
Doel bereikt
Weinig voeling, toch begrip
Drie op de 5 Belgen vindt dat de boer van vandaag met respect voor het milieu en de natuur produceert. Twee op de drie Belgen ziet de boer ook respectvol omgaan met dieren. Dierenwelzijn en aandacht voor natuur en milieu is voor de consument bijzonder belangrijk. Boeren doen het al goed maar de aandacht mag op dat vlak nooit verslappen.
Hoopgevend
Voor Agribex zijn de resultaten alvast hoopgevend. De consument draagt de landbouw een warm hart toe. Als er al een gevoel is dat de consument geen vertrouwen zou hebben in de landbouw, dan is dat een vals gevoel. Dat vertrouwen is er wel degelijk.
De fipronil-saga heeft dat vertrouwen ook geen deuk gegeven. Wat de consument wel vindt, is dat de landbouwer meer aandacht moet hebben voor zijn eigen marketing. 81% van de consumenten vinden dat we zo weinig mogelijk voedsel moeten importeren. Maar, voegen ze er bijna in één adem aan toe. Op vlak van marketing kan het wel wat beter.
En nu?
Voor Agribex staat het vast dat deze campagne een goede aanloop is naar de beurs zelf. “We zijn figuurlijk de boer opgetrokken om naar de consumenten te gaan en om de landbouw anno 2017, Boer17.0, aan hen te presenteren”, stelt Michel Christiaens.
Agribex is nog altijd het summum van wat de Belgische landbouw te bieden heeft. In de eerste plaats blijft dit een vakgebeuren, maar voor ons is de consument daar meer dan welkom”, aldus Christiaens.
Volgens hem is Agribex een verzamelplek van alle moderne technologie die de landbouw vandaag rijk is. Het geeft nog beter een inkijk in de landbouw zoals die vandaag is en zoals die nog zal evolueren. Landbouwers staan niet stil. Ze evolueren mee met hun tijd, spelen in op trends om aan de vraag van consumenten te kunnen voldoen.
Hun eerste ambitie en missie is nog steeds: voldoende en gezonde voeding tegen betaalbare prijzen aanbieden. Wat ons in die zin verheugt, is dat de consument in dat verhaal meestapt. De consument zelf geeft toe dat dat laatste een sneuvelpunt is voor veel landbouwers. 74% van de consumenten vindt dat ‘een eerlijke prijs krijgen voor hun product’ een terechte zorg is voor de boer. Landbouw kan alleen op die manier leefbaar blijven. M.a.w. de consument beseft heel goed dat gezonde landbouwproducten een prijs waard zijn. Dus op dat vlak is er wel hoop. Het streven naar steeds goedkoper heeft een grens. “Consumenten zijn bereid om daar oren naar te hebben. Dus dat debat kunnen we perfect voeren”, aldus nog Michel Christiaens.
Supermarkt
Om de roadshow te kunnen organiseren heeft Agribex nauw samengewerkt met supermarktketen Carrefour. Zij hebben Agribex een plaats gegeven op de parking van 8 hypermarkten, met name Ans, Korbeek-Lo, Brugge, Kuringen, Zemst,
Test-Aankoop over deze actie
In een wereld van globalisering, schaalvergroting en massaconsumptie is de consument de voeling kwijtgeraakt met de bron, met de landbouwer. De enquête die hier door Agribex is gevoerd bewijst eens te meer dat het respect voor de boer wel aanwezig is maar dat de werking van onze landbouwbedrijven onbekend terrein zijn voor heel wat consumenten.
Een initiatief waarbij consumenten op een innovatieve manier worden geïnformeerd over de manier waarop onze voeding wordt geproduceerd, vindt Test-Aankoop een positieve zaak. Test-Aankoop informeert haar leden over het belang van het consumeren van lokale producten onder andere door de distributie van hun groenten – en fruitkalender. Dit om naast het milieu ook onze lokale productie en de korte keten te ondersteunen.