Startpagina Actueel

Fairebel lanceert, na zuivelproducten, nu ook ‘eerlijke’ appelen en peren

De Belgische landbouwcoöperatieve Faircoop lanceert ‘duurzame’ appelen en peren, waarbij de hele productieketen een eerlijke prijs krijgt. Van de grote ketens is echter enkel Carrefour al op de kar gesprongen, tot ontgoocheling van de telers.

Fairebel, het merk van de coöperatieve, verkoopt al meer dan tien jaar melkproducten. Melkveehouders bundelden destijds de krachten om een merk in de markt te zetten dat hen een eerlijke vergoeding garandeert. Intussen levert de groep jaarlijks 13 miljoen liter melk aan zowat alle grote supermarkten in België. Nu zet Faircoop de stap naar fruit, voorlopig met 25 telers.

Aarzeling van retailers wekt ongenoegen

Volgens...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Actueel

‘Omwille van de markt en arbeidskosten keerden we terug naar gangbaar’

Akkerbouw Akkerbouwer en vollegrondsgroenteteler Henry van der Woerd uit Urk is vooral pootgoedteler, maar teelt ook nog diverse andere gewassen. Bijzonder is dat hij na 17 jaar biologisch te zijn geweest, weer teruggekeerd is naar gangbaar. Van der Woerd: “De biologische markt stagneerde, Duitsland wordt wat biologisch betreft steeds zelfvoorzienender, en de arbeidskosten bleven maar stijgen. Dus heb ik vorig jaar besloten om het roer om te gooien.”
Meer artikelen bekijken