Startpagina Bedrijfsnieuws

Eindelijk een e-Kramer wiellader in de landbouwsector

Het Duitse merk Kramer bracht enkele jaren geleden al een elektrische wiellader op de markt. De landbouwsector reageerde daar zeer bedachtzaam op en keek eerder de kat uit de boom. Ook gemeentediensten en firma’s uit de burgerlijke bouwkunde stonden erbij en keken ernaar. De kogel is nu toch door de kerk: een energieke bioboerderij uit Zevekote (Gistel) kocht de eerste elektrisch aangedreven Kramer. De landbouw zet zo een stempel op de kringloopeconomie. Dit mag gerust als voorbeeld gesteld worden voor andere sectoren.

Leestijd : 5 min

Een wiellader is een typisch werktuig dat vooral op en rond de bedrijfsgebouwen gebruikt worden. De inzet is ook steeds tijdelijk en daarom is dit een werktuig dat uitermate geschikt is om te werken op batterijen. Cofabel, de importeur van Kramer wielladers en verreikers, stelde met enige fierheid de machine voor aan de landbouwpers.

Kramer

Kramer behoort net zoals Weidemann tot de groep van Wacker-Neuson en is sterk actief in industriële sectoren. De laatste decennia zocht de fabrikant uitbreiding naar de landbouw. Kramer deed dit door eerst een samenwerking aan te gaan met Claas. De landbouwmachines waren vooral verreikers. Ze kwamen meerdere jaren in de kleuren van Claas op onze markt. Sinds een tweetal jaar begon de fabriek onder hun eigen naam te verkopen; ze zochten een importeur voor België. Dat werd Cofabel. De John Deere dealers doen nu hun best om het product aan de man te brengen. Heel wat dealers namen echter eerder al een merk van telescoopladers in hun gamma op. Volgens Cofabel is de opstartfase achter de rug en worden er wekelijks Kramer machines verkocht.

De wielladers van Kramer hebben, net zoals de telescoopladers, een star frame met vierwielsturing. De meeste in hun soort zijn knikladers. Daar maakt Kramer reeds vele tientallen jaren een uitzondering op. In geladen toestand kan een kniklader problemen krijgen met stabiliteit, vooral bij de smalle machines en op hobbelige terreinen. Figuur 1 toont de verschillen tussen een constructie met vast frame en een knikbesturing. In figuur 1 wordt het zwaartepunt van een onbeladen machine aangeduid en tevens de behendigheid van een vierwielsturing.

Figuur 1: Het zwaartepunt van de machine, zonder lading, voor de twee constructies (star frame (links) tegenover kniklader (rechts)). Een grote wieluitslag geeft eveneens een korte draaicirkel.
Figuur 1: Het zwaartepunt van de machine, zonder lading, voor de twee constructies (star frame (links) tegenover kniklader (rechts)). Een grote wieluitslag geeft eveneens een korte draaicirkel. - Bron: Kramer

100% elektrisch

De Kramer KL 25.5 e heeft enkel elektrische motoren, het is dus geen hybride werktuig. Gedaan met de emissienormen van tier, euro of stage 3, 4, 5 of 6. Gedaan met alle uitlaatgassen en storend lawaai.

Deze Kramer Lader (KL 25) is een 4 ton-machine met een hefvermogen van 2.500 kg. Dit hefvermogen ligt aan de hoge kant voor een machine van 4 ton, maar dat komt onder meer omdat de achteras zwaar belast is met de batterijen. De batterij is in de vorm van een containerpakket op het frame gefixeerd met bovenaan hefogen, zodat deze zeer snel en gemakkelijk kan verwijderd worden. Men heeft dan veel open ruimte om, in geval van onderhoud, vrij comfortabel te kunnen werken. Het zijn geen dure lithium-ion batterijen omdat men niet moet bezuinigen op gewicht. Daarom kan men verder met de loodzuur batterijen welke ook in elektrische heftrucks gebruikt worden. Er kan ook een onderhoudsvrije loodzuur gelbatterij gebruikt worden voor zij die dit wensen. De accublok weegt ongeveer 1.200 kg.

De oplader is bovenop de batterijcontainer gebouwd zodat men overal waar een stopcontact is, de batterij kan opladen. De accu heeft een spanning van 80 Volt en levert een stroomsterkte van ofwel 416 ofwel 480 Ah. De laadtijd aan 230 Volt en 16 A is 6 à 7 uur voor een volledige oplaadbeurt.

Bij normaal gebruik kan de wiellader 4 à 5 uur werken zonder bijtanken. De eigenaar-gebruiker, Frank Lambert, vermoed dat deze tijdsduur juist is, maar heeft nog nooit een probleem gehad met een lege batterij. Hij gebruikt de wiellader niet voor langdurige werken op het veld. Het energieverbruik komt zo gemiddeld op 10 kW per uur.

Twee motoren

De Kramer e-versie heeft twee elektrische motoren. De ene motor doet dienst als rij-aandrijving, de andere staat in voor de hydrauliek.

De Kramer machine blijft dus zijn basiskenmerken van een dieselaandrijving behouden, alleen is de verbrandingsmotor geëlimineerd. De wielen worden door de reeds bestaande mechanische assen aangedreven, de dieselmotor zowel als de transmissie worden vervangen door een elektromotor van 15 kW. Dit lijkt weinig, maar de energieverslindende hydrostatische aandrijving kan immers weggelaten worden.

De hydraulische functies voor de laad- en hefwerking blijven eveneens zoals het was, alleen wordt de hydropomp nu aangedreven door een aparte elektromotor van 22 kW. Door het scheiden van deze twee functies kan het geleverde vermogen afgestemd worden op de vraag. Zo kan de vermogensvraag geoptimaliseerd worden wat ten goede komt van het verbruik en daardoor kan dus de mogelijke werktijd verlengen. De elektrische motoren hebben een toerentalbereik van 0 tot 1500 tpm en het koppel is 220 Nm.

Economisch

De aankoop van zulke machine is ongeveer 30% hoger dan deze van een gelijkaardige dieselversie. Een toeval, Vlaanderen geeft via VLIF-steun 30% subsidies, omwille van het innovatieve en milieuvriendelijke karakter. Op die manier komt de kostprijs voor de boer op gelijk niveau te staan. Naar de onderhoudskosten moeten we nog gissen, maar uit de sector van de vorkliften weten we dat de elektrische voertuigen wel bedrijfszeker en onderhoudsvriendelijk zijn.

Inzake brandstofkost is het een ander verhaal. Het bedrijf van bioboer Lambert in Zevekote produceert zelf met zonnepanelen ongeveer 50.000 kWh per jaar. De verkoopprijs van de elektriciteit aan het net is niet hoog, zodat het rechtstreek gebruik van de stroom interessant is. Op die manier rekent de boer dat hij inzake de brandstofkosten vijf euro per uur goedkoper werkt dan een dieselversie. De land- en tuinbouwsector mag blijkbaar de overweging naar een elektrische wiellader niet in de wind slaan.

Ecologisch

Een elektrische wiellader heeft geen uitstootgassen in de stal of schuur. De machine is zeer geluidsarm zodat men rustig verder gesprekken kan blijven voeren. Maar als boer wil de familie Lambert aantonen dat landbouw mee aan de top kan staan van de ‘meest ecologische beroepen’ uit onze maatschappij.

De batterij wordt opgeladen met 220 V en 16 A en kan daardoor aan elk stopcontact aangelegd worden. «Wil men sneller laden, dan kan dit met een zwaarder oplaadsysteem, maar dit blijk in de praktijk niet nodig te zijn», zegt Frank Lambert.
De batterij wordt opgeladen met 220 V en 16 A en kan daardoor aan elk stopcontact aangelegd worden. «Wil men sneller laden, dan kan dit met een zwaarder oplaadsysteem, maar dit blijk in de praktijk niet nodig te zijn», zegt Frank Lambert. - Foto: MH

“Met deze Kramer zal ik uitkuilen, stro en hooi manipuleren, mest en compost laden, borstelen en allerlei vorkliftwerkzaamheden uitvoeren”, zegt Frank Lambert. “Toe nu toe moest de tractor ingezet worden om bijvoorbeeld een borstelmachine aan te drijven, nu moet de elektrische Kramer deze klus klaren. Globaal zal de tractor minder uren per jaar ingezet worden, wat dus neerkomt op minder CO2 uitstoot. We zijn in onze bedrijfsvoering echt bezig met klimaat en milieu.”

Kramer versus Kramer

Wordt het een Kramer met diesel of met elektrische motor? Kramer heeft via, invoerder Cofabel, de eerste elektrische wiellader in België verkocht. Hiermee treedt het merk in de voetsporen van zijn tweelingbroer Weidemann, die vermoedelijk de eerste elektrische wiellader in de landbouwsector plaatste.

Allicht is dit een mijlpaal in de mechanisatiewereld omdat bewezen wordt dat bedrijfsgebonden machines gemakkelijk met batterijtechniek kunnen worden aangedreven. Iedereen is vertrouwd met de klassieke diesel, maar om het groene imago hoog te houden is de toepassing van elektromotoren, geladen door eigen zonnepanelen of windmolens, een opdracht waar de landbouwsector punten kan scoren.

Kramer heeft aangetoond dat het merk een deftige wiellader op de markt brengt die de werkzaamheden op het landbouwbedrijf degelijk en ook economisch kan waarmaken.

Maarten Huybrechts

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Milcobel kondigt reorganisatie aan

Bedrijfsnieuws Op een Bijzondere Ondernemingsraad kondigde zuivelcoöperatie Milcobel de intentie aan om haar organisatie de komende maanden te hervormen om het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst.
Meer artikelen bekijken