Startpagina Mechanisatie

Nieuw tractorconcept voorgesteld in België

Fendt invoerder Van der Haeghe presenteerde vandaag voor het eerst in België aan dealers, klanten en vakpers de Fendt 1000 Vario tractorserie. Volgens de fabrikant is dit een nieuw opmerkelijk tractorconcept: een groot motorvermogen wordt in een compact jasje gegoten.

Leestijd : 2 min

Bovendien is het een conventionele trekker met heel wat technologie aan boord. We kunnen de 1000 Vario ook anders omschrijven: een technisch meesterwerk met een vrachtwagenmotor en het koelsysteem van een treinlocomotief voor inzet in landbouw en zware off-road toepassingen.

Fendt spreekt van een nieuw tractorconcept omdat fabrikanten om dit vermogen (400 pk en meer) over te brengen een beroep deden op rups-, knik- of systeemtractoren. Dit zijn telkens voertuigen met een hoger eigengewicht, gebouwd voor trekwerk en zich minder lenen voor transport. Fendt biedt dit vermogen nu aan in een gekend en intelligent tractorconcept.

Momenteel telt de reeks vier modellen met een vermogen van 396, 435, 476 en 517 pk. Deze kracht wordt opgewekt in een 12,4 liter zescilinder motorblok van motorbouwer MAN. Fendt technologie stuurt deze motor mee aan. Gewerkt wordt er bij een toerental tussen 650 en 1.700 t/min. Doordat de motor van een vrachtwagenbouwer komt, wordt er gestart met een spanning van 24 volt, waarna wordt overgeschakeld op een werkspanning van 12 Volt.

Fendt paste ook nieuwe ventilatietechnologie toe in de 1000 Vario serie en vond hierbij inspiratie bij de bouwers van treinlocomotieven. Om te grote koeloppervlakken te vermijden bij deze nieuwe tractorserie zijn andere technieken gebruikt die tevens een veel groter rendement geven. De koude lucht wordt nu door de radiator geduwd, in plaats van vroeger warme lucht aanzuigen door de radiator. De koelventilator wordt hydraulisch aangedreven, draait aan een laag toerental, heeft een beperkt geluidsniveau én een geringe energiebehoefte. De ventilator is ontworpen met een groot vermogensreserve. Het koelsysteem is immers berekend voor inzet bij een buitentemperatuur van 45°C.

Op vlak van de transmissie zorgde Fendt voor de innovatie. Eigenlijk mogen we ook niet meer van transmissie spreken, maar moeten we het over de VarioDrive aandrijflijn hebben. Om een lang verhaal beknopt weer te geven, zit de grote wijziging hem op het vlak van de hydrostaten van de cvt-versnellingsbak. Deze zijn niet alleen veel groter geworden maar waar ze vroeger beiden naar de achteras gingen, gaat er nu ééntje naar de achteras en ééntje naar de vooras. Tussen de voor- en achteras zit er nu een intelligente vierwielkoppeling. In bochten trekken de voorwielen de tractor mee door de bocht. De nieuwe aandrijflijn moet voor maximale trekkracht in iedere situatie zorgen. Om het extreem uit te drukken kunnen de voorwielen een vermogen van 500 pk krijgen als de achterwielen vol doorslippen op ijs.

Meer over de nieuwe Fendt 1000 Vario, leest u binnenkort in Landbouwleven.

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken