatie die hij voorhanden heeft op de veilingsite nauwkeurig afwegen welke beer voor hem geschikt is. Eenmaal zijn voorkeuren bekend, hoeft de kandidaat-koper zich maar enkel te registreren en tijdens de onlineveiling alert te blijven en bieden op de door hem uitgekozen beren.

Praktisch

De fokkers kunnen vooraf hun beste beren opgeven voor de onlineveiling. Deze beren worden door VPF gekeurd. “Wij willen enkel topdieren”, benadrukt Chris. “We houden dus slechts een selecte groep beren over. Deze beren worden zorgvuldig ge- screend op hun index, daarnaast wordt de ontwikkeling, de vlotheid van de beer en zijn rastypische expressie beoordeeld. Eenmaal de beer geselecteerd, zal de fokker deze beer klaarmaken voor verkoop. Dit betekent het dier leren dekken en een spermacontrole uitvoeren. Van elke beer wordt een filmpje gemaakt van ongeveer 90 seconden. Zo krijgt de geïnteresseerde koper een goede indruk van de beer.”

VPF streeft ernaar een tweetal weken voor de effectieve veiling het aanbod online bekend te maken Zo heeft de kandidaat rustig de tijd om de beren goed te bekijken en te vergelijken. Indien hij bijkomende vragen of wensen heeft, kan hij contact opnemen met de fokker van de betreffende beer. “Het gaat uiteindelijk wel over de aankoop van topgenetica voor hun bedrijf of KI-centrum,” vult Chris aan, “een koper moet hiervoor dus rustig de tijd kunnen nemen.”

Sterke troeven

Je kan de vraag stellen wat het nut is van een onlineveiling. Vele kopers hebben immers hun vaste leveranciers.

“Dit klopt, maar tijdens een onlineveiling wordt het neusje van de zalm gepresenteerd, op één platform. Op deze manier zie je ook een aanbod aan beren waar je anders als koper geen kijk op hebt. Het zijn allemaal beren met topgenetica, geselecteerd door VPF. Het zijn jonge beren, waar we enerzijds rekening houden met de index, maar anderzijds ook met het dier zelf, met name de ontwikkeling en vlotheid. Dit zijn stuk voor stuk (jonge) beren waarvan we de economische waarde voor de gebruiker hoog inschatten! De bijhorende video helpt hierbij, want zeg nu zelf, een dier enkel beoordelen op papier is niet mogelijk…”

Ervaring

“Voor alles is een eerste keer”, zegt Chris lachend, “maar we zijn eigenlijk niet aan ons proefstuk toe …” Hiermee verwijst hij naar de digitale veiling tijdens Agriflanders. Daar werden de beren één voor één voorgesteld aan de hand van een filmpje. Daarna konden de kopers tijdens de voorstelling van de beer in een filmpje bieden. “Het was niet online, want we durfden het risico niet nemen dat een moeilijke internetverbinding in de hallen van Flanders Expo voor problemen zou zorgen. Daarom combineerden we er het traditionele bieden met het digitale tijdperk.”

Voor de kandidaat-kopers was dit uiteraard ook even wennen. Tijdens deze veiling werden topberen aangeschaft door KI Daelman, KI Cornette en KI Bevel. Zij merkten de topberen op, en maakten van de gelegenheid gebruik om hun KI te verrijken met enkele top-exemplaren. Beren met top-indexen op één plaats vergelijken, zonder deze fysiek samen te brengen maakt de keuze van deze topberen een stuk gemakkelijker.

Eerste onlineveiling

De eerste onlineveiling is gepland van 24 tot 26 april 2019. Het aanbod aan fokberen zal te zien zijn vanaf 16 april. Om te kunnen deelnemen aan de veiling moeten kopers zich wel vooraf registreren. Hiervoor kunnen ze inloggen via de website van VPF ofwel rechtstreeks op www.vpfonlineveiling.be.

AV

Lees ook in Varkens

Meer artikelen bekijken