Startpagina Actueel

Vanaf 1 januari 2020 geen tractoren meer op Waalse N25

De Fédération Wallonne de l’Agriculture (FWA) is verbolgen dat vanaf 2020 geen tractorverkeer meer zal worden toegestaan op de gewestweg N25, zo schrijft Le Sillon Belge, het zusterblad van Landbouwleven. Deze N25 duikt vanuit Leuven Wallonië binnen. Het is - ook voor landbouwverkeer - een erg belangrijke verbindingsweg richting Nijvel.

Leestijd : 3 min

De Waalse minister van Verkeersveiligheid Carlo Di Antonio bevestigde op 1 augustus via een persbericht dat hij besloten heeft de status van ‘autoweg’ voor de hele N25 in te stellen. Langzame voertuigen, waaronder landbouwvoertuigen, zullen er dus geen gebruik meer van kunnen maken. Deze maatregel treedt in werking op 1 januari 2020. De N25 kan altijd gebruikt worden door uitzonderlijke konvooien met een specifieke vergunning. Er zijn ook begeleidende maatregelen gepland, aldus de minister.

Ongevalgevoelige weg

Twee jaar geleden veroorzaakte de aankondiging van minister Di Antonio’s voornemen om de N25 te verbieden voor landbouwvoertuigen al ophef bij de landbouwers in Waals-Brabant, maar ook bij de burgemeesters van de gemeenten die door deze belangrijke as worden doorkruist.

“Het hoge verkeersvolume, de aanwezigheid van langzame voertuigen en de grote snelheidsverschillen tussen deze langzame voertuigen en het autoverkeer dragen ertoe bij dat de N25 een erg ongevalgevoelige weg is. Het aantal ongevallen is vier keer zo hoog als op andere soortgelijke wegen,” aldus de minister. Ook andere opties, zoals het gebruik van vluchtstroken en het verlagen van de snelheidslimiet tot 90 km/u, werden overwogen, maar deze waren geen oplossing voor de verkeersveiligheidsproblemen.

Burgemeesters niet op de hoogte

De burgemeester van Genappe, Gérard Couronné, die niet op de hoogte was van het besluit van de minister, reageerde krachtig op de aankondiging. Genappe is de gemeente waar het langste deel van de gewestweg zich bevindt. Landbouwvoertuigen worden dan omgeleid naar de secundaire wegen, wat ook hier veiligheidsproblemen oplevert. Voor de burgemeester houdt dit besluit van de aftredende minister geen rekening met de landbouwsector en de direct betrokken partijen.

“Ik vind het een beetje zielig en belachelijk. Het voornemen van de minister leidde enkele maanden geleden al tot heftige reacties van de landbouwsector en er zijn twee bijeenkomsten van de Provinciale Verkeersveiligheidscommissie over dit onderwerp gehouden. De meningen waren verdeeld. Voor mij moeten de landbouwvoertuigen op de N25 blijven. Er waren immers alternatieven zoals een verlaging van de snelheid tot 90 km/u en een betere bewegwijzering. Voordat de minister zijn functie neerlegt, neemt hij nu een besluit dat de andere kant op gaat.”

FWA overweegt acties

De Waalse landbouworganisatie FWA heeft het nieuws ook via de pers vernomen en reageert hierop. Ze zijn zich bewust van het gevaar van de aanwezigheid van langzame voertuigen op dit soort nationale wegen. De organisatie herinnert eraan dat zij met de burgemeesters, loonwerkers en vertegenwoordigers van de provincie Waals-Brabant heeft samengewerkt om concrete voorstellen te formuleren om een zo goed mogelijke samengaan tussen de verschillende voertuigen mogelijk te maken. Alvorens het wegennet te verbieden, hadden alle partijen ook gevraagd om een objectieve haalbaarheidsstudie uit te voeren naar de beste alternatieven voor de landbouwers, waarbij de veiligheid van de automobilisten gewaarborgd moest zijn.

De FWA betreurt het dat de minister ‘in lopende zaken’ het overleg heeft genegeerd alsook de voorstellen van de verschillende actoren op het terrein. Zij analyseert nu al alle mogelijke maatregelen om de belangen van de landbouwers zo goed mogelijk te verdedigen, met inbegrip van de intrekking van het decreet.

Zodra de oogst voorbij is, zal de FWA zich beraden over acties om alle gebruikers van de N25 bewust te maken van de gevolgen die dit verbod zou hebben voor de uitoefening van het beroep als landbouwer.

Le Sillon Belge

Lees ook in Actueel

Klimaatneutrale landbouw komt steeds een stapje dichterbij

Klimaat Op de proefboerderij Transfarm van de KU Leuven in Lovenjoel werden diverse nieuwe technieken voorgesteld die landbouwers zullen klaarstomen naar een klimaatneutraal 2050. De KU Leuven werkt hiervoor nauw samen met Boerenbond in het Europese project HyperFarm.
Meer artikelen bekijken