Startpagina Mechanisatie

Een goed tractoronderhoud loont altijd

Wil men veel geniet hebben van zijn tractor en weinig onverwachte stilstand, dan is een goed onderhoud heel belangrijk. Als gebruiker kunnen we hier zelf toe bijdragen, maar een erkende dealer kan altijd meer betekenen. Zo leerden we alvast van Jonas Vanden Driessche, werkplaatsverantwoordelijke bij Case IH/Steyr dealer The Ponderosa in Nazareth.

Leestijd : 7 min

Enerzijds heeft een erkend merkagent direct toegang tot onderdelenlijsten en werkplaatshandboeken om onderhoud en herstellingen correct uit te voeren. Anderzijds beschikken ze over een jarenlange ervaring en inzicht. Onder de dealers worden immers tips en vaststellingen uitgewisseld om van elkaar te leren. Ook wordt er met de fabriek gecommuniceerd als ze opmerkelijke zaken vaststellen in de werkplaats.

Bij The Ponderosa gaan ze nog een stapje verder dan het standaard onderhoudsadvies van de fabrikant. Zo plaatsen ze onder andere een extra hydrauliekfilter en spuiten ze belangrijke stekkers en connectoren in met een soort vloeibare film op basis van biologisch afbreekbaar schapenvet. Dit product legt een film over gevoelige elektrische contacten om het indringen van water en latere storingen te vermijden.

Bij het onderhoud gaan er ook additieven in het brandstofsysteem om dit te reinigen en om problemen met het verplicht bijmengen van biodiesel te voorkomen. “Een additief van ongeveer 15 euro per flesje, kan wel verhinderen dat er op latere tijdstippen kosten komen aan het inspuitsysteem die hoog kunnen oplopen”, zo illustreert ons Jonas Vanden Driessche.

Welke opleiding moet een mechanieker bij jullie hebben?

A1 of A2 niveau, elektromechanieker, onderhoudstechnieker… zijn allemaal welkom. We vragen wel dat ze iets van landbouw kennen of er specialisatie in gedaan hebben, eventueel hogeschool. De landbouw is heel divers dus de instroomrichtingen kunnen dit ook zijn.

Krijgen de mechaniekers nog extra opleiding?

Ja, Case IH/Steyr werkt met gradaties bij zijn dealers. The Ponderosa is een professionele agent en daar zijn de techniekers verplicht van de fabrikant uit om jaarlijks 4 dagen klassikale scholing te volgen plus om online cursussen te volgen. Pas op het gaat hier om cursussen voor Case IH/Steyr, onze andere merken vragen nog bijkomende opleiding.

Een vloeibare film uit een spuitbus zorgt ervoor dat water en vuil niet snel elektrische connectoren binnen dringt.
Een vloeibare film uit een spuitbus zorgt ervoor dat water en vuil niet snel elektrische connectoren binnen dringt. - Foto: TD

Hebben jullie gradaties bij jullie mechaniekers?

Neen, we proberen iedereen naar eenzelfde niveau te brengen, voor zo ver dit lukt. Want het wordt allemaal zeer specifiek. Het kan wel gebeuren dat ik als werkplaatsverantwoordelijke eerst iets bekijk voor ik het doorgeef aan een technieker.

Is er speciaal gereedschap nodig om het onderhoud te doen?

Met een standaard gereedschapskist komen we al ver. Maar wij voeren bij het onderhoud ook software-updates uit, dus hiervoor is een laptop met diagnosetool van de fabrikant nodig. Er wordt momenteel door de fabrikant aan een systeem gewerkt waarbij we een stick in de tractorcabine leggen, het contact aanzetten en vanop de computer in het bureau van de werkplaatsverantwoordelijke kunnen inloggen in de boordcomputer van de tractor om onder andere een software-update te doen. Ook zijn er systemen die we kunnen gebruiken om bepaalde problemen te loggen met onze diagnosetool. Met onze tool kijken we ook steeds in de historiek van de trekker. We kunnen de storingen die er in het verleden op het systeem geweest zijn bekijken. Voor het bijvullen van de stikstofbollen is ook specifieke apparatuur nodig. Dit hebben de meeste klanten niet. Is de waarde van de druk in de stikstofbollen te laag, dan kan de tractor problemen krijgen bijvoorbeeld met sturen of remmen bij lage motortoeren wat nadelige gevolgen kan hebben. Door dit bij een onderhoud preventief te controleren, worden problemen vermeden.

Hier worden de stikstofbollen gecontroleerd op druk en indien nodig bijgevuld.
Hier worden de stikstofbollen gecontroleerd op druk en indien nodig bijgevuld. - Foto: TD

Zijn er gebruikers die zelf het onderhoud doen?

Ja, hoofdzakelijk zijn dit loonwerkers. Met alle respect voor hun inspanningen, maar dit onderhoud kan nooit zo goed gedaan zijn, als een dealer dit kan doen. Zo kunnen zij geen software-updates uitvoeren. Alle werkplaatsverantwoordelijken bij Case IH/Steyr worden trouwens ook jaarlijks geschoold over problemen die zich kunnen voordoen en waarbij tijdens het onderhoud op gelet moet worden. Dit kan bijvoorbeeld iets zijn dat onverwachts kan loskomen en bij het onderhoud terug aangedraaid moet worden. Als dealer ben je hiervan op de hoogte en kan je grotere schade voorkomen. Iemand die zijn onderhoud zelf doet, weet dit niet en kan er dan ook niet extra op letten.

Is er een verschil in het onderhoud van de tractor van een landbouwer, loonwerker, grondwerker of nog andere?

Neen, het gaat immers om onderhoud bij een bepaalde urenstand. Vroeger maakten we nog een verschil naar gelang de inzet van de tractor. Maar dit is tegenwoordig niet meer beheersbaar in de organisatie van de werkplaats en het magazijn. Hierdoor hebben we alles naar hetzelfde niveau gebracht.

Vervangen van de filterdroger van de luchtdrukremmen.
Vervangen van de filterdroger van de luchtdrukremmen. - Foto: TD

Waar wel een verschil kan zitten, dat is in het tussentijds onderhoud. Een tractor in de landbouw is gevoeliger aan stof dan een tractor in het transport. De ‘slijtage-indicatoren’ liggen eigenlijk anders naar gelang het gebruik van een tractor. Als er veel transport wordt gedaan, moet de uitlijning van de wielen eens sneller nagekeken worden.

Welke onderhoudsintervallen moeten gerespecteerd worden?

Bij de hedendaagse tractoren zitten we nu bij de Stage V motoren. Een klein onderhoud ligt hier op 750 uur bij bepaalde modellen en een groot op 1.500 uur. Bij een klein onderhoud verversen we de motorolie, de oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter en de fijnfilter van het hydraulisch systeem. Deze laatste is een extra filter die The Ponderosa bijplaatst als een tractor nieuw wordt uitgeleverd aan de klant. Het vuil dat in het hydraulisch systeem kan komen door het aansluiten van hydraulische leidingen of het fijne stof uit het remsysteem wordt zo toch gefilterd en de levensduur van de olie gaat omhoog. Bij een klein onderhoud worden nog alle vloeistofpeilen gecontroleerd, net als de draadstangen en alle smeerpunten.

The Ponderosa plaats bij een nieuwe levering zelf een extra fijnfilter voor de hydrauliek.
The Ponderosa plaats bij een nieuwe levering zelf een extra fijnfilter voor de hydrauliek. - Foto: TD

Bij een groot onderhoud wordt alles in grotere lijnen nauwer bekeken. Alle oliën en filters worden vervangen, ook de Ad-Blue filter. Stikstofbollen worden nagekeken en indien nodig bijgevuld, de software wordt bijgewerkt. Zo wordt de transmissie op 3 verschillende temperaturen gekalibreerd. Andere kalibraties worden ook uitgevoerd zoals voorasvering en stuurhoeksensor. Ook dit is iets dat de gebruiker niet zelf kan doen. Ook de filterdroger van de luchtdrukremmen wordt vervangen.

Hoe lang duurt het onderhoud?

Een klein onderhoud zo’n 3 uur, een groot onderhoud een dag. Dit is natuurlijk afhankelijk van bepaalde factoren. Maar vaak brengt een klant zijn tractor binnen met de opmerking: “kan je ook nog eens naar dit kijken?”, of “dat functioneert niet” of er hangt nog een kar of werktuig achter waar we naar moeten kijken… Als we dit op voorhand weten, kunnen we er met de planning makkelijk op inspelen. Hoe lang het onderhoud duurt, hangt ook af van hoe proper de tractor binnenkomt. Komt een tractor vuil toe, dan zullen we hem eerst reinigen. Want in een vuile omgeving kunnen we geen propere filters steken. Je kan het toch niet riskeren dat een nieuwe filter of de behuizing ervan vervuilt raakt door vuil dat aan de tractor hangt. Hetzelfde principe geldt voor smeernippels. Heeft de gebruiker die al eens doorgesmeerd, dan gaat het voor ons ook vlot. Hangen er brokken vuil rond of heeft de gebruiker deze zelf nog nooit gesmeerd, dan gaat het ons ook meer tijd vragen om te smeren.

Het magazijn van The Ponderosa omvat wisselstukken ter waarde van 2 miljoen euro.
Het magazijn van The Ponderosa omvat wisselstukken ter waarde van 2 miljoen euro. - Foto: TD

Wisselstukken zijn die op voorraad of is dat just in time bestellen?

Wat Case IH en Steyr betreft, hebben we zeer veel op stock. Dit is ook zo voor andere merken die we verkopen zoals Merlo, Stihl, Krone, Weidemann. De waarde van onze voorraad op de rekken van het magazijn komt neer op 2 miljoen euro. We hebben klanten die langs komen voor filters of andere zaken, dus die moeten we snel via de toonbankverkoop kunnen bedienen. Ook interventies moeten zo snel mogelijk een oplossing hebben. Een goed magazijn is dus erg belangrijk. Motorolie hebben we op stock in één groot vat. Deze heeft de meest recente kwaliteitsnorm die voldoet aan de Stage V motoren. Voor ieder motortype afzonderlijk olie op voorraad hebben is nogal complex. Daarom dat we kunnen upgraden naar een hogere kwaliteit en de intervallen verlengen. Standaard hydrauliekolie voor verreikers en graafmachines hebben we ook in een groot vat beschikbaar. Maar voor tractoren zijn dit kleinere hoeveelheden, in 200 l vaten. Afhankelijk van het versnellingsbaktype en de koppeling wordt hier een ander type olie verlangt die andere additieven vergt.

Hoe vlot kan het onderhoud van een oudere tractor of van een ‘vreemd’ tractormerk gebeuren?

Dat gaat doorgaans vlot. We moeten weten welk merk en type binnenkomt zodat we het nodige kunnen bestellen. Om aan de werkplaatsgegevens te komen, werken we samen met toeleveranciers en ook met andere dealers.

Dit pakketje onderdelen is nodig bij een groot onderhoud.
Dit pakketje onderdelen is nodig bij een groot onderhoud. - Foto: TD

Wat gebeurt er met het afval na het onderhoud?

Recupoil komt de gebruikte oliën halen net als de filters (motorolie, brandstof, hydrauliek en waterfilters). De droge luchtfilters komen bij de grove afvalfractie terecht.

Vragen toepassingen voor precisielandbouw onderhoud?

Ja, we moeten de bedieningsterminals updaten en kalibreren, zodat alles sneller gaat. Bij het onderhoud kijken we ook altijd de stuurinrichting na op slijtage. Zodat hierdoor het recht rijden niet negatief wordt beïnvloed.

Links een nieuwe, propere fijnfilter, rechts de gebruikte versie. Een verschil dat zwart op wit duidelijk is.
Links een nieuwe, propere fijnfilter, rechts de gebruikte versie. Een verschil dat zwart op wit duidelijk is. - Foto: TD

Waardevolle tips

Jonas Vanden Driessche gaf ons enkele tips mee zodat de gebruiker zelf meer kan genieten van zijn tractor.

- Smeer zelf tijdig en voldoende.

- Houd de tractor en machine proper. Is iets niet proper, dan nodigt het niet uit om er onderhoud aan te doen. Bij een vuile tractor wordt er immers niet snel ergens tussen gekropen om iets te onderhouden.

- Cabinefilters kunnen uitgeblazen worden, zo nodig vervangen, opdat de bestuurder altijd in een propere werkomgeving zit.

- Propere filters zorgen voor een zuinigere motor. De common-rail technologie van tegenwoordig zorgt ervoor dat als er te weinig lucht of brandstof binnenkomt door vuile filters, de inspuiting wordt aangepast. Dit heeft effect op het verbruik en de uitstoot die omhoog gaan. De gebruiker is zich hier niet van bewust omdat de motor zelf de aanpassing doet. Maar vuile filters zorgen sowieso voor een hoger verbruik.

- Het is heel belangrijk om ook de koeling proper te houden. Hoe koeler, hoe minder dat alles afziet en hoe zuiniger de motor.

- Tank in een propere omgeving, dit zeker voor wat de Ad-Blue betreft. Dit kan kristalliseren aan het pistool en in de tank terecht komen, dit kan nefast zijn.

- Trek wielmoeren op het juiste moment aan. Dit is afhankelijk van de diameter en de spoed van de bouten. Te hard aantrekken is ook niet goed, want dan gaat de bout rekken en komt de moer toch los.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken