Startpagina Auto

Toyota RAV4: Hybrideversie scoort goed

De RAV4 van Toyota viert zijn 25ste verjaardag met een verfrissende vijfde generatie. Deze generatie wordt net zo leuk als de eerste twee, maar de beste versie van deze generatie zal het toch moeilijk hebben om in heel België goed te scoren...

Leestijd : 2 min

Laten we starten bij het begin. Alleen al bij het zien van de nieuwe RAV4, begrijpen we - of hopen we tenminste - dat die assertieve look er niet voor niets is. Toyota wil met deze SUV niet langer de kaart van discretie spelen, om niet te zeggen van anonimiteit.

Ruime wagen

Met zijn 4,6 m lengte is de nieuwe RAV4 niet echt compact te noemen. Het goede nieuws is dat dit zich uit in een uitstekend ruimtegevoel, ook op de achterbank, en de 580-liter kofferbak is misschien een record in zijn categorie. Toyota besteedde ook aandacht aan het interieur. De nieuwe generatie brengt duidelijk verbeteringen op het gebied van kwaliteit en natuurlijk ook op vlak van technologie. De RAV4 kreeg heel wat rijhulpmiddelen zoals rijstrookbegeleiding. Hij volgt het voorbeeld van de Range Rover Evoque, die als eerste zijn beeldscherm veranderde naar cameraweergave met beelden genomen door een camera bovenaan de achterruit. Dit is vooral handig wanneer bijvoorbeeld de kofferruimte volledig vol is geladen wanneer men op vakantie vertrekt.

Inzake interieur verbeterde deze nieuwe generatie zoals de kwaliteit als de technologie.
Inzake interieur verbeterde deze nieuwe generatie zoals de kwaliteit als de technologie. - Toyota

Fiscale moord in Wallonië!

Twee dingen troffen ons tijdens de testrit. Eerst en vooral was er het rijgedrag van RAV4, dat plaats laat voor fun en een actieve rijstijl. De sloomheid van de vorige RAV4’s zijn slechts vage herinneringen. De RAV4 is zeker geen Lamborghini Urus, maar weinig concurrenten op de markt houden er zo van om de bergen te veroveren.

Vervolgens werden we overweldigd door het nieuwe hybridesysteem. Het schakelt tussen een 2,5-benzinemotor met een lager koppel dan bij oudere systemen en de krachtigere elektromotor (twee op de 4x4-versie) met sterkere accu's. Dit systeem zorgt ervoor dat het mechanische lawaai aanzienlijk minder irritant werd tijdens het rijden, en bovendien optimaliseert het vooral de elektrische rijfasen, ook op de snelweg. Als resultaat krijgen we een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km op een gemengd parcours! Hiermee begrijpen we de beslissing waarom Toyota de RAV4 diesel niet aanbiedt. Dit is heel goed nieuws dus, uitgenomen het feit dat ... de hybride RAV4 in Wallonië en Brussel de das omgedaan wordt door de verouderde autobelastingen, namelijk €2.478 inschrijvingstaks en €626 jaarlijkse belastingen, terwijl deze in Vlaanderen respectievelijk €136 en €494 bedragen, dankzij de uitstoot van 100 tot 105 g CO2/km (afhankelijk van de versie). Volgens onze informatie werkt het Waalse Gewest aan een nieuwe belastingregeling. Maar de nieuwe regeling zal er sowieso niet liggen vóór de verkiezingen van mei. Nadien moeten we nog maanden bijtellen voor de stemming en uitvoering ervan! Een oplossing zou de aankoop van de klassieke RAV4 benzine 2.0-motor kunnen zijn? We winnen dan niets inzake inschrijvingstaks, we verdienen alleen €200 aan jaarlijkse belasting, die we wel ongetwijfeld zullen verliezen in verbruik. Kortom, we dringen aan op een meer zinvolle autobelasting...

Laurent Zilli

Lees ook in Auto

Isuzu D-Max V-Cross gereden: kracht en stijl primeert

Auto Isuzu lanceert de derde generatie van zijn D-Max pick-up in België. Een nieuw model dat op verschillende domeinen vooruitgang maakt. De V-Max variant lijkt een perfect huwelijk tussen een praktisch werkpaard en gezinswagen.
Meer artikelen bekijken