Startpagina Actueel

Groente- en fruitcoöperatie BelOrta klokt 2020 af met 7% meer omzet, tot 480 miljoen euro

BelOrta sluit 2020 af met een productomzet van 480 miljoen euro, of een verhoging van 7 % ten opzichte van 2019. Het was een jaar van uitersten, en dat is ook merkbaar naargelang de verschillende productgroepen. Algemeen directeur Philippe Appeltans geeft een overzicht.

Leestijd : 5 min

Tomaten, komkommers, slasoorten,… Het zijn slechts enkele producten waarvan de consumptie sterk gestuwd wordt door horeca, foodservice en andere out-of-homeconsumptie. In combinatie met frequente periodes van hoge producties werd het voor bepaalde producten een heel moeilijk jaar.

BelOrta sluit 2020 af met een productomzet van 480 miljoen euro, of een verhoging van 7% ten opzichte van 2019.
BelOrta sluit 2020 af met een productomzet van 480 miljoen euro, of een verhoging van 7% ten opzichte van 2019. - Foto: BelOrta

“Andere producten, waaronder witloof, kenden dan weer één van de sterkste jaren uit het afgelopen decennium, al dan niet gesteund door de ‘koop lokaal’ tendens die de Belgische consument sinds maart in de ban houdt. Algemeen merken we een lichte stijging (+6%) wat het volume glasgroenten betreft en een lichte daling bij de vollegrondsgroenten (-4%)”, stelt Philippe Appeltans.

Op productniveau noteren we komkommers, rode paprika, trostomaten en pruimtrostomaten als de sterkste stijgers qua aanvoer. Bloemkool, courgettes en aubergines kenden een daling terwijl andere grote producten zoals kropsla, multicolorsla, prei en witloof een min of meer gelijke aanvoer hadden ten opzichte van 2019.

Een fruitjaar op twee snelheden

Naar aloude gewoonte kan het hardfruitseizoen 2019-2020 ingedeeld worden in twee onderscheiden periodes. “De eerste maanden van 2020 verliep de commercialisatie van onze appels en peren relatief vlot. Het oogstseizoen 2020 diende zich ietwat anders aan. Waar de afzet van onze appels – onder meer door het beperkt beschikbaar volume – tamelijk goed verloopt, merken we een veel stroevere situatie bij peren, dit omwille van hogere oogstcijfers voor peren doorheen heel Europa. Lichtpunt is de clubraswerking, met sterke resultaten voor onder andere de intussen gekende Kanzi® appel en de gloednieuwe Fred® peer.”

Vlaams minister Hilde Crevits opende het kersenseizoen bij BelOrta.
Vlaams minister Hilde Crevits opende het kersenseizoen bij BelOrta. - Foto: AV

Na het recordjaar 2019 viel BelOrta dit jaar terug naar een volume van 1,7 miljoen kilogram zoete kers, dit onder andere door de moeilijke weersomstandigheden in de bloeiperiode. “Minder kersen dus, maar nog steeds van absolute topkwaliteit, wat beaamd werd door Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits tijdens haar BelOrta-bezoek in het kader van de officiële opening van het kersenseizoen begin juni.”

Beter afzetseizoen voor blauwe bessen

Ook de volumecijfers voor aardbeien vielen ietwat terug naar 9 miljoen kilogram in 2020 (-10% ten opzichte van 2019). De vermarkting verliep wel vlotter, met zowel de Belgische als buitenlandse consument die deze gezonde snoepjes erg konden smaken.

“De resultaten bij het gamma houtig kleinfruit (met o.a. frambozen, braambessen, blauwe bessen & rode bessen) lopen dan weer sterk uit uiteen. Waar typische horecaproducten zoals braambes een stroef 2020 kenden, onderscheiden we (mede door de lagere producties) een beter afzetseizoen voor onder andere blauwe bessen.”

Diversificatie en vernieuwing van het aanbod is een belangrijke pijler in ons fruitbeleid. Na de succesvolle introductie van de Belgische pruim BelOplum in 2018 konden we dit jaar opnieuw uitpakken met een gloednieuwe referentie : de Belgische meloen BelOmelon. Een innovatie die naar meer smaakt. Verwacht je dus ook volgend jaar aan zomers smaakgenot van eigen bodem.

Bio-afdeling blijft gestaag groeien

Bio zit al sinds 2010 in de lift, en dat ziet ook BelOrta. “De totale besteding aan bio-producten blijft gestaag stijgen, net als het BelOrta-aanbod. Het afgelopen seizoen tekenden we onder andere een areaaluitbreiding in glasgroenten op en introduceerden we nieuwe referenties op de markt, met o.a. de lancering van bio-koolrabi. Net als vorig jaar wordt onze top 3 bio-producten ingenomen door witloof, komkommer en tomaten, met eveneens mooie productiecijfers voor onder meer appels, peren en blauwe bessen.”

Vlaams minister Demir opende de nieuwe kistenwasserij.
Vlaams minister Demir opende de nieuwe kistenwasserij. - Foto: Belga

Met de officiële opening van de gloednieuwe kistenwasserij op de site in Sint-Katelijne-Waver, onder goedkeurend oog van Vlaams Minister van Omgeving Zuhal Demir, werd in juli opnieuw een belangrijke stap in de richting van duurzaam verpakken gezet. Dankzij deze nieuwe faciliteiten zijn we in staat optimaal gebruik te maken van milieuvriendelijke, opvouwbare klapkisten. Ook op het domein van kleinverpakkingen stonden we niet stil, met onder meer de uitrol van de gloednieuwe Sort & Pak afdeling in BelOrta Zellik.

Op productvlak werden ook in 2020 een heleboel (klein)verpakkingsinnovaties gerealiseerd. Onder meer de banderolverpakking (bruikbaar voor tomaten, komkommers etc.), 500 gr karton snackemmer en MDF-kist, dankzij haar stevigheid dé second life verpakking bij uitstek, werden dit jaar op de markt gebracht.

Coöperatief ondernemen in de kijker

Het jaar 2020 zal zonder twijfel stevig in ons collectief geheugen gegrift blijven als breuklijn in de evolutie van onze moderne samenleving. Mogelijkerwijs delen we onze geschiedenisboeken binnenkort op in het pré- en post-COVID tijdperk.

“De blijvende sleutelrol van coöperatief ondernemen, het samen naar de markt gaan, staat hoe dan ook buiten kijf. Het innoverend vermogen, internationaal ondernemerschap, de inspanningen op vlak van duurzaamheid en continue durf en ambitie blijft ook in moeilijke tijden overeind als de rode draad achter onze bedrijfsvoering.”

In 2020 werd BelOrta erkend als VOKA Onderneming van het jaar en mochten we van de Verenigde Naties het SDG Pioneer Certificaat inzake duurzame ontwikkeling in ontvangst nemen. Twee mooie erkenningen die ons enkel motiveren om, samen met onze producenten, de ingeslagen wegen te vervolgen en de vele uitdagingen aan te gaan. En die uitdagingen zijn er zeker in 2021. Met de gevolgen van de Corona-crisis en Brexit op kop, maar ook de nog stevige naweeën van de Rusland-ban, de oprukkende concurrentie bij een aantal producten van buiten Europa, de ambities op vlak van bio en het verpakkingsvraagstuk om er maar enkele te noemen.

2021: jaar van groenten en fruit

Ook aan productiezijde staan we voor een aantal belangrijke uitdagingen. Het arbeidsvraagstuk blijft een heikel punt, maar ook de ruimte om nog te mogen en kunnen ondernemen en produceren is meer dan ooit noodzakelijk. 2020 heeft ons heel veel geleerd, maar voedselzekerheid was een heel belangrijk issue, laat ons dat nooit vergeten. “Daarom zijn we verheugd dat 2021 door de Verenigde Naties uitgeroepen is tot het jaar van groenten en fruit. Producenten en medewerkers van BelOrta zetten hier mee de schouders onder, maar vragen dan ook dat er een sterk draagvlak en ruimte gecreëerd wordt zodat het niet enkel bij woorden blijft maar dat we als coöperatie die ambitie duurzaam en toekomstgericht kunnen waarmaken.”

LV-BelOrta

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken