Coca-Cola koopt zuivelmerk, ten midden van zuivelcrisis

In de VS is de consumptie van traditionele zuivel de afgelopen decennia sterk gedaald.
In de VS is de consumptie van traditionele zuivel de afgelopen decennia sterk gedaald. - Foto: LBL

Fairlife is een joint-venture van Coca-Cola met de zuivelcoöperatie Select Milk Producers. Het immense voedingsbedrijf – in 2018 30 miljard euro – had al een belang van 42,5% in Fairlife, maar heeft nu het meerderheidsbelang van Select Milk Producers ook verworven. Fairlife is sinds 2014 op de markt, in eerste instantie met eiwitrijke milkshakes. Het assortiment werd later uitgebreid en mag inmiddels breed heten. De producten hebben wel als basis dat ze minder lactose en een hoog eiwitgehalte bevatten.

Het bedrijf groeit volgens Coca-Cola met dubbele cijfers. Vorig jaar verkocht het bedrijf voor meer dan 500 miljoen dollar aan producten. Coca-Cola zegt in een verklaring dat de groei mede mogelijk is gemaakt door de uitgebreide contacten die Coca-Cola heeft met de distributie. De producten werden mede verdeeld via het kanaal van de Coca-Cola-bottelaars en het merk Minute Maid.

Traditionele zuivel onder druk

Coca-Cola merkt ook op dat de vraag naar zuivelproducten met een hoge toegevoegde waarde in de VS blijft groeien, en stelt dat dit contrasteert met de klassieke verse zuivelcategorie. Het bedrijf raakt een gevoelig punt want met producenten van dergelijke producten gaat het in de VS niet geweldig. De zuivelconsumptie daalde sinds 1975 met circa 40% en de grote zuivelbedrijven Dean Foods en Borden vroegen recent faillissement aan.

Dean Foods behoort tot de 20 grootste zuivelbedrijven wereldwijd. In een overzicht van de 20 wereldwijd grootste zuivelbedrijven van 2018 van Rabobank, nam het bedrijf uit Texas plek 11 in. De zuivelomzet dat jaar kwam neer op omgerekend 6,3 miljard euro. In eigen land was alleen Dairy Farmers of America groter.

Jan Cees Bron

Meest recent

Meest recent