Land Rover Discovery Sport: Beter uitgerust dan ooit tevoren

Onderweg heb je in de Discovery Sport het gevoel dat je in een echte 4x4 rijdt.
Onderweg heb je in de Discovery Sport het gevoel dat je in een echte 4x4 rijdt. - Foto: Land Rover

De race om het CO2-gehalte te verminderen, gaat momenteel een versnelling hoger. Als exclusieve SUV-specialist heeft Land Rover nog meer werk voor de boeg dan andere merken. Deze race zal noodzakelijkerwijs gepaard gaan met elektrificatie. Om een model te elektrificeren, moet de technische basis klaar zijn om deze technologie te kunnen installeren. Daarom wachtte de fabrikant niet tot de gebruikelijke 7 jaar om waren om de Discovery Sport van boven tot onder te herbekijken. Onder zijn discreet aangepaste ‘jurk’ bevindt zich de basis die eerder bij de nieuwe Range Rover Evoque werd uitgerold.

48 Volt

De plug-in hybride, die gebaseerd zal zijn op een 3-cilindermotor, komt er waarschijnlijk in de loop van 2020. Maar vanaf de lancering van de nieuwe Discovery Sport zijn bijna alle voorgestelde motoren uitgerust met een lichte 48 Volt-hybridisatie. De enige uitzondering is de instapversie zonder 4x4-transmissie, die ons niet al te veel interesseert.

Dit microhybride systeem laat niet toe om elektrisch te rijden, maar kan in bepaalde situaties 140 Nm koppel leveren en zo de motor van een aantal taken ontlasten. En dit alleen al vermindert het verbruik met 6% en de CO2-uitstoot met 8 g/km.

Nieuwe technologieën

De Discovery Sport volgt de Evoque niet inzake technologie. De wagen beschikt bijvoorbeeld over een virtuele achteruitkijkspiegel. Wanneer we deze spiegel kantelen zoals we dat zouden doen met een klassieke spiegel om verblinding te voorkomen, verandert deze in een HD-scherm. Hij toont het beeld van een kleine camera boven de achterruit. Het is een kleine gadget, maar het systeem is zeker nuttig wanneer je bijvoorbeeld reist met een tot het dak toe gevulde kofferbak.

De Disco gaat zelfs verder dan de Evoque met, zoals het een Land Rover betaamt, een uitrusting die specifiek gericht is op off road rijden: de ClearSight Ground View. Dit systeem verzamelt de beelden van verschillende camera’s op de auto. Men krijgt zo zicht op de ondergrond waarop men rijdt op het scherm van het multimediasysteem. Het lijkt alsof het voorste deel van het voertuig letterlijk transparant is! In feite is dit geen echt off-road rijhulpmiddel want de beelden worden pas met een kleine vertraging weergegeven. Je ziet de gevaarlijke richel dus niet voor hem te passeren, maar erna. We kunnen ons daarentegen ook wel inbeelden dat deze tool zijn nut kan hebben, bijvoorbeeld om de staat van het perceel te controleren zonder de auto te verlaten...

Om het technologiehoofdstuk te besluiten, voegen we er nog aan toe dat de Discovery Sport een volledig digitaal dashboard kreeg, met een uitstekende leesbaarheid, wat niet altijd het geval is bij de concurrenten. Het hyperverbonden multimediasysteem is state-of-the-art en we stellen het op prijs dat Land Rover op het gebied van de schermen niet zo ver gaat als Range Rover. Hier dus geen tweede multifunctioneel scherm in plaats van de airco-bedieningsmodule. Anderzijds, wanneer je op de 4x4 Terrain Response-modus schakelaar drukt, verandert de temperatuurregelaar van de passagier tijdelijk van functie. Je kunt er het terrein mee kiezen waarop je rijdt. Eenvoudig, effectief, ergonomisch en niet overdadig: het is een verstandig gebruik van technologie.

Het hyperverbonden multimediasysteem is state-of-the-art
Het hyperverbonden multimediasysteem is state-of-the-art - Foto: Land Rover

Een echte 4x4

Onderweg heb je in de Discovery Sport het gevoel dat je in een echte 4x4 rijdt, niet in een SUV. Niet dat hij niet in staat is om een ‘sportiever’ tempo te volgen, maar hij doet dat niet zo aangenaam. Dit is geen BMW of Mercedes, het is een Land Rover. En dat is voor ons een geweldige kwaliteit. We rijden er dus liever op een vlotte en elegante manier mee, dan als een hooligan!

En als er geen weg is? Laten we duidelijk zijn, de Disco Sport is niet van het kaliber van zijn grote broer Discovery. Hij mist daarvoor wat bodemvrijheid, en vooral korte schakelingen. Maar hij is in staat om veel verder te gaan dan de overgrote meerderheid van zijn rivalen, dankzij het Terrain Response 2-systeem, dat nog steeds verbetert. De Disco Sport beschikt immers nog over een systeem dat toelaat om een versnelling voor moeilijke terreinen te kiezen. Zodra deze versnelling is ingesteld en het terrein (zand, sneeuw, kiezel…) is gekozen, zal het voertuig – bij het loslaten van de rem – de motoriek/tractie beheren. De bestuurder hoeft zich alleen over het stuur te ontfermen. De efficiëntie is ongelooflijk.

Laurent Zilli

Meest recent

Meest recent