Startpagina Edito

Edito: Hoeveproducten bestellen vanuit je zetel

De coronacrisis veranderde heel wat gewoontes. Zo vonden consumenten sinds dit voorjaar duidelijk hun weg naar hoevewinkels. Bovendien blijkt die trend aan te houden. De veeleisende consument doet ook daar echter zijn intrede. Een aantrekkelijke website en onlineverkoop van hoeveproducten horen er meer en meer bij.

Leestijd : 2 min

Door de beperkingen van de eerste lockdown dit voorjaar, ontdekten heel wat consumenten de korte keten. Tijdens je wandeling of fietstochtje ineens ook hoeveproducten bij de boer gaan kopen, werd zowaar bijna hip. Plots werden ‘evidente’ zaken ook belangrijk(er) voor de burger. Door rechtstreeks bij de boer te kopen, betaal je immers een eerlijke prijs en steun je onze lokale landbouwers. Geen tussenschakels betekent geen overbodig transport of verpakkingen, wat het leefmilieu dan weer ten goede komt. Ze leerden met ander woorden opnieuw heerlijke en verse (seizoens)producten appreciëren.

Met de uitbreiding van de website www.rechtvanbijdeboer.be speelde VLAM trouwens snel in op die nood naar adresjes. Dit verhaal werkte de voorbije maanden in 2 richtingen. Consumenten wilden weten waar ze terecht kunnen voor hoeveproducten, maar (nieuwe) hoevewinkels wilden zich ook ruimer bekend maken. Zonder cliënteel immers geen verkoop.

Recente cijfers van het Vlaams Landbouw- en Investeringsfonds (VLIF) toonden aan dat het aantal hoevewinkels in Vlaanderen boomt. In de eerste 3 kwartalen van 2020 werden al 121 nieuwe aanvragen gedaan voor het installeren en inrichten van hoevewinkels, in 2019 noteerde men 83 aanvragen over het hele jaar. Mooi dus dat heel wat land- en tuinbouwers hier brood in zien en inspelen op nieuwe trends.

Nu de dagen donkerder en kouder worden, blijven die wandelingen en fietstochten al eens achterwege. De hippe consument van dit voorjaar transformeert opnieuw naar zijn veeleisende versie. De voorbije maanden kocht die – soms noodgedwongen – meer online dan ooit, ook voedingsproducten. En in die trend moet de hoeveverkoper dus ook weer mee. De consument wil immers, wanneer het hem past, van in zijn luie zetel ook lekkere hoeveproducten online kunnen aanschaffen. Een leuke website met bijhorende webshop zijn dus een nieuwe must om je klanten te plezieren of zelfs te behouden. En de polyvalente boer(in) … die past zich weer aan, laat zich begeleiden en leert nieuwe vaardigheden. Of hoe de manager in het kwadraat, stilaan ook websitebeheerder en marketeer wordt.

Anne Vandenbosch

Lees ook in Edito

Meer artikelen bekijken