Startpagina Economie

Sinds corona 15% meer zuivel verkocht

De Belgische consument kocht de afgelopen 3 maanden 15% meer melk en zuivelproducten dan voor de coronacrisis. Dat meldt de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ). De toename heeft volgens de organisatie niet alleen met hamsteren te maken, maar duidt volgens haar ook op de plaats die de verbruiker toekent aan melk en zuivelproducten in een gezond voedingspatroon en dit in moeilijke tijden.

BCZ noemt het cijfer in een toelichting bij de jaarcijfers over 2019. De Belgische zuivelsector heeft volgens de jarcijfers in 2019 4,9 miljard euro omzet geboekt, 8% minder dan een jaar eerder. De omzet daalde vooral omdat minder melk werd ingevoerd voor verwerking in ons land. De handelsbalans was 90 miljoen euro positief. Dat laatste betekent dus dat de sector netto bijdraagt aan de economie. Circa 15% van de omzet werd gerealiseerd met export naar gebieden buiten Europa.

De veehouderij wordt af en toe belaagd door criticasters. Ten onrechte,...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken