Startpagina Edito

Edito: Duitse melk in Belgische schappen

Het valt te prijzen dat Lidl in principe alleen Belgische melk in de schappen legt, maar het is ook teleurstellend dat het haar claim vorige week niet kon waarmaken. In coronatijden moeten we waakzaam zijn, want supermarkten slepen met de nodige grootspraak de consument door de crisis, maar vergeten soms de leveranciers.

Leestijd : 2 min

Vorige week legde Lidl Duitse melk in Belgische schappen. Volgens de supermarktketen was de Belgische melk op. Onzin natuurlijk, er is melk genoeg. Later excuseerde Lidl zich en verduidelijkte ze dat haar Belgische leveranciers onvoldoende volle melk konden leveren door een technisch probleem. Daarom had men besloten in één distributieregio, Limburg, tijdelijk alleen Duitse volle melk aan te bieden.

Lidl-leverancier Milcobel spreekt in een intern bericht inderdaad van een capaciteitsprobleem, dat ontstond door het massale hamsteren. Is er dan sprake van een storm in een glas water? Misschien toch niet. Lidl had volgens bronnen in de markt best Belgische melk bij kunnen kopen, mits het bereid was om meer te betalen dan ze doet volgens haar huidige contracten. Oncontroleerbaar, maar niet onwaarschijnlijk.

Lidl is een commercieel bedrijf dat geld wil verdienen en op zich is met import niks mis. We zijn ook blij dat Brugge-kazen in Duitsland worden aangeboden, en dat onze Belgische frieten tot in Shanghai worden verkocht. Wie veel exporteert, moet ook wat import kunnen incasseren. Maar belofte maakt wel schuld, en wat beloofde Lidl in 2019? De verkoop van 15 zuivelproducten, waarin weidemelk verwerkt is.

Gezien de hoge inkomsten die supermarkten de afgelopen maanden binnen zagen stromen, hadden ze best even de hoofdprijs mogen betalen om toch Belgische melk te kunnen aanbieden. Maar laten we ook niet vergeten dat Lidl, met soms nog het imago van harde discounter, vorig jaar haar nek uitstak voor de Belgische melkveehouderij.

Het kopen van 100% Belgische weidemelk is een claim die de keten terecht veel goodwill opleverde. Het is ook een claim die het bedrijf geld kost, want aan weidemelk kleeft vaak een hogere kostprijs. De keten kan de soms lagere prijzen van Nederlandse, Duitse en Franse melk ook niet ten volle gebruiken in de prijsonderhandelingen.

Enfin, Milcobel zegt een verbeterd, nieuw contract te hebben met Lidl voor de komende 6 maanden. Laten we hopen dat supermarkten die zich met veel bombarie zijn blijven inzetten voor het winkelend publiek, zich in deze consumptiecrisis ook wat bewuster tonen van het belang van de aanvoerketen. Dit was misschien een storm in een glas water, maar achter de schermen is de strijd binnen de voedingskolom wel degelijk bikkelhard.

Jan Cees Bron

Lees ook in Edito

Meer artikelen bekijken