Startpagina Auto

Jeep Gladiator V6 3.6 getest

Meer dan een jaar na zijn officiële introductie in Noord-Amerika, heeft de Jeep Gladiator de Atlantische oceaan officieel nog niet overgestoken. Maar een firma uit het Luikse heeft al enkele exemplaren geïmporteerd die klaar zijn om met trots hun diensten op ons platteland te bewijzen.

Leestijd : 3 min

Gentleman Cars is gevestigd in Melen, nabij Herve. Zij zijn gespecialiseerd in de invoer van Amerikaanse wagens. Bij hen konden we de Jeep Gladiator testen, ruim een jaar voor zijn officiële introductie bij ons. Alle voertuigen voldoen natuurlijk aan de Europese normen alvorens ze aan de klant geleverd worden. Zowel techniek als technologie (radio en multimedia) worden aangepast om bij ons op de baan te gaan. Tevens krijgen ze een trekhaak gemonteerd met een Europese 13-polige stekker.

De Gladiators krijgen een authentieke Amerikaanse smaak mee door de montage van een V6 motor, namelijk de beroemde 3,6l Pentastar. Deze is ook terug te vinden in meerdere trans-Atlantische Chrysler, Dodge en Jeep modellen. Dit is toch wel een heel speciaal kenmerk voor de Europese pick-up markt waar enkel de diesel het recht lijkt te hebben om geciteerd te worden.

In tegenstelling tot de RAM en andere Ford F150 modellen, behoudt de pick-up van Jeep eerder ‘compacte’ afmetingen om uit het land van nonkel Sam te komen, namelijk een lengte van 5,53 m en 1,88 m breed. Dit zijn nauwelijks overdreven afmetingen tegenover de Ford Ranger en Toyota Hilux.

Offroadkoning

De compacte afmetingen moet ons niet doen vrezen voor de offroadcapaciteiten van de Jeep Gladiator, integendeel. Het is immers een pick-up variant van de Wrangler. De gladiator is uitgerust met een integrale inschakelbare aandrijving en een gamma kruipversnellingen om zich in alle situaties uit de slag te trekken. Een afdaalhulp maakt deel uit van de uitrusting en de ophanging werd herbekeken om een uitstekend compromis te bekomen tussen rijgedrag op de weg en offroad.

Enkel de afrijhoek is lichtjes anders en ietsje kleiner dan de Wrangler, omdat de achterbumper verder komt doordat er hier een laadbak boven gemonteerd is. Deze laadruimte heeft de capaciteit van 1.005l en kan 726 kg aan materiaal meenemen. Het trekvermogen benadert de 3.500 kg, de maximaal toegestane massa.

Aan boord zijn niet alleen de rugsteunen van de achterzetels verstelbaar, ook het zitvlak is regelbaar om een mooie afstelling te bekomen.

Coole elementen

De Gladiator heeft alles om de eerbiedwaardige Defender te doen vergeten. De Gladiator heeft net als voornoemde Engelsman een aparte persoonlijkheid, daar zijn voorste gedeelte gemeenschappelijk is met dit van de Wrangler. Deze vindt zijn oorsprong dan weer bij de verdienstelijke Willys Jeep. Hij is zelfs aan boord van de Gladiator door middel van de bestuurderspositie en de neerklapbare voorruit. Deze staat zeer verticaal gemonteerd op slechts enkele centimeters van de bestuurder. Nochtans draagt de pick-up, net zoals zijn neef, zorg voor zijn passagiers met het UConnect multimediasysteem. Dit wordt wordt aangestuurd door een aanraakscherm van 7” en heeft een beenruimte voor de achterste passagiers die het ruimst is in zijn segment.

Wwie Wrangler zegt, zegt echter vooral cabriolet. Ook de Gladiator behoudt dit karakterkenmerk. Het dak kan in drie delen opgevouwen worden om zo in de openlucht te zitten. Daardoor is de Gladiator een heel opmerkelijke cabriolet-pick-up op de markt.

De charme van de V6

Op de weg ontwikkelt de V6 een vermogen van 285 pk en 353 Nm op een zeer Amerikaanse wijze, met een continu lange adem. De motor is gemonteerd aan een automatische versnellingsbak met 8 versnellingen die verbaast door zijn reactiviteit en het zachte functioneren. Als we de V6 een beetje kietelen met het gaspedaal, flatteert het motorgeluid onze oren en biedt het een aangename sensatie. De Gladiator is ideaal om te cruisen met een beetje gas en de elleboog door het raam.

De Gladiator behoudt het mindere stuurgedrag van de Wrangler en het comfort blijft wat harder aanvoelen, zoals we dat van een 4x4 gewend zijn. Wat dit laatste punt betreft, doen er maar zelden pick-ups het beter.

Jeep Gladiator V6 3.6 in cijfers

-Motor: V6, benzine, 3.604 cc, 285 pk bij 6.400 tr/min, 353 Nm bij 4.400 tr/min.

-Transmissie: vierwielaandrijving, automaat met acht versnellingen.

-L/b/h (mm): 5.539/1.875/1.822

-Hellingshoek: 18,4°, aanrijhoek: 40,8°, afrijkhoek: 25°.

-Leeggewicht (kg): 2.119.

-Lading (kg): 726.

-Trekgewicht (kg): 3.469.

-Breedte laadruimte (mm): 1.442.

-Doorwaadhoogte (mm): 762.

-Inhoud reservoir (l): 83.

-Gemengd verbruik (l/100 km): 11,7.

-CO2 (g/km): 275.

-Aanschafprijs (euro ex. BTW): 46.900

Goed gezien

Ongeëvenaarde look

Krachtige V6-motor

Kan beter

Stuurgedrag

Beperkt laadvermogen

Reëel verbruik?

Naar Nicolas Morlet

Lees ook in Auto

Toyota Highlander: hybride én klaar om te werken!

Auto Sommigen herinneren het zich misschien niet, maar ruim een jaar geleden presenteerde Ford zijn Explorer. Het was een SUV die voorbestemd leek voor de Verenigde Staten maar plots werd toch beslist om hem te importeren in Europa. Enkele maanden later heeft Toyota vermoedelijk gedacht dat dit een goed idee is, en deed hetzelfde met zijn Highlander.
Meer artikelen bekijken