Honda HR-V Sport maakt zijn naam waar

De HR-V is erg onopvallend bij ons, de esthetische  veranderingen zullen onopgemerkt blijven.
De HR-V is erg onopvallend bij ons, de esthetische veranderingen zullen onopgemerkt blijven. - Foto: Honda

Hij heeft geen 4x4-versnellingsbak, kan geen 3 ton trekken, en ondanks zijn status van SUV (of crossover?) kunnen we zelfs niet zeggen dat de bodemvrijheid geschikt is om op het platteland te vertoeven. De Honda HR-V is een typische kleine stadse SUV, slechts gemaakt om binnen een trend te passen. Kortom, als je op zoek bent naar een voertuig om zowel in de stad als op het veld te gebruiken, kun je deze pagina overslaan. Als je daarentegen al alle noodzakelijke tools hebt en je je afvraagt hoe je ook na het werk nog een prettige tijd kunt doorbrengen op de weg, dan ben je aan het juiste adres...

Face-lift

Laten we beginnen met te zeggen dat dit een facelift is van de HR-V, hij is dus al op de helft van zijn carrière. Een carrière die onopvallend kan worden genoemd. Wereldwijd is het model een echt visitekaartje voor Honda, maar in Europa is het slechts een outsider. Er worden jaarlijks tienmaal minder van verkocht dan van de Renault Captur.

Kortom, je ziet deze Honda zo weinig op onze wegen dat niemand zal merken dat hij wat van look veranderde. De ontwerpers pasten de voorkant wat aan om hem sportiever te maken, met onder meer een nieuwe rooster dat aansluit aan de nieuwe koplampen. Achteraan blokt nu een kleine strip in chroom de lichtblokken af. Laten we toegeven dat dit niet bijster veel is, zelfs al zijn de gebruikte materialen binnenin wat aangenamer, het blijft esthetisch gezien een vrij minimalistische upgrade.

Wanneer we de techniek belichten, wordt het interessanter. Wat de rijhulpmiddelen betreft, zijn alle HR-VS's nu standaard uitgerust met automatische noodremmen voor noodgevallen. Vanaf de middenversies van het gamma beschikken ze ook over herkenning van verkeersborden, waarschuwing bij onvrijwillige verandering van rijstrook en een intelligente snelheidsbegrenzer, gelinkt aan de verkeersbordherkenning. Dit is ruim meer dan een basisuitrusting.

Het is ook goed om te onthouden dat dit miskende voertuig een van de meest praktische is in zijn klasse. Dit onder meer dankzij een kofferruimte van 470 l, wat opmerkelijk is voor een voertuig van amper 4,33 m lengte, maar ook door de zeer originele achterbank. Je kunt natuurlijk de rugleuning neerleggen om de ruimte te vergroten, maar je kunt tevens het zitgedeelte verhogen waardoor je betrekkelijk grote voorwerpen binnenin de wagen kunt vervoeren.

Met zijn koffer van 470 l en originele achterbank is de HR-V een van de meest praktische in zijn klasse.
Met zijn koffer van 470 l en originele achterbank is de HR-V een van de meest praktische in zijn klasse. - Foto: Honda

Echte sportieveling

En nu de meest interessante nieuwigheid van deze update: Honda voegt een nieuwe versie toe in de catalogus. Die noemt ‘Sport’ en verdient ook die naam want onder de motorkap zit een turbo-versie van de 1,5 VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control ontwikkeld door Honda), waarvan de reputatie ongeëvenaard is. Met deze turbo stijgt het vermogen tot boven 180 pk. Honda geeft een keuze inzake versnellingsbak. De 7-traps automatische CVT verraste ons positief, maar we raden toch eerder de handgeschakelde zesversnellingsbak aan. Ten eerste omdat die heel goed samengaat met de motor en uitstekende prestaties levert, maar vooral omdat de ‘race’hendel erg klein is en erg sportief. Hiermee ‘spelen’ zorgt voor veel rijplezier met de HR-V Sport.

Daarbovenop heeft Honda de structuur van de auto herzien, zodat die mee kan met de motor. De HR-V Sport is een pittige knaller, je zal ongetwijfeld genieten van je ritjes op onze bochtige wegen op het platteland. De motor blaakt van energie, hij gaat vlotjes naar hogere toeren en rallyfans onder u zullen blij zijn te vernemen dat wanneer je hem uitdaagt dat er enig overstuur zal optreden.

Kortom, als je - zoals we hierboven al aanhaalden- niets nodig hebt, maar jezelf een pleziertje wil doen, dan is dit kleine speelgoedje zeker te overwegen!

Laurent Zilli

Honda HRV Sport in cijfers:

• Motor (cc): 4-cilinder benzine turbo, 1.498

• Vermogen (pk): 182 tot 5.500 tpm.

• Koppel (Nm): 240 van 1.900 tot 5.000 tpm.

• Aandrijving: voorwielen.

• Versnellingsbak: handgeschakelde zes versnellingen (Optie: automatisch 7-traps)

• L / b / h (mm): 4.335 / 2.019 / 1.605

• Leeggewicht (kg): 1341

• Benzinetank (l): 50

• 0 tot 100 km/u (sec): 7,8

• V-max (km/u): 215

• Gemiddeld verbruik (l/100 km): 6,7

• CO2 (g/km): 151

• Prijs (euro): 31.530

Meest recent

Meest recent