Startpagina Actueel

VLAM wil de Vlaming nog meer Belgische kazen doen eten

‘Onze kleine momenten. Groots met kazen van bij ons.’ VLAM zet ook de komende jaren in op de promotie met multimediale campagnes en wil de Vlaming nog meer Belgische kazen doen eten.

Leestijd : 2 min

VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, lanceerde in het najaar een nieuwe campagne om de Vlaamse én Belgische kazen nog meer in de kijker te zetten. De slogan luidt ‘Onze kleine momenten. Groots met kazen van bij ons’. Joris Nachtergaele, Vlaams parlementslid voor N-VA, vroeg schriftelijk over die multimediale campagne meer informatie aan Vlaams landbouwminister Hilde Crevits (CD&V).

Ruim 700.000 euro voor multimediale campagne

“De promotiecampagne van VLAM rond kaas heeft door de coronacrisis echter nog aan belang gewonnen”, stelt Joris Nachtergaele. “’Kazen van bij ons’ stimuleert niet alleen de terecht populaire keten en al haar voordelen voor economie en ecologie, maar steunt hier ook de Vlaamse melkveehouder voor wie kaas een belangrijke afzetmarkt is.”

De mediacampagne van VLAM loopt multimediaal: op tv, online en op communicatie in en rond de verkooppunten. De tv-campagne (op de meeste Vlaamse zender, zowel openbaar als commerciële) liep in 2 golven: van 5 tot 25 oktober en van 9 tot 22 november. Daarnaast was er ook een online campagne én in verkooppunten, zoals in of rond Colruyt, Carrefour en Delhaize.

vlam1

Het budget voor de promotiecampagne bedraagt: tv-campagne (501.612 euro), online campagne acties (99.438 euro), out of home affichage (130.059 euro) en in-store radio (19.591 euro).

“De campagne wordt ook de komende jaren doorgetrokken”, antwoordt Vlaams landbouwminister Hilde Crevits (CD&V). “Zo houdt de volgende jaarplanning rekening met de evaluatie van deze 1ste campagnegolf, maar ook met de actualiteit en opportuniteiten. Bovendien verdiept VLAM de campagne in een 2de fase ook inhoudelijk en zet VLAM ook in op extra activatiemomenten.”

Trouwer worden aan lokaal aspect bij aankoopbeslissing

Doelstelling van de campagne is om kaasconsumerende gezinnen tussen 18 en 54 jaar te overtuigen om het lokale aspect sterker te laten doorwegen in hun aankoopbeslissing voor kaas, zodat ze trouwer worden aan kazen van bij ons.

vlam2

Deze algemene doelstelling vertaalt VLAM in concrete en heel ambitieuze doelstellingen.

1. VLAM wil dat consumenten bij hun kaasaankoop meer belang gaan hechten aan herkomst en een nog sterkere voorkeur krijgen voor Belgische kazen.

2. VLAM wil consumenten ook blijven wijzen op het ruime assortiment aan kazen van bij ons en hun vele toepassingen doorheen de dag.

3. Vermits de jaarpenetratie van Belgische kaas al op 85% ligt, zal het vooral taak zijn om een hogere trouw te realiseren (eerder dan te focussen op het werven van nieuwe kopers) om zo marktaandeel te winnen. “Dit kan uiteraard niet enkel door generieke communicatie, maar de campagne moet consumenten wel een extra duw in de juiste richting geven”, stelt bevoegd minister Hilde Crevits.

VLAM volgt de resultaten op de voet op en stelt waar nodig de campagne bij.

Lieven Vancoillie

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken