Startpagina Bedrijfsnieuws

Nieuwe Avant 800-serie geschikt voor landbouwgebruik

Avant Machinery in Sint-Truiden pakte begin juni uit met enkele nieuwigheden. Het Finse merk Avant lanceerde eerder dit jaar immers de nieuwe 800-serie knikladers, geschikt voor landbouwgebruik. En voortaan verdeelt Avant Machinery ook de compacte tractoren van het merk Yanmar.

Leestijd : 4 min

Het Finse merk Avant staat erg sterk in het knikladergamma. Vooral in de tuin- en klinkeraanleg, de bouwsector en de paardenwereld kennen ze een trouw publiek. Dat is niet verwonderlijk, want je kan meer dan 200 verschillende werktuigen aan de telescopische hefarm bevestigen. Het is dus een multifunctioneel werkpaard.

Mooie groei

Tom Raepers, zaakvoerder van Avant Machinery, toonde mooie cijfers over de groei van zijn bedrijf. “In 2015 verkochten we in België en Nederland goed 250 knikladers. De verkoop ging in stijgende lijn verder. Als de conjunctuur meezit in België en Nederland dan verkopen we dit jaar vermoedelijk 500 stuks. Vlaanderen neemt zowat 43% van de verkoop voor zijn rekening, Nederland 32% en Wallonië 20%. Daarnaast doen we af en toe wat export,”

Zwaardere 800-serie

Vandaag vult de Avant 800-serie het gamma aan. “Tot nu beschikten we over machines met een eigengewicht van 600 kg tot 2 ton. Na 3 jaar wachten, is er dankzij de 800-serie nu ook een aanbod in de gewichtsklasse 2,5 tot 3 ton. Hierdoor kunnen we concurreren met knikladers van 4 - 4,5 ton.”

In Europa kreeg de 860i een Kohler KDI 1903 motor met turbo, intercooler en Diesel Particle Filter. Hij is 57 pk sterk. “Met de grootste banden halen we een topsnelheid van 30 km/u”, zegt Raepers. “Deze motoren voldoen aan de Stage 5-emissienormen.”

Geschikt voor landbouw

De afmetingen vallen volgens Tom Raepers goed mee voor deze relatief grote machine. De maximale breedte - met de grootste banden - bedraagt net geen 1,5 m, bij een lengte van 3,40 m. De doorrijhoogte met die banden is 2,20 m. De 800 haalt een maximale hefhoogte van ongeveer 3,50 m. Dat brengt deze kniklader nog niet in het segment van de kleine verreikers (4,20 m en hoger), maar hij reikt hoger dan de gewone knikladers (tot 3 – 3,10 m).

“De 800-serie heeft een hefvermogen van 1,9 ton op 40 cm middelpuntlast. Dit is 45% meer dan de 700-serie. Meestal is het hefvermogen gelijk aan de helft van het eigengewicht, maar bij Avant is dit hoger. Een kniklader bestaat uit twee aparte delen die samenkomen in het scharnierpunt. Dat dient niet alleen om te sturen, er zit ook een pendelbeweging op. Bij Avant is die pendelbeweging er niet, het is een star knikpunt, waardoor er geen verlies aan hefvermogen optreedt in geknikte toestand. We hebben dus niet alleen een machine die heel wat gewicht kan laden, maar tevens een stabiele, veilige machine.

Met 3,50 m hadden we nooit eerder een Avant die zo hoog kan heffen. Hij is dus geschikt om een mengvoederwagen of een vrachtwagen met hoge wanden te laden. De telescoop schuift 825 mm uit, ook dat is het grootste bereik ooit. We winnen hier 35 cm vanaf de vooras tegenover de 700-serie. Ook dat is handig want zo kan je een vrachtwagen eenvoudiger laden en lossen vanaf één kant.”

De 800 weegt minimaal 2.550 kg (met ROPS-dak) en is dus nog nét laadbaar op bijvoorbeeld een Ifor Williams aanhangwagen. Met cabine weegt de kniklader meer dan 2.700 kg en is zwaarder vervoer vereist.

Avant knikladers hebben geen assen, maar per wiel een hydromotor. Er worden, naargelang de serie, vier types gebruikt. Voor de 800-serie wordt een gegoten gietijzeren snelwisselsysteem ingezet. “Een gegoten systeem is erg maatvast”, benadrukt Raepers. “De slijtage op assen en bussen wordt met 35 tot 40% gereduceerd. We kunnen bovendien op dit snelwisselsysteem ook dat van de frontladers (Euro 3, red) bevestigen, het is een uitvinding van Avant die intussen ook bij andere merken te vinden is. Een landbouwer kan hierdoor dus met de werktuigen van de frontlader op de Avant monteren. Die uitwisselbaarheid van gereedschappen betekent een besparing van tijd en geld.”

Succesvolle start

De 800-serie blijkt erg succesvol. “We zijn momenteel al uitverkocht tot het eerste kwartaal van 2020. Naast het bestaande cliënteel in de tuin/klinkeraanleg bereikt deze machine dan ook voor het eerst een nieuw doelpubliek in de land- en tuinbouwsector. Een grote voerbak of grote pakken stro zijn geen probleem voor de 800 waardoor hij kan ingezet worden op het veebedrijf. Ook in de fruitsector slaat hij aan door zijn beperkte breedte en de kracht om paloxen fruit te heffen.”

Door een verhuis van de Finse fabrikant loopt de levertermijn vandaag op tot vier maanden, maar vanaf het vierde kwartaal zal dit opnieuw normaliseren naar de gebruikelijke zes weken.

De 800-serie kan niet ingeschreven worden als tractor, maar moet ook niet naar de keuring en je hebt er geen extra rijbewijs voor nodig.

Nu ook Yanmar-tractoren

Na 20 jaar start Avant Machinery in Sint-Truiden met een bijkomend merk. Het bedrijf is nu ook exclusief verdeler voor België en Nederland van de compacte tractoren van het Japanse Yanmar. De Europese hoofdzetel van dit merk bevindt zich in het Nederlandse Almere. “Voor ons was deze keuze evident”, stelt Tom Raepers. “Yanmar is een grote groep die onder meer sterk staat in motoren en bouwmachines, die het nu ook in Europa wil waarmaken met compacte tractoren van het topsegment. Aangezien het tractoren zijn voor een gelijkaardige doelgroep als voor Avant kunnen we onze bestaande klanten extra uitrusting aanbieden; Daarnaast kunnen we bijkomende doelgroepen aanspreken.” Avant Machinery zal ook voor dit merk werken met een dealernetwerk.

Tom Raepers met zijn echtgenote voor de nieuwe Yanmar-tractoren.
Tom Raepers met zijn echtgenote voor de nieuwe Yanmar-tractoren. - Foto: AV

De Yanmar-tractoren zijn kwalitatief hoogstaand, met een mooie afwerking, gebruiksvriendelijk en comfortabel. Ze voldoen aan de Stage 5-emissienormen. Vandaag bestaat het gamma uit tractoren met 22, 26, 35, 47 en 60 pk, telkens met een beschermbeugel of cabine (standaard met airco). De drie kleinste motorisaties zijn uitgerust met een hydrostaat, de 47 en 60 pk versies beschikken over een variotransmissie van eigen makelij.

Raepers kondigde ook al een uitbreiding van het gamma aan: “Deze serie zal nog worden aangevuld met mechanisch geschakelde tractoren in een lager prijssegment. En er is ook sprake van tractoren tot 170 pk gericht naar de landbouwsector.”

Of Yanmar ook een effect zal hebben op de huidige naam Avant Machinery is nog toekomstmuziek, maar Tom Raepers acht dit alvast niet uitgesloten.

Anne Vandenbosch

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken