Startpagina Economie

Belgen kopen voor 616 miljoen euro voeding in buurlanden

Belgen kopen steeds vaker voeding en dranken in het buitenland, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. In 2018 kochten Belgen voor 616 miljoen euro in buurlanden en dat is een stijging van 4,6%. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, trekt aan de alarmbel en roept de regeringen op om komaf te maken met de opeenstapeling van accijnzen en taksen.

Leestijd : 3 min

België grenst aan vier andere landen en dat betekent dat Belgen nog wel eens wat over de grens kopen en andersom. Volgens Fevia is het steeds meer eenrichtingsverkeer. Cijfers van GfK, dat 5.000 consumenten ondervroeg, lijken dat te bevestigen. Voor Fevia ligt de oorzaak in prijzen, die door taksen en accijnzen gemiddeld 10% tot 12% duurder zijn dan in het buitenland.

Een op de drie Belgen koopt wel eens voeding en dranken over de grens. Belgen winkelen het vaakst over de grens in Frankrijk en Nederland. In Frankrijk kochten Belgen vorig jaar voor maar liefst 273 miljoen euro, een stijging met 7,5% in vergelijk met vorig jaar. Na een korte terugval door de verscherpte controles na de aanslagen in 2017 trekken Franse retailers opnieuw meer Belgen over de grens.

fevia fig

Nederland volgt op een tweede plaats met een ‘weggelopen’ omzet van 182 miljoen, wat een stijging van 13,8% betekent ten opzichte van 2017. Bij Nederland speelt de zondagsopening van veel winkels een rol. Anders dan in de meeste landen binnen de EU, zijn in de wat grotere Nederlandse steden de meeste winkels elke zondag open.

Als we kijken naar een langere periode, dan zijn de Belgische uitgaven in Frankrijk tussen 2008 en 2018 met 71,7% toegenomen. Wat Nederland betreft is sprake van een stijging van 17,4%. Dat over een langere periode de groei aan Belgische omzet in Nederland gematigder is, heeft volgens Fevia mogelijk te maken met de komst van Albert Heijn in België, en het feit dat Nederland het btw-tarief heeft opgetrokken. Als we naar alle buurlanden kijken, is tussen 2008 en 2018 sprake van een stijging van meer dan 40%.

Prijzen

Het Prijzenobservatorium van 2017 toont aan dat prijzen bijvoorbeeld 12% lager liggen in Nederland, terwijl het verschil met Duitsland 10% is. “Net als het Prijzenobservatorium en een recent memorandum van het Bijzonder Raadgevend Comité Voeding van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven stellen we vast dat we onszelf uit de markt prijzen met een fiscale politiek die taksen en accijnzen opstapelt”, waarschuwt Bart Buysse, CEO van Fevia. “Van de verpakkingstaks tot de zogenaamde gezondheidstaks tot de hogere accijnzen op alcohol: ze maken producten duurder in ons land en doen de koopkracht naar het buitenland verdwijnen.”

Schatkist

“Grensaankopen zijn geen randfenomeen, maar een steeds groter wordend probleem”, aldus Fevia-voorzitter Jan Vander Stichele, in het dagelijks leven CEO van koekjesproducent Lotus Bakeries. “Onze producten duurder maken, schaadt onze bedrijven maar verzwakt ook de volledige Belgische economie. Louter budgettaire maatregelen die op korte termijn geld in de lade moesten brengen, zorgen er zo voor dat de schatkist eigenlijk zelf ook inkomsten verliest.”

Fevia en 700 bedrijven die voeding en dranken produceren in België. De voedingssector is de onbetwiste koploper binnen de Belgische industrie qua tewerkstelling en omzet. Ze stelt 91.000 medewerkers direct en nog eens 141.000 medewerkers indirect tewerk en genereert een omzet van 53 miljard euro, waarvan 27 miljard uit export.

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken