Startpagina Auto

In de hoofdklasse

De D-Max is niet meer. Het nieuwe model van de kleine Japanse fabrikant heeft niets te maken met zijn voorganger. Nieuw design, nieuwe technologie, nieuwe apparatuur: de D-Max verandert alles en heeft nieuwe ambities. We hebben het geluk gehad om het allereerste model te testen dat op Europese bodem aankwam.

Leestijd : 3 min

H oewel hij nogal bescheiden blijft in vergelijking met de grote namen op de markt van pick-ups zoals de Ford Ranger, Nissan Navara en Toyota Hilux, heeft de Isuzu D-Max onder zijn trouwe clienteel een zekere reputatie opgebouwd als een dappere werker. De klantenkring zou blij moeten zijn met de komst van een nieuwe generatie die, zo wordt ons beloofd, nog werkbekwamer zal zijn dan zijn voorgangers. Met name de doorwaadhoogte is verhoogd naar 80 cm en het nieuwe chassis, een combinatie van aluminium en staal, is 20% stijver dan het oude model. Dit maakt hem wendbaarder op de weg.

Net als zijn voorganger zal de D-Max worden aangeboden in 3 carrosserieën: enkele cabine (alleen op de instapversie), verlengde cabine (2 deuren) of dubbele cabine. In de laatste configuratie, veruit de meest populaire, wordt de wielbasis 3 cm langer, wat de ruimte in de cabine ten goede komt.

Een verzorgd uiterlijk

Wat betreft het ontwerp maakt de nieuwe D-Max gebruik van de kenmerken van zijn voorganger, terwijl het geheel massiever, agressiever en in feite meer functioneel is dan voorheen. De details zijn ook verfijnd om het nieuwe model eleganter te maken. Dit geldt met name voor de nieuwe high-end V-Cross-afwerking, die is voorbehouden aan de dubbele-cabine carrosserie. Als waardige erfgenaam van de Fury, Urban en zelfs van de bijzondere serie AT32, moet deze een nieuw te veroveren gebied voor de D-Max openen: dat van de ‘vrijetijds’ pick-ups waar de Ford Ranger Wildtrack hoogtij viert. Deze pick-ups, die ontworpen zijn om doordeweeks een werkvoertuig te zijn en in het weekend een gezinswagen, geven om het uiterlijk net zoveel als om de uitrusting, zodat ze zich kunnen aanpassen aan de verschillende toepassingen.

De V-Cross is geen uitzondering, met carbon-grijze carrosserie-elementen (grille, treeplanken en rolbeugel) die worden ondersteund door 18-inch wielen in dezelfde kleur. Het interieur volgt dezelfde high-end trend, met een 9-inch multimediatablet met alle benodigde connectiviteit, volledig lederen bekleding, stoelen met meerdere instellingen en een groot informatiescherm tussen de draaiknoppen naar de bestuurder toe. We zullen wachten met het beoordelen van de meer redelijke geprijsde versies, maar dit topmodel verraste ons positief met de kwaliteit van het interieur, die verre van top was bij het vorige model. De samenstelling lijkt nauwkeurig en solide, en de materialen staan aan de top van de klasse. Complimenten ook voor de achterbank, met een voldoende verende rugleuning en royale beenruimte, wat lange ritten tot een koud kunstje maakt.

5-sterrenuitrusting

De uitrusting maakt een kwantumsprong voorwaarts met een bijzonder rijk standaarduitrustingspakket. Alle modellen zijn uitgerust met Emergency Brake Assist, verkeersbordherkenning, automatische schakeling van grootlicht en dimlicht, evenals afstandscontrole het verkeer achter de auto, wat zeer praktisch is voor het manoeuvreren. De versies met automatische transmissie voegen Adaptive Cruise Control en Active Lane Keeping Assist toe. Voeg daarbij het uiterlijk van een knie-airbag, een zij-airbag en zelfs een centrale airbag en je begrijpt waarom Isuzu zonder terughoudendheid aankondigt dat ze streeft naar 5 sterren in de onafhankelijke Euro-Ncap crashtest.

Kleine motor

De inzittenden, vooral van het topmodel, zullen ook blij zijn te vernemen dat Isuzu het geluidsniveau van de 1,9 turbodiesel 164 pk/360 Nm aanzienlijk heeft verlaagd. De motor is gebaseerd op het vorige model, dat net als zijn concurrenten tot 3,5 ton kan trekken. Deze ingetogenheid kan echter ook worden benadrukt door concurrenten die nu 200 paardenkrachten en meer aanbieden. Dit zou een rem kunnen zijn bij de verkopen, vooral in de top van de markt waar de V-Cross qua afwerking tegenaan schuurt, en die vandaag de dag 40% van de markt voor pick-ups vertegenwoordigt. De agressieve prijspositionering (25.975 euro exclusief btw (39.975 euro voor de V-Cross) zal er misschien voor zorgen om dit ‘detail’ te doen vergeten wanneer de eerste modellen aan het einde van het jaar arriveren.

Samenvattend

Positief

Overtuigende stilistische evolutie

Afwerking interieur

Standaarduitrusting

3 koetswerken

Kan beter

Bescheiden motor voor het segment

naar Nicolas Morlet

Lees ook in Auto

Toyota Highlander: hybride én klaar om te werken!

Auto Sommigen herinneren het zich misschien niet, maar ruim een jaar geleden presenteerde Ford zijn Explorer. Het was een SUV die voorbestemd leek voor de Verenigde Staten maar plots werd toch beslist om hem te importeren in Europa. Enkele maanden later heeft Toyota vermoedelijk gedacht dat dit een goed idee is, en deed hetzelfde met zijn Highlander.
Meer artikelen bekijken