Startpagina Bedrijfsnieuws

Fendt 900 Vario-serie steelt de show

Begin juli verzamelde Fendt de Europese vakpers in zijn hoofdkantoor in Marktoberdorf voor de lancering van de langverwachte 900 Vario-serie. Maar daar bleef het niet bij. In dit Agritechnica-jaar presenteert Fendt ook heel wat andere nieuwigheden.

Leestijd : 8 min

Fendt maakt deel uit van de AGCO-Groep. Met ook Challenger, GSI, Massey Ferguson en Valtra in portefeuille is het de grootste full equipment aanbieder van landbouwmachines. De groep telt wereldwijd niet minder dan 4.050 dealers.

In ons land worden de Fendt-tractoren verdeeld door Hilaire Van der Haeghe en het ruime gamma Fendt-machines door Agrimadis. Fendt streeft sinds vorige zomer naar een full line-dealernetwerk (cfr. Landbouwleven van 1 maart)

Mooie marktcijfers

AGCO, en dus ook Fendt, zit vandaag in de rechte lijn naar de grootste landbouwmechanisatiebeurs ter wereld, Agritechnica, die opnieuw plaatsvindt in november in het Duitse Hannover.

Toch wilde Peter-Josef Paffen, vice-president en brand director van AGCO/Fendt van de gelegenheid gebruik maken om ook de marktevoluties te schetsen. Voorlopig is Paffen voorzichtig positief over de huidige economische conjunctuur in de sector: “De Fendt-tractorverkoop gaat in stijgende lijn. De verkoop in Duitsland is momenteel stabiel, maar Fendt is er duidelijk de groeiende marktleider in alle tractorklassen. In West- en Centraal-Europa (excl. Turkije) haalde Fendt in 2018 een recordaandeel van 8,7% (op 167.604 tractoren). We verwachten dit jaar nog verdere groei naar 9,1% (op 165.950 tractoren). In de hoogste tractorklasse van meer dan 200 pk blijven we de onbetwiste leider met een marktaandeel van meer dan 30%.”

Voor Peter-Joseph Paffen, vicepresident en directeur van AGCO/Fendt, was 2018 een topjaar. Bovendien zijn de vooruitzichten voor 2019 gunstig.
Voor Peter-Joseph Paffen, vicepresident en directeur van AGCO/Fendt, was 2018 een topjaar. Bovendien zijn de vooruitzichten voor 2019 gunstig. - Foto: AV

Nooit eerder verkocht Fendt zoveel tractoren. 2018 was een absoluut recordjaar met 16.806 stuks. Paffen hoopt dit jaar de kaap van 18.000 stuks te ronden, voor 2020 mikt hij zelfs op 20.000.

Intussen rolt Fendt overal ter wereld de full line-strategie verder uit met een zo volledig mogelijk productfolio. Daarmee gaan ook de verkoopcijfers van de machines mooi in stijgende lijn. De productie draait op volle toeren en bereikte op verschillende locaties een maximumcapaciteit dankzij de bijkomende orders.

Dat Fendt ook veel investeert in onderzoek en ontwikkeling is geen verrassing. “Wij zijn als hoog aangeschreven merk voortdurend aan het innoveren. We ontwikkelen nieuwe producten en zoeken naar oplossingen voor onze klanten. Alleen al in Marktoberdorf werken 500 ingenieurs aan nieuwe tractoren en hakselaars, met een budget van 73 miljoen euro.”

Paffen is ervan overtuigd dat dit alles enkel gerealiseerd kon worden dankzij het grote professionalisme van het bedrijf, zijn medewerkers en zijn netwerk.

Fendt stelde in Markoberdorf zowel nieuwe tractorreeksen als een uitgebreid gamma nieuwe machines voor. Wij belichten hieronder de langverwachte Fendt 900 Vario en de hooibouwmachines Lotus en Twister. Deze schudders werden voor het eerst sinds de overname van Lely in het groene Fendt-kleurtje gestoken.

Fendt 900 Vario telt vijf modellen

Tijdens de persbijeenkomst ging weliswaar veel aandacht naar de nieuwe 900 Vario-serie. De Fendt 900 Vario is sinds 1995 leider op de Europese markt voor zware trekkers voor grote landbouw- en loonwerkbedrijven.

Deze serie bestaat uit vijf modellen - 930 Vario, 933 Vario, 936 Vario, 939 Vario en 942 Vario -, waarbij het vermogen oploopt van 296 tot 415 pk (volgens de norm ECE R120). Deze serie past dus mooi tussen de 800 Vario- en 1000 Vario-reeksen. Deze allrounder is extreem veelzijdig en is dus geschikt voor allerlei werkzaamheden, maar ook voor transportdoeleinden. De 900 onderscheidt zich volgens Fendt door een hoog vermogen met een relatief gering eigen gewicht van 11,7 ton.

Alle modellen beschikken daarvoor over een nieuwe 9,0 liter MAN zescylindermotor die voldoet aan de stage 5-emissienormen. Deze motor werd speciaal ontworpen voor Fendt. Hij heeft een variabele turbo en een nominaal toerental van slechts 1.700 toeren. Hij bereikt zijn topsnelheid van 60 km/u al bij 1.450 toeren, bij 950 toeren is 40 km/u haalbaar. Het maximale koppel van 1.970 Nm haalt hij in het zwaarste model bij 1.100 toeren. Fendt noemt dit nieuwe systeem het iD low speed concept .

Kracht op maat

De 900 Vario-serie gebruikt een aparte aandrijflijn voor de vooras en eentje voor de achteras. Dit is vergelijkbaar met de 1000-serie. De techniek in de trekker bepaalt hoeveel vermogen er naar welke as gaat. Het systeem zorgt voor meer slipcontrole op de weg, bijvoorbeeld bij het vertrekken met een zware vracht, en het laat toe om korter te draaien op de kopakker (pull in turn).

Ook de hydraulische installatie werd aangepast, deze is afgestemd op het iD-concept. Het bestaat uit een modulair systeem met twee LS-pompen, met respectievelijk een capaciteit van 165 en 220 l/min. Optioneel is deze uit te breiden naar 430 l/min, de tweede pomp heeft dan een capaciteit van 210 l/min. De pompen voorzien steeds de juiste hoeveelheid olie naargelang de druk. De verversingstermijn van de motorolie bedraagt maar liefst 1.000 uur.

Het gekende bandenspanningsregelsysteem VarioGrip is optioneel. Nieuw op deze 900-serie is dat Fendt het ook geschikt maakte voor dubbelluchtsystemen. De Fendt Grip Assistant die voor het eerst op de 900-serie wordt aangeboden, ondersteunt de gebruiker via de varioterminal. Je kan voor bepaalde werkzaamheden de parameters vooraf instellen. De gepaste last en bandenspanning worden dan bepaald bij een ingestelde snelheid of je krijgt de beste snelheid en optimale bandenspanning bij een bepaalde lading. Om een maximale grip en tractie te realiseren, werd trouwens een grote band, met een maximale diameter van 2,20 m (750/70R44), ontwikkeld voor deze 900-serie.

Cabine is complete werkplek

De nieuwe 900 kreeg dezelfde cabine als de 1000-serie. In deze Life Cab krijgt de chauffeur allerlei kengetallen van de trekker in real time te zien. Fendt Connect zorgt voor het samenspel met de werktuigen en met de werkplaats thuis. De gebruiker kan hierdoor aan de hand van de data de prestaties van zijn tractor en machines en de werkzaamheden optimaliseren. Indien gewenst kan ook de dealer in deze informatiestroom betrokken worden.

De werktuigen die verbonden zijn met Isobus-aansluiting kunnen opgevolgd worden op de Varioterminal. Met behulp van Tractor Implement Management (TIM) passen de tractor en het werktuig, bijvoorbeeld de Fendt Tigo XR laadwagen, hun instellingen aan mekaar aan waardoor de werking geoptimaliseerd wordt.

Nu al een succesnummer

Naar deze zesde reeks van de 900 Vario werd enorm uitgekeken. De Fendt-adepten hebben – zoals gebruikelijk – een blind vertrouwen in deze nieuwe kanjer. Het vertrek van een colonne trailers met gloednieuwe 900-trekkers naar alle uithoeken van Europa, was dan ook een topmoment tijdens de bijeenkomst. Ook in ons land loopt de verkoop als een trein. Nog voor de eigenlijke lancering kwamen er bij Hilaire Van der Haeghe al 10 bestellingen binnen.

Topmoment tijdens de persbijeenkomst was het vertrek van de nieuwe 900’s naar Europese bestemmingen.
Topmoment tijdens de persbijeenkomst was het vertrek van de nieuwe 900’s naar Europese bestemmingen. - Foto: AV

Tijdens de beurs van Libramont kan je deze krachtpatser naar alle waarschijnlijkheid gaan bewonderen op de gemeenschappelijke stand van de Waalse full line-dealers en Agrimadis.

Nog groter nieuws

De grootste nieuwigheid die Fendt in petto had is echter nog niet voor onmiddellijk. Fendt gaat zijn varioterminal en bedienjoystick een volledige make over geven. De eerste tractor die we vanaf april 2020 met dit Fendt One bedienconcept mogen verwachten is een nieuwe 314 S5. Pas in het najaar 2020 zullen de eerste 700 S5 met dit bedienconcept gelanceerd worden.

In plaats van het dashboard wordt een 9 inchtablet gemonteerd. Die kan de informatie digitaal weergeven.
In plaats van het dashboard wordt een 9 inchtablet gemonteerd. Die kan de informatie digitaal weergeven. - Foto: Fendt

In plaats van het dashboard wordt een 9 inchtablet gemonteerd. Die kan de informatie digitaal weergeven. Een 12 inchscherm is te vinden voor aan de armleuning en een derde scherm, ook 12 inch, aan de rechterkant van de bestuurder in de dakrand. Op de beide touchscreens zijn zes velden geheel vrij te programmeren. Dat kan een veld met motorgegevens of gps zijn, maar ook een voor hydrauliek, Isobus-machines of een externe camera. Het is mogelijk om het scherm in de dakrand naar boven te duwen, zodat alleen de informatie in de onderste balk zichtbaar is en de airconditioning of de radio zijn te bedienen. Fendt vernieuwde ook de rijhendel en de armleuning. Er zijn nu 44 vrij programmeerbare knoppen. Met de nieuwe 3L-joystick kan je tot 27 functies bedienen.

Gezien het revolutionaire van deze cabine zal deze in kleine stappen op de markt geïntroduceerd worden in Europa.

Fendt-schudders uitgerust met Performance-haaktand

De nieuwe Fendt Lotus-schudders konden in Marktoberdorf rekenen op veel belangstelling. De serie omvat drie modellen: de gedragen machine Lotus 770, en de getrokken versies Lotus 1020 T en 1250 T. Deze drie schudders zijn uitgerust met de Fendt hogeprestatietand, de haaktand die menig gebruiker nog kent van het merk Lely.

De drie Lotus-schudders zijn uitgerust met de Fendt-hogeprestatietand, de haaktand die menig gebruiker nog kent van het merk Lely.
De drie Lotus-schudders zijn uitgerust met de Fendt-hogeprestatietand, de haaktand die menig gebruiker nog kent van het merk Lely. - Foto: Fendt

Deze tanden zorgen voor een perfect voeder. Dankzij hun innoverend concept zijn ze flexibeler dan conventionele tanden. De slepende tandpositie in een flexibele bevestiging zorgt ervoor dat een betere bodemaanpassing bekomen wordt. Deze performante tanden behouden volledig de structuur van het gewas. De positie en de vorm van de tanden garanderen een optimale opname van het gewas. Zowel nat als droog gewas wordt er perfect mee gekeerd.

Door de specifieke positie van de tanden kan de gebruiker ook hoge rijsnelheden realiseren. Hierdoor ligt de rentabiliteit van de Lotus per bewerkte hectare 15% hoger in vergelijking met schudders met klassieke tanden.

Gedragen Lotus 770

De Lotus 770, met zes rotoren, biedt een maximale stabiliteit zelfs onder de moeilijkste omstandigheden. Hij beschikt over een werkbreedte van 7,70 meter. De innovatieve stabilobok houdt de schudder altijd stabiel in het spoor. Hierdoor blijft de machine, ook bij hogere snelheden en ongelijke belasting, links ten opzichte van rechts altijd stabiel lateraal achter de trekker lopen.

Deze Lotus 770-schudder is standaard hydraulisch opklapbaar. Dit geeft een goed rijcomfort. In transportpositie zijn de buitenste rotoren naar boven opgeklapt. Het zwaartepunt bevindt zich hierdoor kort achter de trekker wat het rijcomfort bevordert. De transportbreedte van de Lotus 770 bedraagt hierdoor 2,95 m.

Getrokken Lotus-schudders

De getrokken schudders Fendt Lotus 1020 T (acht rotoren) en de 1250 T (tien rotoren) beschikken over een werkbreedte van respectievelijk 10,20 m en 12,50 m. Ondanks de grote werkbreedtes, zijn ze zeer compact voor transport. In transportstand worden de rotoren achter elkaar opgeklapt aan beide zijden van het chassis. Dit systeem beschermt de kruiskoppelingen daar deze niet belast worden, en de compacte afmetingen blijven behouden.

Ze zijn uitgerust met een stabiele dissel. Deze garandeert niet alleen een stabiele werking, maar ook een constant rendement. Het chassis met achteraan regelbare koppelingspunten stabiliseert het wegtransport en garandeert de uitzonderlijke wendbaarheid van de Lotus - dit dankzij de korte afmetingen van het chassis. Het uitstekend volggedrag verhoogt aanzienlijk het gebruiks- en rijcomfort. Zelfs in het nemen van bochten blijft de Lotus altijd veilig.

Twister 11010 DN

Naast de nieuwe Lotus-modellen voegt Fendt ook nog een topmodel toe aan de Twister-serie, namelijk de Twister 11010 DN. Deze schudder met tien rotoren beschikt over een driepuntsaankoppeling met een werkbreedte van 10,72 m. Ondanks deze breedte blijft de machine compact in transportpositie. Deze schudder biedt de optimale combinatie tussen de kracht van getrokken machines en de stabiliteit van de gedragen machines.

Het gesynchroniseerd heffen van de rotoren maakt het omgekeerd werken duidelijk comfortabeler. Het toerental van de rotoren kan verminderd worden door gebruik te maken van de optionele nachtzwadaandrijfkast. Hierdoor worden perfecte nachtzwaden gemaakt en wordt het gewas beschermd tegen dauw, vooral wanneer de oogsttijden zeer kort zijn.

De Twister 11010 DN beschikt over tien rotoren en heeft een werkbreedte van 10,72 m.
De Twister 11010 DN beschikt over tien rotoren en heeft een werkbreedte van 10,72 m. - Foto: Fendt

Een automatische veiligheidskoppeling met geïntegreerde vrijloop garandeert een maximale veiligheid in het gebruik van de Twister 11010DN. De krachtstroom wordt onderbroken wanneer de machine wordt ingeklapt naar de transportstand.

Anne Vandenbosch

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken